در مراسم رونمایی از ۲۰ عنوان کتاب دفاع مقدس مطرح شد؛

سردار علاماتی: جمع‌آوری ۲۵ میلیون سند دفاع مقدس/ تا پایان سال‌جاری ۴۰ عنوان کتاب جدید منتشر می‌شود

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس در مراسم رونمایی از ۲۰ عنوان کتاب دفاع مقدس به جمع‌آوری ۲۵ میلیون سند دفاع مقدس توسط این سازمان اشاره کرد و گفت: تا پایان سال‌جاری ۴۰ عنوان کتاب جدید تاریخ شفاهی پیرامون موضوع دفاع مقدس را منتشر می‌کنیم.
کد خبر: ۳۷۴۵۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶ - 16December 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آئین رونمایی از ۲۰ عنوان کتاب اسنادی و تاریخ شفاهی دفاع مقدس به مناسبت روز پژوهش، صبح امروز در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در این مراسم امیر سرتیپ «محمد فهمیده قاسم‌زاده» جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سردار سرتیپ «داود عامری» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، سردار «غلامرضا علاماتی» رئیس مرکز اسناد و مدارک دفاع مقدس، سردار «علی‌اصغر محسن شیخی» مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تهران و جمعی از پژوهشگران و مسوولین کشوری و لشکری در این مراسم حضور داشتند.

 جمع‌آوری 25 میلیون سند دفاع مقدس

سردار «غلامرضا علاماتی» رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس در ابتدای این مراسم ضمن تبریک هفته پژوهش اظهار داشت: یکی از وظایف کلیدی ما در مرکز اسناد، جمع‌آوری اسناد و مدارک و خاطرات رزمندگان در سازمان‌های کشوری و لشکری است تا موضوع حفظ و صیانت از ارزش‌های دفاع مقدس به نسل‌های آینده انجام شود.

وی گفت: امام خامنه‌ای عزیز فرمودند «هر رزمنده صندوقچه‌‌ی خاطره است لذا هر کسی یک خاطره را ثبت کند سرمایه ملت را حفظ کرده است» ما در همین راستا ۱۰۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی را به طور متمرکز رونمایی کردیم و امروز مفتخریم که از ۱۸ عنوان کتاب تاریخ شفاهی و دو عنوان کتاب جامع اسنادی رونمایی خواهیم کرد.

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس افزود: ما باید بر ضبط و ثبت خاطرات دفاع مقدس اهتمام داشته باشیم و تاکنون ۲۵ میلیون سند را جمع‌آوری کرده‌ایم که هرکدام سند و موضوع مهمی هستند. خوشبختانه در این راستا سیاست‌گذاری، توصیف و پردازش اسناد برای تولید کتاب انجام شده است. راه‌اندازی سامانه جامعه دفاع مقدس و انجام حدود ۱۵۰ هزار ساعت مصاحبه با فرماندهان گنج بزرگی دیگری است که در این سازمان محقق شده است.

سردار علاماتی به تدوین ۱۷۰ هزار صفحه مصاحبه در این سازمان اشاره کرد و گفت: در مجموع تاکنون ۱۸۵ عنوان کتاب رونمایی از فعالیت‌های انجام شده منتشر شده است. از جمله فعالیت‌های دیگر ما بارگذاری ۱۵ هزار و ۸۰ عنوان کتاب دفاع مقدس در پنجره کتابخانه ملی است که برای عموم قابل مشاهده می‌باشد.

وی به کتاب‌های اسنادی اشاره کرد و افزود: این کتاب‌ها برای صحت‌سنجی آثار دفاع مقدس مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که رهبری فرمودند بهره معنوی جنگ باید متعلق به مردم باشد، لذا فعالیت‌های ما در همین راستا می‌باشد و تا پایان سال‌جاری ۴۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی را منتشر خواهیم کرد.

 تاریخ شفاهی کارکرد تاریخی دارد

در ادامه این مراسم میرهاشمی مسوول بخش تاریخ شفاهی سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس درخصوص روند ممیزی آثار دفاع مقدس گفت: شیوه‌نامه‌هایی درخصوص ممیزی آثار دفاع مقدس آماده و به ادارات کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ابلاغ شده است که بایستی مورد اهتمام قرار گیرد. البته در مصوبه‌ی ۶۶۰ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی درخصوص نشر آثار مشخص شده که کسانی که در امر کتاب فعالیت دارند، باید از این مصوبه مطلع باشند.

وی جلوگیری از تحریف و حق‌کشی را هدف ممیزی آثار دفاع مقدس دانست و عنوان کرد: تاریخ شفاهی در غیاب اسناد و مدارک رسمی، کارکرد تاریخی دارد لذا آثار این حوزه باید به عنوان سند در دستور کار پژوهشگران باشد چراکه برخی مواقع تاریخ شفاهی تک منبع ما برای نگارش مقاله است.

 استان همدان با چهار میلیون سند از دفاع مقدس یک منبع برای کشور است

در ادامه سردار سرتیپ دوم پاسدار «مهدی ظفری» مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان طی سخنانی گفت: استان همدان به برکت وجود شهید همدانی، شهیدی که متعلق به جامعه اسلام است، بعد از جنگ به مباحث پژوهشی ورود پیدا کرد به‌گونه‌ای که امروز در سطح استان با چهار میلیون سند معتبر یک منبع برای سراسر کشور است.

وی گفت: در استان همدان اگر ذخیره‌هایی که شامل فرهیختگان و خانواده‌های شهدا هستند را جمع‌آوری کنیم، می‌توانیم از آن منابع استفاده کنیم. استان همدان می‌تواند نسبت به ظرفیت‌های استانی حداقل ۲۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی را تدوین کند؛ حوزه پژوهش در دفاع مقدس، حوزه حس و حال در دفاع مقدس است.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به ذکر خاطره‌ای پرداخت و افزود: حماسه اگر بخواهد تولید شود، پژوهش‌گر ما باید پژوهش‌گر خوبی باشد. اهمیت کار پژوهشگر مهم است چراکه بیان نقش‌های نباید منجر به تضعیف نقش سایر دستگاه‌ها در دفاع مقدس شود.

تدوین هفت عنوان کتاب تاریخ شفاهی از استان یزد

سرهنگ «منصور زارع» مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد در ادامه این مراسم گفت: ما پس از شروع فعالیت مرکز اسناد و مدارک دفاع مقدس توانستیم بیش از ۱۰۰ هزار سند مکتوب جمع‌آوری کنیم که ۳۱ هزار از این اسناد را در سیستم ماوا بارگذاری کرده‌ایم.

وی گفت: در استان یزد با احتساب شهرستان طبس، چهار هزار و ۵۱ یک شهید تقدیم شده که اسناد و مدارک آن‌ها جمع‌آوری شده است. سه هزار لوح فشرده، هزار و ۵۰ ساعت فیلم با موضوعات مختلف مصاحبه با شهدا، مصاحبه‌های تاریخ شفاهی جمع‌آوری شده است. تعداد زیادی عکس جمع آوری شده و همچنین با دو هزار رزمنده مصاحبه صورت گرفته است که بخش زیادی از آن پیاده‌سازی شده و تاکنون ۱۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی را از این اسناد روانه بازار نشر کرده‌ایم.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد از تدوین هفت کتاب تاریخ شفاهی خبر داد و عنوان کرد: در بخش کتابخانه‌ای دو کتابخانه علامه طباطبایی در مرکز شهر یزد با دو هزار و ۶۴ عنوان کتاب دفاع مقدس و کتابخانه دیگری با حدود سه هزار عنوان کتاب دفاع مقدس وجود دارد که مورد استفاده عموم مردم است.

 ۱۰۰ موضوع مهم استان کرمانشاه در دفاع مقدس توسط پژوهشگران تدوین می‌شود

سردار «مرادعلی محمدی» مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های استان کرمانشاه در ادامه این مراسم از حمایت‌های هیئت رئیسه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تشکر کرد و گفت: تاریخ شفاهی استان کرمانشاه به صورت فردمحور و موضوع محور پیگیری شده است. در روش فردمحور مطالعاتی درخصوص افراد مهم و تاثیرگذار در جنگ صورت گرفته و لیست هزار نفری از فرماندهان و اشخاص مهم گردآوری شده است.

وی گفت: براساس نیاز‌های تحقیقاتی استان، لیست موضوعات مهم برای پژوهش جمع‌آوری کرده‌ایم که براین اساس ۱۰۰ موضوع مهم برای استان کرمانشاه را جهت مصاحبه و تدوین تاریخ شفاهی را آماده کرده‌ایم و براساس آن فعالیت می‌کنیم.

«بیانیه گام دوم انقلاب» نسخه جهانی شدن انقلاب اسلامی است

سردار سرتیپ‌دوم «محمدرضا حسنی‌آهنگر» فرمانده دانشگاه جامع امام حسین (ع) در ادامه این مراسم در سخنانی گفت: هر پژوهشی برای حل مسئله‌ای است لذا مهم است که بدانیم مسئله اصلی امروز انقلاب اسلامی چیست تا بتونیم جایگاه خودمان را ترسیم و به ارائه راه حل بپردازیم.

وی حاکمیت اسلام بر جهان را مسئله انقلاب اسلامی دانست و گفت: انقلاب اسلامی ایران نقطه شروع انقلاب حضرت حجت (عج) است. به ذعان همه متفکرین غرب و شرق، هندسه قدرت جهان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عوض شد و دوقطبی جهان اسلام و غرب شکل گرفت.

فرمانده دانشگاه جامع امام حسین (ع) «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» را نسخه جهانی شدن انقلاب اسلامی دانست و عنوان کرد: در چله دوم انقلاب اسلامی شاهد جهانی شدن انقلاب خواهیم بود. این بیانیه ساختاری دارد که از سه بخش ترسیم وضع موجود جبهه خودی، وضعیت گذشته و حال انقلاب و آینده سخن گفته است. در قسمت دوم بیانیه هفت فرمان وجود دارد که مربوط به حوزه‌های علم و پژوهش است چراکه علم و پژوهش خواستگاه تمدنی خواهد بود و ما با علم به قدرت بین‌المللی خواهیم رسید.

وی گفت: مبنای ما در علم و پژوهش اخلاق، معنویت و مبارزه با فساد است. ایشان خواسته استقرار نظام انقلاب دارند که با امید آفرینی محقق خواهد شد. برای رسیدن به اهداف مورد نظر نباید از تمدن غرب کپی کنیم بلکه می‌خواهیم تاریخ جدیدی را شکل دهیم.

حسنی‌آهنگر کپی‌برداری از الگو‌های غربی را خطر پیش‌روی انقلاب اسلامی دانست و افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۲ بار در سخنرانی‌های مختلف متذکر شده‌اند که نباید مبانی نظری انقلاب را از غرب کپی‌برداری کنیم بلکه باید نظامات غنی و مستحکم خودمان را در قالب الگو‌های مستحکمی که مبتنی بر دانشی باشد که در پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و دوران جهاد علم و فناوری به دست آورده‌ایم را ایجاد کنیم.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار