معامله بین سنا و پامپئو؛

آمریکا احتمالا مدعی مکانیسم ماشه می‌شود

با انجام یک توافق بین یک عضو کمیته روابط خارجی سنا با دولت ترامپ، به‌نظر می‌رسد زمینه‌ای فراهم شده تا واشنگتن به‌رغم خروج از برجام، مدعی اجرای مکانیسم ماشه شود.
کد خبر: ۳۷۴۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۶ - 15December 2019

آمریکا احتمالا مدعی مکانیسم ماشه می‌شودبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، معامله بین «تد کروز»، عضو کمیته خارجی روابط خارجی آمریکا و مایک پامپئو به روندی منجر شده که می‌تواند باعث شود آمریکا مدعی مکانیسم ماشه یا همان مکانیسم حل اختلافات ذیل برجام شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، وزارت خارجه آمریکا در برابر دست کشیدن کروز، سناتور تندروی جمهوری‌خواه و دارای مواضع شدیدا ضدایرانی از مخالفت با انتصاب «استفان بیگان»، به‌عنوان نفر دوم وزارت امور خارجه، با انتشار بخشی از یک «نظر حقوقی» وزارت امور خارجه آمریکا که می‌گوید به رغم خروج واشنگتن از برجام، این کشور همچنان حق استفاده از مکانیسم ماشه را دارد، موافقت کرده است.

مکانیسم ماشه، بخش نهایی از ساز و کار حل اختلاف ذیل برجام است که می‌تواند قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل را که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ تعلیق شده بودند، باز گرداند.

انتصاب بیگان از آن جهت برای دولت ترامپ مهم است که از یک‌سو، انتصاب «جان سالیوان»، نفر دوم وزارت خارجه آمریکا به‌عنوان سفیر این کشور در سوریه تائید شده و از دیگر سو، احتمال دارد که مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا قصد شرکت در رقابت‌های انتخاباتی مجلس سنا را داشته باشد.

این در حالی است که مردادماه گذشته، «برایان هوک»، نماینده دولت آمریکا در امور ایران اذعان کرده بود که این کشور قادر به استفاده از مکانیسم ماشه نیست. وی در پاسخ به سوالی اظهار داشته بود: «در خصوص مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها (مکانیسم ماشه) باید بگویم ما دیگر داخل آن توافق (برجام) نیستیم. طرف‌هایی که هنوز داخل توافق هستند باید تصمیم خودشان را بگیرند که می‌خواهند از مکانیسم حل اختلاف استفاده کنند یا خیر؟ تردیدی وجود ندارد که ایران در حال نقض توافق هسته‌ای است، ولی این تصمیمی است که آن‌هایی که داخل توافق هستند باید بگیرند.» 

نکته مهمی که در خصوص لزوم انتصاب بیگان وجود دارد آن است که با منصوب شدن معاون وزیر خارجه آمریکا به عنوان سفیر این کشور در روسیه، نفر سوم وزارت امور خارجه کسی نیست جز «دیوید هیل»، کسی که در جریان تحقیقات در مورد استیضاح ترامپ بر سر رسوایی اوکراین‌گیت نامش مطرح بود و پشت در‌های بسته شهادت هم داد. حالا اگر پامپئو به‌خاطر رقابت در انتخابات سنا کنار برود و بیگان هم منصوب نشده باشد، این هیل است که سکان وزارت امور خارجه آمریکا را به‌عنوان سرپرست در دست می‌گیرد.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، قرار است کروز و دیگر مخالفان برجام در سنا از نظر حقوقی که در اختیار آن‌ها قرار گرفته برای استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران استفاده کنند.

این نظر حقوقی می‌گوید: «از آنجا که ایالات متحده یکی از مشارکت‌کنندگان اولیه در برجام (ذکر شده در قطعنامه شورای امنیت) بوده است، یک بحث حقوقی وجود دارد که ما می‌توانیم مکانیسم ماشه را با ثبت یک اطلاع در شورای امنیت ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص موردی که از نظر آمریکا به منزله نقض آشکار برجام است، به جریان بیندازیم.»

تد کروز در دوران رقابت‌های انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه در سال ۲۰۱۶، که در آن شکست خورد هم گفته بود که به محض رسیدن به ریاست‌جمهوری برجام را پاره خواهد کرد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار