معرفی کتاب؛

«ما افسانه نبودیم»

کتاب «ما افسانه نبودیم» به عنوان چهارمین کتاب تاریخ شفاهی رزمندگان خراسانی دفاع مقدس، در برگیرنده‌ خاطرات «سیدرضا رسول‌زاده‌ طباطبایی» رزمنده گردان ادوات لشکر 5 نصر است.
کد خبر: ۳۷۴۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۰ - 28December 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، کتاب «ما افسانه نبودیم» چهارمین کتاب تاریخ شفاهی رزمندگان خراسانی دفاع مقدس، برگی‌ از خاطره‌های «سیدرضا رسول­‌زاد‌ه‌­طباطبایی» از رزمندگان واحد دید‌ه‌بانی گردان ادوات لشکر 5 نصر است که مصاحبه آن توسط «ابوالقاسم علیزاده» صورت گرفته و «رویا حسینی» نگارش آن را بر عهده داشته است.

این کتاب در 10 فصل، توسط نشر «ستاره‌ها» و نشر «یاران رضا» وابسته به اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی به زیور طبع آراسته شده است.

سردار «حسینعلی یوسفعلی­‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس خراسان رضوی در بخشی از مقدمه کتاب «ما افسانه نبودیم» آورده است: با نگاهی به جنگ­‌های دوران معاصر در­می­‌یابیم که دفاع مقدس ملت ایران، نقطه عطفی در تاریخ معاصر به شمار می­‌رود که یکی از ویژگی­‌های برجسته آن، حضور همه اقشار و طبقات اجتماعی است. بنابراین، برای نگارش دقیق تاریخ دفاع مقدس، باید به سراغ شاهدان عینی این رخداد در سطوح مختلف رفت. این امر نیز، تنها با رعایت دقیق اصول و فرایندهای تدوین تاریخ شفاهی میسر می­‌شود.

بخشی از کتاب

خودم را رساندم سنگر تطبیق. صدای مرتضی را پای بی­‌سیم می­‌شنیدم. ثبتی می‌­گرفت، گِرا می­‌داد و گلوله درخواست می­‌کرد. از صحبت­‌های مرتضی، شدّت پاتک دشمن را می‌­فهمیدیم.

ساعتی گذشت. گرای نقطه ثبتی دشمن را داد و خمپاره 120 را برای فاصله 800 متر درخواست کرد. با احتساب شعاع ترکش خمپاره 120 که 400 متر بود، می­‌شد فهمید دشمن به 400 متری خط خودی رسیده.

هنوز ساعتی نگذشته، درخواست خمپاره 120 را برای فاصله 600 متری داشت. کم شدن فاصله ثبتی، یعنی دشمن به همان مقدار پیش­روی کرده. با دستور به آتش بار، گلوله به گرایی که داده بود شلیک کرد.

لحظات پرالتهابی را می‌­گذراندیم. دقایقی بعد، فاصله را به 400 متر تقلیل داد. مرتضی، دیده­‌بان مجرّبی بود و حساب و کتابش دقیق بود. امکان نداشت متوجه خطر اصابت ترکش به خودش نباشد؛ با این حال، اصرار داشت که گلوله درخواستی‌­اش را بفرستیم. تطبیق آتش زیر بار نمی‌­رفت. نمی­‌توانستیم خودمان را راضی کنیم که با گلوله ما، بلایی سرش بیاید.

کاش معجزه‌­ای رخ می‌­داد! شنی تانک­‌های دشمن قفل می­‌شد....

کتاب «ما افسانه نبودیم» در شمارگان یک هزار نسخه، در 304 صفحه با قطع رقعی و به بهای 26 هزار و پانصد تومان سال 1397 چاپ و منتشر شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از کتابفروشی‌های معتبر در سطح کشور و یا دفتر مرکزی نشر ستاره‌ها در مشهد واقع در بلوار شهید فرامرز عباسی- خیابان بهاران- کوچه بنفشه 6- پلاک 39 تهیه کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار