گرامی‌داشت هفتادمین سالگرد انعقاد و تصویب کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو

مراسم گرامی‌داشت هفتادمین سالگرد انعقاد و تصویب کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو امروز (د‌وشنبه) در تهران برگزار شد.
کد خبر: ۳۷۴۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۲ - 16December 2019
گرامی‌داشت هفتادمین سالگرد انعقاد و تصویب کنوانسیون‌های چهارگانه ژنوبه گزارش گروه سیاست خارجی دفاع‌پرس، مراسم گرامی‌داشت هفتادمین سالگرد انعقاد و تصویب کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو امروز (دوشنبه) ۲۵ آذر با حضور مهمانان خارجی و داخلی اعم از جامعه دیپلماتیک مقیم تهران و مقامات لشکری و کشوری برگزار شد.
 
سید «محمدکاظم سجادپور» رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در این مراسم، با اشاره به اهمیت اعمال حقوق بشردوستانه به ویژه در شرایط فعلی جهان و منطقه خاورمیانه، بر غیرقانونی بودن تحریم‌های ایالات متحده و موانع ناشی از این تحریم‌ها در ارسال کمک‌های بشردوستانه و ضروری، به ویژه اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی تاکید کرد.
 
سپس «رتو اشتوت کر» رئیس دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در تهران بر ضرورت وجود سازوکار‌های صلح ساز و چندجانبه در جنگ‌ها و ضرورت اجرای حقوق بشردوستانه در مخاصمات، همچون هشت سال جنگ ایران و عراق اشاره کرد.
 
محمودرضا پیوندی دبیرکل جمعیت هلال احمر و رئیس کمیته ملی حقوق بشردوستانه به این مسئله که جمهوری اسلامی ایران جز اولین دولت‌هایی بوده است که کنوانسیون‌های چهارگانه را تصویب، و با هدف اجرا و آموزش حقوق بشردوستانه، کمیته ملی حقوق بشردوستانه را در سال ۱۳۷۸ تاسیس کرده است، پرداخت.
 
در ادامه و در قالب یک پنل تخصصی شامل پنج سخنران، نماینده مجلس شورای اسلامی «اولادقباد» بر اهمیت اجرا و اعمال کنوانسیون‌های چهارگانه ۱۹۴۹ ژنو و خودداری از اعمال تدابیر محدودکننده و تحریم‌ها در ارسال و ارائه کمک‌های بشردوستانه تاکید کرد.
 
«محمدرضا ضیایی بیگدلی» استاد دانشگاه و پژوهشگر حقوق بین الملل با تمرکز بر نقش سازمان ملل متحد در وضع، توسعه و اجرای حقوق بشردوستانه و جایگاه شورای امنیت و دیوان بین المللی کیفری بعنوان ضمانت اجرای حقوق بشردوستانه تاکید کرد.
 
حجت الاسلام هادی معاون اداره کل تدوین لوایح و مقررات قوه قضاییه، به ضرورت جرم انگاری قواعد بشردوستانه در قوانین ملی و پر کردن خلأ‌های موجود پرداخت.
 
خانم فیونا بارنابی مشاور حقوقی منطقه‌ای صلیب سرخ نیز با ترسیم شرایط حاکم بر مخاصمات مسلحانه به اهمیت رفتار انسانی حتی در جنگ‌ها و برخورد صحیح با اسرای جنگی پرداخت.
 
در پایان آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد با نگاه به حقوق بشردوستانه از دیدگاه اسلام، به تبیین حقوق جنگ از منظر اسلام پرداخت و افزود: اعمال و رفتار گروه خاصی از به اصطلاح مسلمانان نباید به نام اسلام و مسلمانان تمام شود و اسلام همواره دین صلح و دوستی بوده و معتقد است خیر انسان در وجود صلح است. ایشان همچنین افزود لازم است اولویت جامعه بشری در جلوگیری از بروز جنگ‌ها و نقض صلح باشد.
 
مراسم گرامی‌داشت هفتادمین سالگرد تصویب کنوانسیون‌های چهارگانه ۱۹۴۹ ژنو با طرح پرسش‌هایی توسط حضار و پاسخ‌های سخنرانان پایان یافت.
 
انتهای پیام/341
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار