ارتقای زیرساخت‌های حوزه فرهنگ وهنر در راستای توسعه کشور ضروری است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای توسعه اقتصاد، فرهنگ، هنر و زیست شهری و روستایی باید زیرساخت‌های فرهنگ و هنر را ارتقاء دهیم و این مولفه مهمی در توسعه پایدار است.
کد خبر: ۳۷۴۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳ - 12December 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر پنج شنبه در نخستین روز از سفر خود به استان مرکزی در نشست با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان مرکزی در اراک، اظهار داشت: در طی سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در حوزه فضای فرهنگ و هنر کشور به وجود آمده است.

وی ادامه داد: در حوزه منابع انسانی عرصه هنر، فرهنگ و رسانه اقدامات قابل توجهی اتفاق افتاده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از مهم ترین مسایل در این حوزه این است که باید کشش و تقاضا در عرصه فرهنگ و هنر را بالا ببریم.

صالحی بیان کرد: در سبد کالای خانواده ها باید مصرف محصولات فرهنگی و هنری افزایش پیدا کند و در این خصوص باید به بحث های زیر ساختی توجه کنیم، یعنی محصولات فرهنگی و هنری می طلبد تا دیده، شنیده و در سبد مصرفی کالاها قرار گیرد.

وی اظهار کرد: هر حوزه از جمله عرصه فرهنگ، هنر و رسانه باید به اقتصاد و توسعه پایدار ورود پیدا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: برای ارتقای اقتصاد، فرهنگ و هنر و زیست شهری و روستایی باید زیرساخت های فرهنگی و هنری را توسعه دهیم و این زمینه ای برای تحقق توسعه پایدار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سال ۵۷ کل دانشجویان هنر ۵ هزار نفر بود در حالی که سال ۹۷ در مقاطع مختلف دولتی و غیر دولتی نزدیک به ۳۰۰ هزار دانشجوی رشته هنر را شاهد بودیم که این مهم می تواند به عنوان فرصت تلقی شود.

صالحی بیان کرد: علاوه بر آموزشگاه های رسمی، آموزشگاه های آزاد از منابع انسانی عرصه هنر محسوب می شوند که وسعت گرایش افزا و خروجی ها نشان دهنده این است که طعم هنر به عنوان طعم و یک مزه تاریخی در ایران از فضا، انگیزه و علاقه لازم و کافی افراد برخوردار است.

وی افزود: در حوزه هنرهای نمایشی از سال ۹۲ تا ۹۷ تعداد عناوین نمایش های اجرا شده در کشور به دوبرابر افزایش پیدا کرده است و تعداد مخاطبان این بخش از دو میلیون نفر به هشت میلیون نفر رسیده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در حوزه فرهنگ و هنر برنامه ریزی بر مبنای مطالعات و مبانی است و در این راستا سندهای توسعه ای تنظیم شده است.

صالحی گفت: اتفاقات قابل توجهی به عنوان استعداد، ظرفیت، توان و خلاقیت در حوزه فضای هنری، رسانه و دینی وجود دارد.

وی بیان کرد: استان مرکزی به عنوان یکی از کانون های هنر تئاتر ، هنرهای نمایشی که تعزیه نیز بخشی از آن می باشد، است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نتایج حاصل از پیمایش ملی که در سال ۹۶ از مردم نسبت به رفتن به تئاتر نشان داد که نزدیک به ۹۵ درصد مردم ایران تئاتر نرفتند که نشان دهنده عدم وجود تناسب منابع انسانی، میزان تولید و عرضه و تقاضا با بازار مصرف نیست.

وی عنوان کرد: در حوزه فضاهای فرهنگی و هنری فضاهای تلخی را در سطح کشور شاهد هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: توجه به حوزه فضای فرهنگی و هنری سانتی متری است در حالی که ۹۵ درصد مردم در شهرها زندگی می کنند و از سوی دیگر اقتضائات زندگی شهری می طلبد توجه بیشتری به ابن فضا ها داشته باشیم.

وی گفت: اصحاب هنر پیش از اینکه مطالبه های کوتاه مدت و مطالبات گلخانه ای داشته باشند، به مطالبات پایدار توجه کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: نوع نگاه بوجه ریزی و کلان ملی، شهری و استانی باید در حوزه فرهنگ و هنر تغییر پیدا کند و یکی از اقدامات در این حوزه بحث خیابان ها و گذرها، میدان ها و مجتمع های فرهنگ و هنر است که در بیش از ۱۰ شهر کشور آغاز شده است که نمونه آن افتتاح مجتمع ۷۰ واحدی فرهنگ و هنر مشهد، اردبیل و...است.

صالحی بیان داشت: خیابان های فرهنگ و هنر به اقتصاد ثابت فرهنگ و هنر مانند هنرهای تجسمی، کتابفروشی ها و حوزه های سیار مانند هنرهای نمایشی کمک می کند.

وی افزود: با اجرای این طرح در شهرهای مختلف و در اختیار داشتن فضاها می توان به اقتصاد فرهنگ و هنر و هویت های شهری کمک کرد و با این نگاه به دنبال توسعه زیر ساخت ها هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سال گذشته ۶۰ کتابخانه افتتاح و امسال ۸۰ کتابخانه در سطح کشور افتتاح می شود.

صالحی در خصوص حوزه فعالیت سینماها بیان داشت: با توجه به ورود سینماها به بخش خصوصی از رقم ۲۰۰ مورد ابتدای دولت یازدهم به ۶۰۰ مورد رسیده است.

وی گفت: در دولت یازدهم، رویکرد دولت واگذاری کارها به دست اصحاب و اهالی هنر و رسانه و توجه به فضای تقویت صنفی و نهاد مدنی افراد است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در حوزه فرهنگ و هنر در صدد هستیم تشکیل صنوف به شکل روان تری صورت پذیرد.

صالحی گفت: با توجه مشکلات مفصلی که اصحاب فرهنگ و هنر در شکل گیری اتحادیه های مختلف داشتند با توافق با وزارت تعاون و تصویب هیات وزیران فرصتی فراهم می شود تا جریان اتحادیه ها و تشکل های صنفی این حوزه به شکل سراسری و استانی به وجود آید تا روان تر مشکلات خود را حل کنند که می تواند بخش دومی از جریان پایدار محسوب شود.

وی عنوان کرد: خود مردم و نهاد های مدنی باید در حوزه فرهنگ و هنر مشارکت کنند و ما باید نقش تسهیل گری داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید بتوان برای رفع موانع کسب و کارهای فرهنگی حرکت کنیم که اقدامات بسیاری در این حوزه در حال انجام است.بیش از یکصد مجوز در این حوزه وجود داشته است.مجوزهایی که سندهای بالادستی نداشته با همان نگاه تسهیل گری اقتصادی و فضای فرهنگ و هنر در حال انجام است.

صالحی افزود: مقدمات موضوع دولت الکترونیک و پنجره واحد آن اقتصاد فرهنگ و هنر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فراهم شده است و امیدواریم در چند ماهه آینده بتوان به صورت تجمیع شده و پنجره واحد آن را انجام دهیم.

وی با اشاره به رویکردهای وزارت فرهنگ تحت عنوان عدالت جغرافیایی گفت: ما این نگاه که تهران فقط دیده شود و منبع فعالیت پایداری اصحاب فرهنگ و هنر باشد، با توجه به تنوع و تکسر بیش از گذشته پیدا شده است بنظر می رسد همه این ظرفیت ها با توان ها و استعدادهای مختلف در تهران وجود دارد علی رغم این که توان ها و استعداد های بسیاری در تمام نقاط ایران جوانان شهرستان ها در کنار پیشکسوتان وجود دارد، با همین نگاه سفر های مناسبتی استان شکل گرفته است.

وزیر ارشاد افزود: در این سفرها روسای سازمان ها موظف شدند در بودجه ریزی طوری برنامه ریزی کنند تا پایان دولت دوازدهم حداقل منابع این حوزه را به رقم ۵۰ درصد استان ها و ۵۰ درصد مرکز نزدیک کنیم و علاوه بر آن تفاهم نامه هایی نیز با استانداران از جمله استاندار مرکزی منعقد شده و اجرایی می شود.

صالحی گفت: نزدیک به یک هزار و ۱۱۸ میلیارد ریال اعتبار حوزه فرهنگ و هنر برای سال های باقی مانده فعالیت دولت دوازدهم دیده شده است و امیدواریم تا پایان سال ۹۹ همه آن ها را اجرا کنیم.بخش قابل توجهی از این منابع به زیر ساخت ها تعلق دارد و در این تفاهم نامه نکات متعددی در خصوص تالار و کتابخانه مرکزی، توجه به سینما و فرهنگ اراک و همچنین سایر حوزه های رویدادی دیده شده است که به کمک استان خواهد آمد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به سبقه تمدنی ، فرهنگی و هنری استان تا دوره معاصر گفت: بنظر می رسد، حلقه های اتصال فرهنگ، کشاورزی و صنعت بیش از پیش باید به هم متصل شود و توسعه ایران مستلزم این است که فرهنگ ذیل کشاورزی و صنعت باشد در این صورت به توسعه پایدار دست پیدا می کنیم.

صالحی با اشاره به ظرفیت های فرهنگی شهرستان های استان مرکزی گفت: امیدواریم با انعقاد این تفاهم نامه ها با این نوع نگاه استاندار مرکزی، به نقشه راه فرهنگی، هنری و رسانه ای استان در پایان دو سال دولت دوازدهم کمک کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها