جعفری:

«موزه‌ها» می‌توانند جزئی از سامانه آموزش و پرورش کشور باشند

مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: امروزه موزه‌ها در جهان، یک مجموعه آموزشی پویا، تعاملی، تاثیرگذار و روبه رشدی هستند که می‌توانند بخشی از بارمسوولیت آموزش و پرورش را برعهده بگیرند و جزئی از سامانه آموزش و پرورش کشور باشند.
کد خبر: ۳۷۴۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰ - 16December 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «علی‌اصغر جعفری» مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حضور در برنامه فرهنگی «مشق ایثار» اظهار داشت: در گذشته انقلاب‌های زیادی در سراسرجهان رخ داده است مانند انقلاب شوروی با آن تاثیرات منطقه‌ای و داخلی و انقلابی و انقلاب کبیر فرانسه و سایر انقلاب‌هایی که هر کدام تاثیرات عمده خود را داشتند. یکی از انقلاب‌هایی که تاثیرات گسترده بسیاری در داخل، منطقه و جهان داشته است انقلاب اسلامی ایران است. انقلاب اسلامی ایران تاثیرات شگرف و عمیقی در جهان ایجاد کرد و بسیاری از آینده نگری‌ها و آینده نگاری‌های غرب را با چالش مواجه کرد.

وی افزود: در بحث پایان تاریخ، غربی‌ها تلاش می‌کردند همه جریان‌های جهانی را به سمت اومانیسم و کاپیتالیسم هدایت کنند و بعد از فروپاشی شوروی نیز درصدد این بودند پایان تاریخ وحاکمیت مطلق جهان را کاپیتالسیم و امانیسم اعلام کنند اما انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت تا تمام معادلات جهانی را برهم زند و یک جریان پویا و نواندیشی را با تکیه بر دین، اعتقادات دینی و باور به خداوند و به آسمان ایجاد کند چیزی که غربی‌ها می‌گفتند دین افیون جامعه است و درهای آسمان بسته شده است‌ و انسان خودش محور خودش است و انقلاب اسلامی به دلیل پیوند با دین، فطرت انسان‌ها و به دلیل ابتناء به عدالت و کرامت بشری تاثیرات عمیقی را در جهان داشته است. انقلاب اسلامی یک انقلاب درون‌زا و رو به رشد است که با گذشت زمان صیقل پیدا کرده است چون مبتنی بر این ویژگی‌ها بوده است و هر کسی که با این ویژگی‌ها همراه نبوده است از قطار انقلاب اسلامی پیاده شده است و بسیاری از اشخاص هم که پیاده بودند و به این باورها علاقمند سوار شدند بنابراین این قطار در این مسیر حرکت خواهد کرد و به طور قطع ریزش‌ها و رویش‌هایی خواهد داشت. مهم این است که این حرکت را کسی بشناسد و با تکیه برآن حرکت کند.

جعفری ادامه داد: امروز بشریت به باورها و به تعالیم اسلام و انقلاب اسلامی و مبانی فکری و اندیشه امام خمینی رحمت الله علیه و مبانی رهبری ما ایمان پیدا کرده است. کشیش‌های مسیحی در مقاله‌ای نوشته بودند که در کنار انقلاب اسلامی ایران مسیحیت هم رشد کرد. امروز در اروپا هر روز که خورشید طلوع می‌کند جمع کثیری از مردم با ادیان مختلف به دین اسلام گرایش پیدا می‌کنند و روند پژوهی‌ها نشان می‌دهد که در 10 سال آینده اکثریت مردم اروپا مسلمان خواهند شد و اروپا در اختیار جامعه اسلامی قرار خواهد گرفت. این روند رو به رشد و رو به تکاملی است و ما باورمان این است که این اتفاقات مقدمه‌ای برای آن تقدیر بزرگ الهی است که خداوند مقدر کرده است که دنیا در اختیارمستضعفان قرار بگیرد و امام بزرگی از نسل پیامبر گرامی اسلام (ص) به نام قائم آل محمد ظهور خواهد کرد و جامعه را به سمت عدالت پیش خواهد برد این باور و اعتقاد ما است و خداوند زمینه‌های ظهور آن را فراهم می‌کند و پیروزی انقلاب اسلامی ایران یکی از این زمینه‌های مهم است.

وی اظهار داشت: یکی از دلایلی که انقلاب های متعدد در جهان به ثمر ننشست و امروز تنها خاطره‌ای از آن انقلاب‌ها در ذهن مردم جهان باقی مانده است این است، کسانی که انقلاب کردند نتوانستند باورهای خود را به نسل‌های بعدی منتقل کنند و شاید این خطری است که ممکن است ما را نیز تهدید کند. در چهل سال بعد از انقلاب نسل جنگ، انقلاب، نسل دفاع مقدس و شهدای ما توانسته‌اند فرهنگ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را منتقل کنند به طوری که امروزه حضور نسل چهارم انقلاب را در راهپیمایی‌های مختلف مشاهده می‌کنیم و این نشان دهنده این است که ما نسبت به انتقال مبانی و ارزش‌های انقلاب اسلامی به طور نسبی خوب عمل کرده‌ایم اما دشمن همه ظرفیت‌های خود را به کار گرفته است تا این مفاهیم و ارزش‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی به نسل بعدی منتقل نشود و برای رسیدن به این هدف نیز تلاش بیشتری می‌کند.

مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در پایان تاکید کرد: در ترویج و تبیین فرهنگ ایثار و شهادت وظیفه بسیار سنگینی داریم، برای تعامل و ارتباط با نسل جوان باید از روش‌های جدید استفاده کنیم. روش‌های سنتی و منبری که در گذشته تاثیرگذار بود امروز دیگر جواب نمی‌دهد ما بایستی از روش‌های نوین با استفاده از هنر، تکنولوژی، روش‌های تعاملی بهره بگیریم و یکی از ظرفیت‌هایی که همیشه موثر بوده است موزها هستند در دنیا موزه‌ها نقش تعیین کننده ای داشته و دارند، موزه‌ها برخلاف تصوری که در ذهن ما وجود دارد که متعلق به گذشته است و مبانی تمدنی را منتقل می کند موزه‌ها امروزه یک مجموعه آموزشی، پویا و تعاملی تاثیرگذار و رو به رشدی هستند که می‌توانند بخشی از بار مسوولیت آموزش و پرورش را برعهده بگیرند و جزئی از سامانه آموزش و پرورش کشور باشند.

پایان پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار