بورل:

ادامه روند کنونی حفظ برجام را ناممکن می‌کند

مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: بروکسل از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند و خواهان حفظ آن است، اما در صورتی که کاهش تعهد ایران به برجام ادامه یابد، حفظ این توافق ناممکن می‌شود.
کد خبر: ۳۷۳۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۹ - 09December 2019

ادامه روند کنونی حفظ برجام را ناممکن می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «جوزپ بورل» مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت همه طرف‌های باقی‌مانده در برجام خواهان حفظ این توافق هستند، اما ادامه روند کنونی در وضعیت تعهد ایران به توافق هسته‌ای می‌تواند به از بین رفتن این توافق منتهی شود.

بورل که بعد از نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در مورد بحث ایران در نشست امروز، گفت: «من شخصا موضوع ایران را هم مطرح کردم، چراکه روز جمعه در وین ما نشست کمیسیون مشترک برجام را داشتیم... که نشان داد تمام شرکت‌کنندگان [در نشست] از این توافق پشتیبانی می‌کنند و می‌خواهند آن را حفظ کنند.»

وی افزود: «این موضع واحد، برای ما بسیار مهم است. تمام شرکت‌کنندگان از این توافق پشتیبانی می‌کنند و می‌خواهند آن را حفظ کنند. من اشاره کردم که زنده نگه داشتن این توافق، مسئولیت جمعی است، اما اگر روند اخیر در سوی هسته‌ای معکوس نشود، [این توافق] قابل تداوم نخواهد بود. اما اتحادیه اروپا و تمام شرکت‌کنندگان در نشست روز جمعه در وین بسیار زیاد پشتیبان این توافق هستند.»

اشاره بورل به «سوی هسته‌ای» برجام، تعهد ایران به محدود نگه داشتن فعالیت‌های هسته‌ای خود بر اساس سقف‌های تعیین‌شده در این توافق است. جمهوری اسلامی ایران از اردیبهشت ماه امسال و در واکنش به عدم تحقق وعده‌های اروپا برای جبران آثار تحریم‌های یکجانبه آمریکا، به مرور در حال کاهش تعهد خود به توافق هسته‌ای است.

بورل در اظهارات امروز خود به «سوی تحریم‌های» برجام، یعنی تعهد واشنگتن و دیگر اعضای برجام برای رفع تحریم‌های ایران اشاره‌ای نکرد. آمریکا اردیبهشت سال گذشته به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شد و تمام تحریم‌های رفع‌شده از جمله تحریم‌های نفتی را علیه ایران احیا کرد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها