سینما حقیقت/10

«صد سال تنهایی» مجاهدت‌های خالصانه یک منجی است

مهدی فارسی در مستند «صد سال تنهایی» مجاهدت‌های خالصانه عبدالله والی که منجی مردم بشاگرد شد را به نمایش گذاشته است.
کد خبر: ۳۷۳۹۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۲ - 13December 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مهدی فارسی را با ساخت مستند «خاطرات خانه متروک» که به ابعاد مختلف جنگ‌های جهانی و تاثیران آن برکشورمان پرداخته بود می‌شناختیم. او با این اثر مستند توانست در جشنواره عمار، جشنواره سینماحقیقت و بخش مستند جشنواره فیلم فجر حضور درخشانی داشته باشد.

«صد سال تنهایی» نام مستند جدید مهدی فارسی است که به بخش ملی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران، سینما حقیقت راه یافته است. اثری 90 دقیقه‌ای که نام آن برگرفته از کتاب مشهور گابریل گارسیا مارکز است.

این مستندساز در «صد سال تنهایی» به موضوعی مهم و راه گشای شرایط امروز کشور پرداخته است. اتفاقی که شاید کم یا زیاد درباره آن شنیده باشیم اما پراختن به جزئیات آن جذابیت این اثر مستند را رقم زده است. یک پرتره از زندگی و مرگ حاج عبدالله والی است؛ کسی که به منجی بشاگرد شهرت دارد.

«صد سال تنهایی» مجاهدت‌های خالصانه یک منجی است

فارسی در «صد سال تنهایی» با استناد به تصاویر و داشته‌های آرشیوی تصویر روشنی از وضعیت اسفناک مردم بخشی از کشورمان را به نمایش می‌گذارد که به دلیل پابندی بر اعتقادات دینی و مذهبی خود مجبور به مهاجرت به منطقه‌ای دور از خاستگاهشان می‌شوند و هیچ‌گاه دیده نمی‌شوند. آن‌ها سال‌ها در فقر سپری و بدون هیچ بهره‌ای از لوازم و امکانات اولیه زندگی، روزگار سپری می‌کنند تااینکه منجی آن‌ها با اتکای بر ایمان و کمک‌های مردمی وارد کار می‌شود و زندگی آن‌ها را متحول می‌کند.

در این مستند گزارشی از روند 30 ساله مردم بشاگرد و حضور خیرین و کمک اقوام و مذاهب مختلف به این مردم را نمایان می‌کند. کمک‌هایی که همگی به واسطه اخلاص و فداکاری عبدالله والی متوجه بشاگرد می‌شود. او که عمر خود را وقف بخشی از ضعیف‌ترین مردمان کشورمان کرد و معتقد بود، آن‌ چیزی که دیگران آن را نشدنی می‌دانند، در این منطقه محقق شده است و این شعار برآمده از ایمان عبدالله والی بود.

بشاگرد یکی از شهرستان‌های استان هرمزگان واقع در جنوب ایران است. مرکز این شهرستان، شهر سردشت است. این شهر پیشتر بخشی از شهرستان جاسک در استان هرمزگان بود؛ که در سال ۱۳۸۵ به شهرستان ارتقاء یافت.

«صد سال تنهایی» مجاهدت‌های خالصانه یک منجی است

حاج عبدالله والی یک مبارز انقلابی است که در جریان مبارزات مردم ایران علیه حکومت پهلوی حضوری فعالانه داشته و در کنار آن به حمایت از بینوایان می‌پرداخت. وی که کارمند بانک بوده پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فعالیت‌های مبارزاتی خود ادامه داد و در سال ۱۳۶۰ به اتفاق چند تن از همکاران طی مأموریتی از سوی نماینده ولی فقیه و سرپرستی کمیته امداد امام خمینی (ره) جهت فقرزدایی به هرمزگان رفت.

در این سفر وی با منطقه محروم بشاگرد آشنا شد و آن را گزارش کرد. در سال ۱۳۶۱ طی حکمی رسمی برای محرومیت‌زدایی از منطقه بشاگرد از سوی نماینده ولی فقیه در کمیته امداد مأموریت پیدا کرد که به آن منطقه رفته و وضعیت منطقه را بهبود ببخشد. او حدود ۲۲ سال و با اجرای طرح‌های گسترده عمرانی، مردم محروم بشاگرد را از فقر مطلق رهانید و چهره قبلی این منطقه را به کلی دگرگون کرد.

«صد سال تنهایی» مجاهدت‌های خالصانه یک منجی است

عوامل تولید مستند «صد سال تنهایی» عبارتند از کارگردان: مهدی فارسی، مجری طرح: علی‌اصغر رضایی، تصویربردار: محمدعلی پوراسد، مدیر تولید: میکائیل احدزاده، پژوهش و آرشیو: انسیه جهانشاهلو، راویان گفتار متن: ناصر طهماسب و مهدی سلطانی، تهیه‌کننده، نویسنده متن و تدوینگر: محمدعلی فارسی، تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها