دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

شورایی عالی به نام ایثار، اما بدون عمل

شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت از سال 91 به صورت رسمی تشکیل شد، اما در طول این سال‌ها تنها 2 جلسه آن برگزار شد، این بی‌توجهی به مقوله مهم فرهنگ ایثار، خبرنگاران را برآن داشته تا از مدیر دبیرخانه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت بپرسند که آیا این شورا اقدام عملی در این سال‌ها داشته است یا خیر.
کد خبر: ۳۷۳۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۶ - 14December 2019

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، موضوع شکل‌گیری شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت به جلسه مردادماه سال 91 مجمع تشخیص مصلحت نظام بازمی‌گردد که در آن به منظور توسعه فرهنگ و ایثار و شهادت مقرر شد تا شورایی عالی به عضویت مسوولان نهادهای مربوطه که از بالاترین مقامات کشور هستند و به ریاست رئیس جمهور تشکیل شود؛ اتفاقی که امید آن می‌رفت تا با برگزاری جلسات منظم و تصویب مصوبات کارآمد بتواند فرهنگ ایثار و شهادت را عملی‌تر و اجرایی تر در جامعه نهادینه کند.

عدم تشکیل منظم جلسات شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت

مطابق آنچه در آیین نامه این شورا آمده است، جلسات شورای می‌بایست هر شش ماه یک‌بار به ریاست رئیس جمهور برگزار می‌شد، اما اولین جلسه آن پس از سه سال از تصویب تشکیل شورا در سال 94 و با حضور رئیس جمهور برگزار شد و جلسه دوم نیز به فاصله سه سال بعد در سال 97 و با حضور معاون  اول رئیس جمهور یعنی اسحاق جهانگیری برگزار شد؛ اتفاقی که متاسفانه برای دیگر شوراهای عالی نیز رقم خورد تا یکی از مهمترین مباحث فرهنگی کشور که سرمایه‌های انسانی آن تا به امروز رمز بقای کشور و نظام اسلامی بوده با بی توجهی و سهل انگاری مسوولان مواجه شود.

امید می‌رفت تا با برگزاری جلسات این شورا و مصوبات آن که طبق آیین نامه شورای برای همه دستگاه ها و نهادها لازم الاجراست، قدم بزرگی در توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه برداشته شود و در این بین دستگاه‌های مسوول نقش اساسی در فرایند تحقق این هدف داشته باشند اما در گام اول با برگزار نشدن جلسات منظم این اتفاق رقم نخورد.

یکی از اقدامات شورا طی دو دوره برگزاری جلسات آن، برپایی همایش ملی ایثار اجتماعی بود که با هدف ایجاد زمینه برانگیختن مسئولیت‌پذیری و تعهد نسبت به فرهنگ ایثار و ایثار اجتماعی در تمامی حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و حتی نظامی، توجه به تاثیر انسجام، همبستگی و همدلی اجتماعی در راستای تحقق آرمان‌های شهدا، ایثارگران و جانبازان و آزادگان، صیانت از فرهنگ ایثار و ایثارگری با نگاه غیرمادی به ایثارگران به عنوان سرمایه اجتماعی و ایجاد زمینه توجه صاحبنظران به این مقوله مهم، توجه دادن نظام آموزشی برای بسترسازی آموزش رفتارهای ایثارگرایانه در مقاطع مختلف تحصیلی برگزار می‌شود.

شورایی عالی به نام ایثار، اما بی عمل

نشست خبری دومین همایش ایثار اجتماعی طی روزهای اخیر با حضور سید احمد ابطحی مدیر کل دبیرخانه این شورا برگزار شد. وی در این نشست ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص برگزاری همایش ابطحی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: «خبرنگاران سفیران ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستند. اگر این فرهنگ در کشور جاری شود خیلی از سختی‌ها و مشکلاتی که جنبه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و حتی خانوادگی دارند کمتر شده و دیگر آثار آنها را نخواهیم دید.»

گلایه خبرنگاران از اجرا نشدن اقدامات و صحبت‌های مسوولین

در این نشست خبرنگاران رسانه‌ها از اجرایی نشدن مصوبات این شورا گلایه کردند که در این باره مدیر کل دبیرخانه شورا و مسوولان همایش توضیحاتی را ارائه کرد.

یکی از خبرنگاران صحبت‌های خود را با این موضوع مطرح کرد که متاسفانه تا به امروز اقدامات روشنی در قالب قانون و یا ضرورت اجرایی شدن مصوبات از سوی شورای عالی طرح نشده است و صحبت‌ها صرفا به عنوان طرح و نظر مطرح می‌شود در صورتی که در مفاد ذکر شده در شیوه نامه رصد جامع فرهنگ فداکاری، ایثار و شهادت پیشنهاد ساز و کارهای و برنامه‌های متناسب با سیاست‌ها و راهبردهای بسط و گسترش فرهنگ فداکاری، ایثار و شهادت به سایر سازمان‌ها و پیشنهادات اجرایی، آسیب‌شناسی، راهبردی، نظارت مستمر و غیره از جمله وظایف این شورا آمده است.

ابطحی در این باره گفت: «همه دستگاه‌هایی که حضور آنان به عنوان اعضا در آیین نامه شورا آمده است که ماموریت آنان سیاست‌گذاری است. ماموریت اول سیاست‌گذاری در زمینه حفظ، ترویج، احیا و نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در نظام است. اهمیت این موضوع چنان است که شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت برای اجرای آن تشکیل شد، چه بسا پیش از این بخشی از تصمیمات این حوزه در شورای انقلاب فرهنگی و شوراهای دیگر مطرح می‌شد.»

خبرنگار خبرگزاری ایسنا در ادامه صحبت‌های خود گفت: «می‌گویند فرهنگ ایثار و شهادت در همه جا از مهدکودک تا دانشگاه و مدارس همه جا باید نهادینه شود اما کی باید این کار انجام شود. 40 سال است که گفته‌ها تکرار می‌شود، من 18 سال است خبرنگار حوزه ایثار و شهادت هستم اما در عمل چیزی ندیده‌ام.»

ابطحی در پاسخ گفت: «ما هم قبول داریم که مسوولینی هستند که تنها شعار می‌دهند. واقعیت این است 40 سال از انقلاب گذشته و این باید از مطالبات اصحاب رسانه و مردم باشد که از مسوولین مطالبه کنند. من هم باید در حد خودم جوابگو باشم و گفته‌هایم عملیاتی شود. همه این برنامه‌ها مقدمه‌ای برای عمل است. گذاشتن معابر به نام شهدا مقدمه برای آشنایی ما با راه شهداست و مسوولیم نزد خدا و شهدا که باید روی این موضوع کار کنیم. رسانه‌ها هم باید مطالبه گر باشند و این مسوولیت رسانه‌هاست.»

مولایی، خبرنگار ایسنا همچنین این گلایه را داشت که رسانه‌ها کجای این همایش هستند و اینکه گفته می‌شود خبرنگاران سفیران فرهنگ ایثار و شهادت هستند چقدر حقیقت دارد؟ ارتباط شورا با رسانه‌ها بسیار کم است و حتی در فراخوانی که داده شد از رسانه‌ها کمک خواسته نشده است. ضمن اینکه در دوره مدیریت قبلی شورا جلساتی با خبرنگاران تشکیل می‌شد که در دوره جدید خبری از این جلسات نیست.

مشکل عدم مطالبه گری و گفتمان سازی است

یکی دیگر از مسوولان شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت گفت: «کار دبیرخانه سیاستگذاری است. ما دو کار انجام دادیم اینکه بحث رسانه را در مصوبات شورای عالی مطرح کردیم. گسترش فعالیت های رسانه ای در ارتباط با فرهنگ ایثار و شهادت از سیاست های شورا است. کار دیگری به عنوان تدوین سند ایثار و رسانه هم داشتیم، مکاتبه شده تا این سند با هماهنگی دستگاه های مرتبط تدوین شود. جلساتی با رسانه‌ها برای تدوین این سند انجام شد. در حوزه سیاستگذاری کارهایی که باید انجام می‌دادیم که انجام شد. در بحث سیاستگذاری مشکلی نداریم. بلکه مشکل ما در بحث اجرا است و آنچه کمبود داریم مطالبه گری و گفتمان سازی است.»

شهرکی پور رئیس دانشگاه رودهن و از مسوولین دومین همایش ایثار اجتماعی درباره اینکه مشکل کجاست عنوان کرد: «ما شورای نوپایی هستیم. تاکنون کتابی در رابطه با ایثار اجتماعی نداشتیم، ما کودکستان و مهدکودک‌ها را رها کردیم، باید ایثار اجتماعی در کودکان نهادینه سازی شود. در ارتباط با تهیه متون فرهنگ ایثار برای کتب درسی جلسات متعددی با آموزش پرورش طراحی کردیم و در دست اجرا داریم، به ما می‌گویند متن بیاورید و تولید کنیم تا در کتب قرار بدهیم اما متنی تولید نشده است. این متون تازه در حال تولید است. ادعا داریم اولین گام‌ها را محکم برداشتیم. شما رسانه‎ها مطالبه گری کنید چرا که دغدغه ما هم هست.»

یکی دیگر از خبرنگاران روزنامه با بیان این ضرب‌المثل که «دو صد گفته چون نیم کردار نیست» از مسوولان این جلسه خواست تا ایثار اجتماعی ولو در اندازه بسیار کوچکی را از خود این نهاد آغاز کنند.

شورایی عالی به نام ایثار، اما بی عمل

آیا می‌توان به توسعه فرهنگ ایثار در جامعه خوشبین بود؟

در صورتی می‌توانیم به اجرای و نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه خوشبین باشیم که در وهله اول مسوولان گام‌های اساسی در اجرایی کردن این فرهنگ در سازمان‌ها و نهادها و شخص خود بردارند، در این خصوص برگزاری جلسات منظم شورا و الزام به اجرای مصوبات آن از سوی سازمان‌ها و نهادها امری ضروری است. به هر صورت تا زمانی که مسوولان اقدامات جدی و عملیاتی نداشته باشند و مصوبات تنها بر روی کاغذ نوشته شوند، نمی‌توانیم به اشاعه این فرهنگ از سوی نهادهای رسمی امید داشته باشیم. تلاش جدی و خواست جمعی از ارکان اصلی اقدامات اجرایی است که اگر نباشد، نمی‌توان به عملیاتی شدن آن، امید داشت.

در طول 40 سال گذشته، مصادیق ایثار در جامعه ما به کرات دیده شده است، چه در دوران مبارزات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که اوج ایثار و از خودگذشتگی مفاهیمی ژرف و عمیق را به زندگی مردم جامعه وارد کرد، چه تا به امروز که در مشکلات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی همواره مردمی بوده‌اند که با گذشت و فداکاری عرصه‌های نویی از ایثار را به نمایش بگذارند این، مفهوم عمیق در زندگی مردم وجود داشته است، در خصوص مفهوم ایثار و از خودگذشتگی چه در متون کهن فارسی چه در ادبیات معاصر به این مقوله اشاره‌های زیبا و درستی شده است؛ چنانچه در سال‌های اخیر نیز متون ارزشمندی در کتب درسی دانش آموزان از ایثار محمدحسین فهمیده و ریزعلی خواجوی که نمونه‌هایی از ایثار اجتماعی را به اجرا گذاشتند، وجود داشته است. نمی‌توان گفت در این رابطه متن و کتاب ادبی کم است، چنانچه بسیاری از نویسندگان با توجه به اهمیت این حوزه با انتشار فراخوان، حاضر به تولید متون در این زمینه خواهند بود.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار