بخش اول/ جعفری در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس:

تنها موزه جنگ در جهان که نام جنگ ندارد/ تا سال 1404 هر استان دارای یک موزه خواهد بود

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: تنها کشوری در دنیا که موزه جنگ‌اش، اسم جنگ ندارد، کشور ماست؛ ما اسم این موزه را دفاع مقدس گذاشته‌ایم تا نشان دهیم ایرانیان جنگ‌طلب نیستند.
کد خبر: ۳۷۲۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۶ - 07December 2019

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌‎پرس: «علی‌اصغر جعفری» مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس از مدیران موفق بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است که در طول مدت مسئولیت خود در این مجموعه فرهنگی توانسته است، تحولات قابل قبولی را رقم بزند.

مدیر مسئول روزنامه جام‌جم، مدیرکل صدا و سیمای استان ایلام، معاونت صدا و سیمای خراسان بزرگ از جمله سوابق مسئولیتی علی اصغر جعفری تا پیش از این بوده است. همچنین، دکتر جعفری مسئولیت بسیج سازمان صدا‌ و‌ سیما، ریاست شورا‌های امر به معروف و نهی از منکر، صیانت از حقوق شهروندی رسانه ملی و راه‌اندازی قرارگاه‌های مقابله با تهدیدات نرم، مسئولیت قرارگاه رسانه‌ای راهیان‌نور رسانه ملی و مسئولیت معاونت سرمایه انسانی سازمان صدا و سیما را نیز در کارنامه مدیریتی خود دارد.

تجارب ارزنده فرهنگی و هنری «علی‌اصغر جعفری» و بویژه موفقیت‌ چشمگیر ایشان در مدیریت موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس موجب شد تا گفت‌وگویی را درخصوص موضوعات فرهنگی و فعالیت‌های موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با وی انجام دهیم که ماحصل آن در ادامه تقدیم می‌شود؛

دفاع‌پرس: حضرتعالی به عنوان یک مدیر فرهنگی، فکر می‌کنید که حفظ دستاوردهای دفاع مقدس و نشر و گسترش آن‌ها در جامعه، به‌ویژه در وضعیت کنونی جامعه تا چه اندازه می‌تواند تاثیرگذار و مفیدفایده باشد؟

شاید بحث تاکید بر دفاع مقدس و حفظ ارزش‌ها این سوال را برای برخی ایجاد کند که کسانی‌که در جنگ بودند و علاقه‌ای به جنگ دارند همواره بر این قصه می‌دمند. بلاخره جنگی رخ داده و ما پیروز آن بوده‌ایم؛ اما چه دلیلی دارد که ما همواره به آن بپردازیم؟ این سوال ممکن است برای برخی‌ها شبهه باشد. ما باید باور کنیم که در طول حداقل سه قرن گذشته در جغرافیای ایران و مجموعه ظرفیت‌های سرزمینی‌مان، اتفاقی مشابه دفاع مقدس نداشته‌ایم که جنگی با این وسعت و با حمایت حداقل 35 کشور تحمیل شود؛ اما مردم ایران خودشان روی پای خودشان بایستند و با دشمن مقابله کنند و آنرا شکست دهند و از سرزمینشان بیرون کنند.

قاجارها و پهلوی‌ها با یک تحقیر و فشار بخش‌های ایران را واگذار می‌کردند

دفاع مقدس تنها جنگی است که تمامیت ارضی، عزت و حرمت ملت ایران حفظ شده است و امروز ما به آن می‌بالیم و نسبت به آن سرشکسته نیستیم؛ چراکه در گذشته هرجا قدرتی به کشورمان ورود پیدا کرده است، بخشی از خاک این سرزمین جدا شده و حتی گاهی تنها با یک تحقیر و فشار و تهدید بخشی از کشور را گرفته‌اند؛ مانند بحرین که در زمان محمدرضا پهلوی از کشور جدا شد. ما نمی‌خواهیم به این قصه بپردازیم؛ اما شاهدیم گاهی‌ اوقات تنها با یک فشار و تهدید باعث شدند که بخشی از سرزمین ایران را بگیرند و از وطن عزیزمان جدا کنند.

جعفری در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس:

در دوران رضا شاه پهلوی نیز این اتفاقات رخ داده است و بخشی‌هایی از کشور را از دست داده‌ایم. قاجاری‌ها نیز بخش‌هایی از این کشور را فروختند! لذا از این جهت دفاع مقدس مهم است که باید همیشه به این مقطع ببالیم و به عنوان برگ افتخار آن را دست بگیریم و از آن از یاد کنیم که مردمان ما توانسته‌اند در مقطعی جانفشانی کنند و زمین و عزت خود را حفظ کنند.

از این جهت برای هر کسی که به جمهوری اسلامی وفادار باشد یا نباشد، هر کسی که مسلمان باشد یا نباشد، هرکسی که به این جغرافیا و ایران علاقه‌مند است به دفاع مقدس می‌بالد و برای شهدا احترام قائل است چون شهدا عزت این کشور را حفظ کردند.

اگر دفاع مقدس نبود ما حفظ انقلاب اسلامی را به سادگی و راحتی نمی‌توانستیم تضمین کنیم. دفاع مقدس، انقلاب را تضمین و تثبیت کرد و توانست جوهره آنرا معرفی کند. دفاع مقدس نسلی از انقلاب را نشان داد که سبک زندگی، آرمان، وفاداری، ایثارگری و ازخودگذشتگی داشتند.

ماجرای اشک مقام چینی در بازدید از موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

دفاعِ مقدسِ ما همچنان در روند توفیقات ما نقش آفرینی می‌کند؛ یعنی دفاع مقدس بحثی نبود که در مقطعی تمام شود؛ چراکه ما خوب با آن برخورد کردیم و مردم یاد و خاطره ایثارگری‌ها را حفظ کردند. هفته گذشته هیأتی از کشور چین مهمان سرلشکر باقری بودند که ما در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به نیابت از ایشان، میزبان آن‌ها بودیم. هیأت چینی مطرح می‌کردند که دیدن موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس چشمان ما را اشک‌آلود کرد و عظمت ملت ایران را در آن پیدا کردیم.

عزت و وفاداری چیزی است که هرکسی که حتی با فرهنگ ما آشنا نیست، متوجه آن می‌شود و به آن می‌بالد و این را به عنوان یک الگو تلقی می‌کنند. بنابراین دفاع مقدس ضمن تضمین انقلاب اسلامی، نیازهای ما را نیز تامین می‌کند. اگر ظرفیت دفاع مقدس نبود ما امروز جریان مبارزه با داعش، مبارزه با جریانات تروریستی نوینی را که با دستِ آمریکایی‌ها ایجاد شد را نداشتیم؛ اگر آن تجربه و نیروها نبودند، امروز همه مجبور به تسلیم بودند؛ اما همان ظرفیت در بحث مستشاری و دفاع پای کار آمدند و شاهدیم که مدافعان حرم ما، عملاً ادامه دهندگان فرهنگ دفاع مقدس بودند.

جعفری در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس:

ما اگر از هر جنبه نگاه کنیم، دفاع مقدس یک نقطه بسیار روشن، پُرافتخار، ارزشمند و ماندگار و قابل تکثیر است. این نکته مهم است که دفاع مقدس متعلق به یک زمان خاص نیست، بلکه متعلق به همه تاریخ ما خواهد بود؛ همانطور که رهبری فرمودند حداقل 200- 300 سال باید مردم لذت این افتخار را بچشند و لذت ببرند که در این مقطع سربلند بوده‌اند.

من به‌خاطر مراوداتی که با مراکز علمی، دانشگاهی، دانشجویان، نیروهای خارجی بازدیدکننده از موزه دارم، شاهدم که همه به این مقطع تاریخی به عنوان یک گنجینه عظیم نگاه می‌کنند. من دفاع مقدس را سد عظیم مملوء از آبی می‌دانم که بایستی به دشت‌های پایین دست لوله کشی شود؛ چراکه نسل‌های بعدی نیازمند آن است. منتهی اینکه ما چطور آن را ارائه و معرفی کنیم و در معرض دید قرار دهیم و بتوانیم ظرفیت آن را آشکار کنیم، هنر ماست.

دفاع‌پرس: بدون تردید یکی از ابزار اشاعه این فرهنگ متعالی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است؛ درخصوص چگونکی شکل‌گیری این موزه بفرمایید و اینکه این موزه امروز در چه شرایط و وضعیتی قرار دارد؟

ما اگر بخواهیم مبانی، ارزش‌ها و تعالیم دفاع مقدس را عرضه کنیم، بایستی از شیوه‌های هنری جذاب، تکنولوژی روز و رسانه‌های مناسب و مطلوب استفاده کنیم تا روایت‌های درست، صحیح و قابل قبولی ارائه کنیم؛ بنابراین اینکه کسی تصور کند که حرف خوب را هرطوری بگوییم، تاثیرگذار است، برداشت درستی نیست. حرف خوب را باید خوب، دقیق و زیبا ارائه کرد. چه‌بسا دشمنان ما حرف بدشان را زیبا و خوب ارائه می‌کنند. خوب ارائه کردند باعث می‌شود که مخاطب مجذوب شود.

زیبا، خوب و شایسته ارائه کردن، بحث مهمی است که ما باید انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را خوب ارائه کنیم. ما هنوز نتوانسته‌ایم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را آن‌گونه که هست و بوده، معرفی کنیم. خوشبختانه نهضتی از سال‌های گذشته شروع شده و در دوره شهرداری آقای دکتر قالیباف دوستانی در شورای شهر و ایشان همت کردند و موزه دفاع مقدس را در تهران و در بهترین نقطه شهر ایجاد کردند. امروز ما اگر در این محل ظرفیتی برای دفاع مقدس داریم، آن را مدیون تلاش همه دوستانی می‌دانیم که از آن نقطه شروع کردند تا امروز به این مرحله برسد و ما امروز وارث آن زحمات هستیم.

موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مدرن‌ترین موزه غرب آسیاست

با اینکه امروز موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مدرن‌ترین موزه غرب آسیا تلقی می‌شود و یکی از بزرگترین موزه‌های منطقه و کشور است و فوق‌العاده زیبا و اثرگذار است؛ اما اگر از من سوال شود خواهم گفت که ما فقط توانسته‌ایم 10 درصد از دفاع مقدس را در این مرکز ارائه کنیم. دفاع مقدس به قدری عظمت و ابعاد متنوعی دارد که اگر بنابر ارائه باشد، باید صدها موزه شکل بگیرد تا بتوانیم دفاع مقدس را آن‌گونه که قابل درک است، بیان کنیم.

جعفری در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس:

تا سال 1404 هر استان دارای یک موزه خواهد بود

خوشبختانه در این راستا، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یک کار خوب و ارزشمند و یک گام بلند را آغاز کرده و با همت سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مقدمه ایجاد موزه‌های دفاع مقدس را در استان‌ها شکل داده است. ما هم‌اکنون  16 موزه دفاع مقدس در سطح کشور داریم که 10 موزه در سال 1396 افتتاح شده است و امسال در دهه فجر انقلاب و با حضور مقامات کشوری و لشکری 9 موزه جدید را افتتاح خواهیم کرد و تا سال 1404 هر استان دارای یک موزه خواهد بود.

خیلی مهم است که مردم یک استان بتوانند در آیینه موزه‌های استانی، نقش خودشان را در دفاع مقدس ببینند. ما در موزه دفاع مقدس سعی کرده‌ایم که تا حد مقدور یک تعریف حداقلی از دفاع مقدس ارائه کنیم و مرتباً این تعریف را ارتقا ‌دهیم. ما امروز در حال ایجاد پنج بخش یک موزه جدید هستیم. معظم‌له بر دیده شدن بحث تهران در این موزه تاکید داشتند که در این راستا اقداماتی را برای راه‌اندازی فاز اول موزه تهران انجام دادیم.

ایجاد موزه نقش زنان در انقلاب و دفاع مقدس، ساماندهی موزه کودک و موزه مقاومت بخش‌های جدید موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که فاز اول موزه مقاومت طی چند ماه آینده افتتاح خواهد شد. در بحث دفاع مقدس نیز مرتب بحث روزآمدی و نوآوری را داریم و هر روز یک تحول و تغییر را شاهدیم تا مقداری بتوانیم به تراز اصلی خودمان نزدیک شویم.

بخش موزه جهادسازندگی در حال شکل گیری است. راه‌آهن، نیروهای مسلح، مردم و نیروهای تخصصی مثل پزشکان و ... هر کدام مجموعه عظیمی هستند که سعی داریم نقش آنها را در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ترسیم کنیم.

خوشبختانه امروز چون تکنولوژی توسعه پیدا کرده، ما عقبه توسعه موزه را در فضاهای مجازی و چندرسانه‌ای گسترش داده‌ایم؛ یعنی از فضای چند رسانه‌ای بهره می‌گیریم و با استفاده از Vr ،vrx و بهره‌گیری از کارهای مستند، سایت‌ها و مجموعه تکنولوژی‌‌های موجود این امکانات را سامان می‌دهیم تا اگر کسی خواهان اطلاعات بیشتری بود، بتواند این اطلاعات را در فضای مجازی و بانک‌های اطلاعات ما پیگیری کند.

جعفری در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس:

دفاع‌پرس: بفرمایید که چه کشورهایی چنین موزه‌هایی را دارند؟

تقریباً همه کشورها موزه جنگ دارند. یعنی لازمه هر کشوری، داشتن موزه جنگ است. برای اینکه بتوانند حماسه‌هایشان را به نسل بعدی منتقل کنند و روح مقاومت و ایستادگی را نشان دهند. این یکی از ویژگی‌هایی است که همه کشورها آن را دارند. خصوصاً کشورهایی که درگیر جنگ بوده‌اند همگی موزه جنگ دارند. ما در زیرمجموعه موزه‌های جهانی، مجموعه‌ی به نام «ICOMAM» داریم که شامل موزه‌های جنگ دنیاست که شامل دو بخش کشورهای قدرتمند هستند که موزه‌های جنگی را شکل داده‌اند تا قدرت‌طلبی‌شان را نشان دهند و تلقین کنند که این ما بودیم که در جنگ‌های جهانی سیطره پیدا کردیم و یک‌جور وحشت را به وسیله این موزه‌ها در دل مخاطبان رسوخ دهند و عملاً کارگرد موزه از خودِ موزه برایشان مهم‌تر است؛ چراکه به‌طور غیر مستقیم قدرت‌طلبی و تسلط و امکاناتشان را منتقل کنند.

تنها موزه جنگی هستیم که اسم جنگ نداریم

برخی دیگر از کشورها در موزه‌ها، مقاومت را نشان می‌دهند؛ کشورهایی که تحت اشغال و به نوعی مورد تهاجم قرار گرفته بودند و می‌خواهند نشان دهند که ایستاده‌اند و این آمادگی را در بین جوانان و ملت خود حفظ کنند. ما نیز این کار را انجام داده‌ایم و این واقعیت مهم را نشان می‌دهیم؛ اما چون نگاه ما جنگ طلبانه نیست، اسم این موزه را موزه جنگ نگذاشته‌ایم.

تنها کشوری در دنیا که موزه جنگ‌اش، اسم جنگ ندارد، ما هستیم. ما اسم این موزه را دفاع مقدس گذاشته‌ایم. یعنی نشان می‌دهد ایرانیان جنگ‌طلب نیستند؛ همانطور که وزارت جنگ نداریم، بلکه وزارت پشتیبانی و دفاع داریم. بنابراین این آموزه انقلاب اسلامی است که جنگ ترویج پیدا نکند و جنگ تقبیح شود. خوشبختانه در بین مجموعه موزه‌های جنگ، موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ما، از مجموعه‌های ممتاز و خوب تلقی ‌شود.

البته موزه‌های بزرگی مانند موزه مسکو وجود دارد که بحث جنگ در آن وجود دارد و یا کشورهای دیگر موزه‌های خوبی دارند اما ما در غرب آسیا امروز مدرن‌ترین موزه را داریم و خیلی‌ها از آن استفاده و بهره می‌گیرند. در سطح جهان برخی از کشورهای بزرگ، موزه‌های بزرگ‌تری دارند و دلیل آن قدمت این موزه‌هاست. ما در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پیشینه هفت ساله داریم درحالی که موزه‌هایی در دنیا وجود دارد که تاریخچه آن‌ها به جنگ‌های جهانی مربوط می‌شود.

با رشد 64 درصدی، شش برابر موزه‌های کشور بازدید کننده داریم

با اینکه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قدمت کمی دارد، اما خوشبختانه با همت شهرداری تهران و حمایت‌های ستادکل نیروهای مسلح و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مجموعه‌های مختلف امروز شاهد یک مجموعه پویا و رو به رشد و مورد اقبال هستیم. ما در سال 1398 نسبت به سال 1397، 64 درصد رشد بازدید کننده داشته‌‌ایم؛ درحالی که میانگین رشد موزه‌های کشور، بین 10 تا 15 درصد است. این نشان می‌دهد که میزان اقبال مردم از موزه دفاع مقدس فوق‌العاده است؛ چراکه حداقل شش برابر میانگین موزه‌های کشور بیننده داریم.

ادامه دارد... 

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار