معرفی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس گلستان

هدف نهایی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس گلستان، نشر ارزش‌های دفاع مقدس بین اقشار و نسل‌های مختلف جامعه استان و گردشگران از طریق راه‌های متفاوت‌تر از اقداماتی که تاکنون انجام گرفته، است.
کد خبر: ۳۷۴۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷ - 14December 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از گرگان، استان گلستان با تقدیم بیش از چهار هزار شهید والامقام و هزاران رزمنده، جانباز، آزاده و ایثارگر در دوران هشت سال دفاع مقدس، سهم شایسته‌ای در پیروزی‌های لشکر اسلام در آن دوران پر حماسه ایفاء کرده و با هدف تبیین، تدوین، حفظ و اشاعه رشادت‌ها و دلاوری‌های فرزندان برومند این استان در آن برهه، ساخت و بهره‌برداری از مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان گلستان را در سبد مطالبات فرهنگی استان جای داده است.

با پیشنهاد مسئولان وقت استان و تصویب کمیسیون مستند‌سازی و تعیین بهره بردار، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، زمینی به ابعاد هفت هزار و 600 متر مربع در ناهارخوران گرگان به ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان گلستان اختصاص داده شده است.

معرفی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان گلستان (2)

از عملکرد‌های مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس گلستان می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

- گردهمایی، یادواره‌ها، سالن آمفی تئاتر

- آرشیو اسناد دفاع مقدس و مرکز ارائه اسناد دفاع مقدس

- بخش تحقیق و پژوهش

- ارائه کارکردهای هنری و ادبی در حوزه های مختلف فرهنگی شامل: فیلم، مستند دفاع مقدس، فیلم داستانی، فیلم کوتاه، هنرهای نمایشی، شعر، رمان، خاطره و... است.

- آموزش، کلاس ها و کارگاه‌های آموزشی

-کتابخانه جامع دفاع مقدس

جامعه هدف:

هدف نهایی موزه دفاع مقدس گلستان، نشر ارزش‌های دفاع مقدس بین اقشار و نسل های مختلف جامعه استان و گردشگران از طریق راه‌های متفاوت‌تر از اقداماتی که تاکنون انجام گرفته، است که جامعه هدف می‌تواند گروه های ذیل باشد:

1 - مردم استان از طریق بازدید مستقیم با ایجاد جذابیت در مرکز فرهنگی

2 - گروه‌های دانش آموزی استان با اردوهای یک روزه و همچنین پیرو درس آمادگی دفاعی دبیرستان‌ها

3 - گروه های دانشجویی استان و همچنین محل مناسب جهت ارائه توضیحات موثرتر درس 2 واحدی آشنایی با معارف دفاع مقدس که در دانشگاهها در حال تدریس است.

4 - اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری درخصوص دفاع مقدس توسط ادارات کل و ادارات شهرستانها

5 - اجرای برنامه‌‌های متنوع فرهنگی توسط تشکل های مردمی

6 - اجرای مناسبت‌های دفاع مقدس و برنامه‌های نیروهای مسلح

7 - جذب گردشگران کشوری بخصوص گردشگرانی که از منطقه ناهارخوران بازدید می‌کند.

8 - ارائه الگوی دفاع و مقاومت استان برای گردشگران خارجی

اقدامات فیزیکی و پیشرفت احداث پارک موزه دفاع مقدس گلستان:

بر این اساس طرح مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان گلستان در امتداد یادمان 8 شهید گمنام به صورت دیواری طراحی شده که قسمت انتهایی آن در شیب طبیعی زمین خوابیده و در مسیر خود بسمت شهداء از روی زمین بر می‌خیزد و چون دیواری مستحکم شکل می‌گیرد. این دیوار در ارتباط با یادمان شهدای گمنام به‌صورت نمادین به گونه ای طراحی شده که بیننده، بنیان اصلی دفاع مقدس را در ارتباط با معنویت شهدا می‌یابد نه بر اساس عوامل مادی مرسوم در بسیاری از نقاط جهان.

علاوه بر فرم کلی بنا که به صورت دیواری در امتداد یادمان شهدا از روی زمین به پا خواسته است، بافت این دیوار همچون یادمان شهدای گمنام از لوزی‌هایی شکل گرفته که آثار فرهنگی منطقه از جمله مسجد جامع گرگان بافتی آشنا و محلی است.

مراحل اجرایی کار پروژه:

* مراحل مطالعاتی و اجرایی پروژه از سال 1389 آغاز شده است.

* در سال 1390 خاکبرداری به اتمام رسیده است.

* در سال 1391 مرحله فونداسیون انجام شد و در حال تکمیل دیوار برشی و اجرای سقف طبقات است.

طی انجام مراحل اجرایی پروژه تاکنون حداکثر انعطاف و تغییرات در نقشه طرح به منظور حفظ و صیانت از درختان و بافت جنگلی موجود در محدوده اجرای پروژه صورت گرفته است.

معرفی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان گلستان (2)

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار