ظریف:

امام خمینی (ره) در ما خودباوری ایجاد کرد

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه امام (ره) در ما خودباوری ایجاد کرد، گفت: انقلاب در ما این واقعیت را پروراند که ما باور کنیم قدرت‌های بزرگ صاحب اختیار ما نیستند.
کد خبر: ۳۷۳۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۳ - 08December 2019

امام خمینی (ره) در ما خودباوری ایجاد کردبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان امشب در مراسم جشن بیست سالگی ایسنا طی سخنانی به همه کسانی که با حضور در عرصه رسانه صدای غرورآفرین مردم ایران در جهان هستند، تبریک گفت.

وی به تشریح شرایط کنونی ایران پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از ایجاد کنندگان تحول جدید در جهان و یکی از بهره گیران از این تحول جدید در جهان است. شرایطی را امروز در دنیا داریم که شرایط متصلبی نیستند بلکه سیال هستند.

وزیر خارجه بیان کرد: شرایط سیال برای کشور‌ها و افرادی که به خودشان و به توانمندی خود باور دارند، مقهور نیستند و فکر نمی‌کنند دنیا در اختیار یک یا دو ابرقدرت نظامی است، شرایط ویژه و استثنایی است و اگر لااقل بتوانیم روی یک موضوع توافق کرده و به اجماع ملی برسیم، موضوعی که همه ما از دیدگاه‌های مختلف در جمهوری اسلامی به صرف اینکه ما ایرانی، مسلمان و انقلابی هستیم به آن باور داریم، فکر می‌کنم می‌توانیم به جهش ده ساله در کشور برسیم.

ظریف با بیان اینکه امام (ره) در ما خودباوری ایجاد کرد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی در ما این واقعیت را پروراند که ما باور کنیم قدرت‌های بزرگ صاحب اختیار ما نیستند و ما هم می‌توانیم برای خودمان در صحنه بین المللی حضور داشته باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این به نظر من یکی از با اهمیت‌ترین میراث انقلاب اسلامی و یادگار امام راحل است که بفهمیم اختیارمان دست خودمان است. یک قدرت به صرف اینکه توان نظامی و اقتصادی دارد و یک یا چندین امپراتور رسانه‌ای در اختیارش است، اختیاردار ما و قَدر قدرت نیست. امروز این واقعیتی که امام فهم و درک آن را برای ما روشن کرد و این پرده را کنار زد. شما به نامه امام به گورباچف نگاه کنید خیلی قبل از آنکه پرده‌های تصلب در شرایط بین المللی کنار زده شود امام در نامه به گورباچف با یک اعتماد به نفس ویژه‌ای به رهبر یک قدرت اتمی که هزاران سلاح هسته‌ای که هر کدام آن برای نابود کردن یک کشور کافی است، پیامی را داد که نشانگر پایان یک دوره و پیش بینی پایان یک دوره بود.

وی افزود: امروز وقتی ما درباره شرایط جهان صحبت می‌کنیم می‌گوییم ما امروز شرایط انتقالی داریم. اگر شما ادبیات 30 سال گذشته یعنی از 1991 که پایان بلوک شرق و حکومت شوروی بود را نگاه کنید، می بینید اصطلاح دوران انتقالی در ادبیات جهانی خیلی رایج است. همه می گویند ما یک دوران انتقالی را تجربه می کنیم.

وزیر خارجه درباره دوران انتقالی توضیح داد: این دوران یعنی یک شرایطی را برای مدتی داشتیم و داریم به سمت یک شرایط جدید می رویم، اما در بین آن شرایط ایستایی که در گذشته بوده و شرایطی که این دفعه ممکن است ایستا هم نباشد، ولی شرایط پایدارتری که در آینده خواهد بود، یک دوران است و این دوران می تواند طولانی هم باشد. 

وی افزود: آمریکایی ها خیال می کردند، دوران انتقالی بسیار کوتاه است، یعنی جهان دو قطبی که در سال 91 خاتمه یافته به زودی به یک جهان تک قطبی آمریکایی مبدل می شود. اگر خاطرتان باشد، بوش پدر یک سال و دو سال بعد از سقوط امپراتوری شوروی در مجمع عمومی سازمان ملل راجع به نظم نوین جهانی صحبت کرد. یعنی یک عجله و شتاب درباره شرایط جدید، فکر می کرد دوران انتقالی کوتاه خواهد بود و از نظام دوقطبی به تک قطبی حرکت خواهد کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد:واقعیات ثابت کرد که این دوران انتقالی کوتاه نیست و همه کسانی که خواستند این دوران انتقالی را کوتاه کنند، ضرر کردند. آمریکایی‌ها از ابتدای دهه ۹۰ میلادی تا اواسط دهه اول قرن ۲۱ هزینه‌های بسیار زیادی کردند که این دوران انتقالی را کوتاه کرده و به جهان آمریکایی تبدیل کنند. شاید سالانه یک عملیات نظامی بین سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۳ صورت گرفت، برخی معروف‌تر بود مثل حمله به افغانستان و حمله اول و دوم به عراق و برخی کمتر معروف بود مثل حمله به سودان، لیبی و سومالی، کوزوو و یوگسلاوی؛ حرکت‌هایی که تقریبا به صورت سالانه در دولت دموکرات و جمهوریخواه در آمریکا شکل می‌گرفت.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی پرسید چرا این کار‌ها را می‌کردند و چرا این میزان درگیری‌ها ایجاد شد؟ پاسخ داد:، چون می‌خواستند این دوران انتقالی را کوتاه کنند و تفوق ظاهری نظامی خود را به یک تفوق نهادینه درازمدت تبدیل کنند، ولی موفق نشدند. در ابتدای دوران اوباما، آنچنان ناموفق بودن سیاست آمریکا بارز شد که نیاز داشتند یک چهره متفاوت هم از آمریکا به دنیا نشان دهند. یعنی نه تنها نیاز بود که تغییر ظاهری داده شود، بلکه گفتند چهره آمریکا را جدید کنند. کم هزینه‌ترین تغییر برای آمریکا، اوباما بود. هر تغییر دیگری می‌خواستند بدهند هزینه اش سنگین‌تر بود برای اینکه می‌خواستند دوران انتقالی را کوتاه کنند.
 
وی افزود: این دوران انتقالی چه اهمیتی دارد که آن‌ها می‌خواستند کوتاه کنند؟ اهمیت این دوران انتقالی در این است که منابع قدرت در آن متنوع شده است. دیگر قدرت نظامی و قدرت اقتصادی حرف اول و آخر را نمی‌زند. دیگر راه‌های دستیابی به قدرت علمی متنوع شده است. شما آن زیرساخت‌هایی که در برخی جا‌ها هست و در گذشته نیاز بود برای پیشرفت علمی این زیرساخت‌ها را بسازید دیگر به آن شکل وابسته به آن زیرساخت‌ها نیست. برای اینکه بتوانید یک قدرت رسانه‌ای داشته باشید و پیام خود را به دنیا بفرستید، دیگر نیازی به امپراتوری رسانه‌ای رویترز، آسوشیتدپرس و .. ندارید. شرایط شکلی شده که ابزار قدرت و مراکز قدرت متنوع شده است.
 
زمانی قدرت در اختیار اروپا بود
 
ظریف اضافه کرد: یک زمانی قدرت در اختیار اروپا بود و همه چیز در اروپا شکل می‌گرفت، هر تصمیمی برای دنیا یا در اروپا واقع می‌شد، یا توسط اروپایی‌ها برای بقیه دنیا گرفته می‌شد؛ جهان غرب محور بود. غربی‌ها هیچ وقت نمی‌خواستند این مونوپولی قدرت را از دست بدهند. حالا چه مونوپولی قدرت اقتصادی، نظامی و یا هنجاری. یعنی اینکه بتوانند روش فکر کردن ما در آینده را شکل دهند، بگویند راجع به حقوق بشر، محیط زیست، زندگی اجتماعی و نظام سیاسی و ... چگونه باید فکر کنیم.
 
وزیر خارجه گفت: یعنی هنجار‌ها را آن‌ها بسازند و بتوانند ابزار‌های مختلف قدرت را در یک مرکز جغرافیایی متمرکز کنند، به همین خاطر عجله داشتند که شرایط انتقالی را به یک شرایط پایدار نهادینه که در آن قدرت خودشان نهادینه شده و در حوزه‌های مختلف فرهنگ و ارتباطات، صنعت و اقتصاد ... متمرکز شده آن را نهادینه کنند و دنیای تک قطبی برای آینده از دید آن‌ها پایان تاریخ شوند. 
 
وی افزود: این شرایط امروز برای آن‌ها فراهم نشده و این برای ما شرایط ویژه‌ای است. اینکه گفتم امام و انقلاب هم پیشرو این حرکت بودند و هم بهره بردار این حرکت، اگر بتوانیم این اجماع را پیدا کنیم که امروز می‌توانیم از شرایط ویژه جهانی استفاده کنیم.
 
 مردم پایه اقتدار ما هستند
 
وزیر خارجه در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد: ما روی یک منبع جدید قدرت سرمایه گذاری می‌کنیم و آن منبع «مردم» هستند. به همین دلیل است که تحولات چند هفته اخیر بسیار تلخ است.
 
وی گفت: این مردم پایه این حکومت هستند، این مردم پایه اقتدار ما هستند. حقوق مردم و رعایت حق آن‌ها برای ما یک امر حکومتی نیست، یک نیاز و ضرورت امنیت ملی است. حتما وظیفه اخلاقی، دینی و حقوقی است، ولی فراتر از همه برای ما یک موضوع هستی و نیستی است.
 
برجام نه تنها توان هسته‌ای ما را متوقف نکرد بلکه توسعه داد
 
ظریف اضافه کرد: مردم «اصل» ما هستند، اینکه امام (ره) می‌فرمود مردم، ولی نعمت ما هستند، شعار نبود فهم یک واقعیت در حال شکل گیری در دنیا بود. این فهم است که جهاد دانشگاهی، ایسنا، قدرت ملی و قدرت هسته‌ای ما را می‌سازد که باید به قدرت هسته‌ای افتخار کنیم که برخلاف همه آنچه گفته شد، به لطف خدا امروز ثابت شد که برجام نه تنها توان هسته‌ای ما را متوقف نکرد، بلکه توان هسته‌ای ما را توسعه داد.
 
رعایت حقوق این مردم برای ما از نان شب واجب‌تر است
 
رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه قدرت معنایی یک واقعیت است و باید آن را باور کنیم، اظهار داشت: باور کنیم که مردم صاحب اختیار ما هستند و باور کنیم که مردم هستند که برای ما تصمیم می‌گیرند و بدون آن‌ها هیچ هستیم و باور کنیم رعایت حقوق این مردم برای ما از نان شب واجب‌تر است و رضایت این مردم برای هر دولتی و حاکمیتی در ایران از نان شب واجب‌تر است، برای اینکه ما مبنای حکومت مان را بر مردم گذاشتیم. 
 
انتهای پیام/341
نظر شما
پربیننده ها