جهانگیری:

آمریکا را باید با تقویت روحیه «ایثار» شکست دهیم

معاون اول رئیس جمهور گفت: در این دوران مثل زمان جنگ نیازمند ایثارگری هستیم تا به هر قیمتی که شده وقتی آمریکا رو در روی ملت ایران قرار گرفت، شکست بخورد و این را در تاریخ ثبت کنیم. شدنی است اگر ایثار اجتماعی و این فرهنگ را در عموم جامعه توسعه دهیم.
کد خبر: ۳۷۴۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸ - 17December 2019

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در اجلاسیه دومین همایش ایثار ملی که پیش از ظهر امروز در حوزه هنری برگزار شد با اشاره به اینکه ایران اسلامی به فرهنگ‌ایثار نیازمند است، اظهار داشت: در دوران انقلاب اسلامی مفهوم ایثار و ازخودگذشتگی به صورت عملی اجرا شد و مردم آثار و برکات آن را در لحظه لحظه زندگی خود می‌بینند. جایی که تهدیدات علیه یک ملت و تمدن زیادتر می‌شود، زمینه ایثار و ازخودگذشتگی بیشتر شده و افراد بیشتری داوطلب حضور در میدان ایثار و فداکاری می‌شوند.

جهانگیری اظهار داشت: ما در طول حیات خودمان ده‌ها نمونه از این اقدامات ایثارگرانه داریم. هرچه به تاریخ انقلاب نزدیک می‌شویم بیشتر این ایثارگری را می‌بینیم. امام در صدر این ایثارگری قرار داشت. تبعید و دستگیری‌های متعدد و یاران او که در این مسیر تا سر حد شهادت رفتند به این نتیجه منجر شد که انقلاب یک قدم پیش برود.

جهانگیری تصریح کرد: اوج تبلور فرهنگ ایثار در دفاع مقدس است. در دفاع مقدس ملت ایران درخشید، کاری کرد کارستان. اقداماتی انجام داد که در تاریخ بی نظیر است. مادری چند فرزند خود را به راه شهادت می‌فرستد، مردی شب عروسی به جبهه می‌رفت و از این‌نمونه‌ها به وفور یافت می‌شود. جوانانی از محل تحصیل و پشت میز کار و کارخانه به جبهه رفتند و حماسه‌هایی آفریدند. گفتن اینکه خانواده‌ای پنج شهید داده است راحت است تا این اتفاق برای خود شخص پیش نیاید متوجه نمی‌شود. کسی این را می‌فهمد که از نزدیک دیده باشد. خانواده شهدا و شهدا کاری کردند که آنقدر بزرگ و ارزشمند است که باید گفته شود، از آن حراست شود و به آیندگان منتقل شود.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: از دست دادن یک انسان برای یک جامعه سخت است و جامعه‌ای را به انقلاب سوق می‌دهد. ما در جریان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی ۲۳۰ هزار شهید دادیم. تنها صحنه جنگ نبود، بلکه در این ۴۰ سال صحنه‌های متعددی پیش آمد که ملت ایران ایثار خود را نشان داد. متاسفانه در این زمانه پر تلاطم مردم مظلومانه از خود دفاع کردند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا کشوری با ویژگی‌هایی است که ما می‌شناسیم. این کشور امروز به تنهایی اعلام کرده علیه ملت ایران جنگ اقتصادی راه انداخته است تا مردم را علیه نظام بشوراند و فکر می‌کردند این موضوع اثرگذار است. آمریکایی‌ها از تمام توان خود برای ضربه زدن به اقتصاد ایران استفاده کردند. حتی به کشور‌های دوست ما فشار آورد و آن‌ها باور کردند نمی‌توانند با آمریکا مقابله کنند و نفت ما را نخریدند. فکر نمی‌کردم کشوری مثل هند حاضر شود از ایران نفت نخرد. آمریکایی‌ها رسما اعلام کردند خرید نفت را به صفر می‌رسانیم. مردان ایرانی روش‌هایی اختراع کردند و نگذاشتند اقتصاد ایران بخوابد. کشتیرانی را تحریم کردند و نگذاشتند هیچ کشوری به بنادر ایران بیاید. امسال بیش از ۱۰۰ میلیون تن کالا از بنادر خود به بنادر دیگر فرستادیم و یا وارد کردیم.

جهانگیری افزود: گفتند سیستم بانکی نباید با ایران کار کند همین امروز ۱۰۰ میلیون دلار حجم مبادلات تجاری داریم. در این شرایط می‌خواهند فشار وارد کنند اقتصاد ایران جز شوک روانی روی پای خود ایستاد. این به معنای وضعیت خوب اقتصاد ایران نیست. قرار بود اقتصاد بپاشد، ولی نپاشید. بخش خصوصی که کننده کار است و شاید گفته شود مفهوم ایثار درون آن کمرنگ‌تر است در این شرایط خودش را نشان داد و با وجود قضاوت‌های نا به جا با چه ریسکی کالا را صادر کرد و با ریسک، کالا‌های مورد نیاز مردم را وارد کرد و نگذاشتند کارخانه‌ها بخوابند و قحطی کالا در کشور اتفاق بیافتد.

معاون اول رئیس جمهور بیان داشت: در این دوران مثل زمان جنگ نیازمند ایثارگری هستیم تا به هر قیمتی که شده وقتی آمریکا رو در روی ملت ایران قرار گرفت شکست بخورد و این را در تاریخ ثبت کنیم. شدنی است اگر ایثار اجتماعی و این فرهنگ را در عموم جامعه توسعه دهیم.

وی با اشاره به نمونه‌های ایثار اجتماعی گفت: زلزله کرمانشاه اتفاق افتاد. افرادی که دچار خسارت شدند بیشتر اهل سنت بوده و حتی مذاهب دیگر در میان آنان بودند، عرق ایرانی باعث شد یکی از شاهکار‌های مدیریت بحران اتفاق بیافتد. نیرو‌های امدادی و عملیاتی مجروحان را در ساعات اولیه به بیمارستان‌ها منتقل کردند. چندین هزار واحد بازسازی و ساخته شد. نماد ایثارگری آنجا خود را نشان داد که گفتند مردم کرمانشاه نیازمند کمک هستند و به خاطر هجوم مردم برای کمک، وضعیت به جایی رسید که همه جاده‌های کرمانشاه مسدود شد. در سیل اوایل سال استان خوزستان و لرستان که به مسأله بحرانی تبدیل شده بود اگر سد‌ها نبودند مشخص نبود چه اتفاقی می‌افتاد. ملت ایران در این حوادث نشان داد به معنای واقعی ملت است. سیل و زلزله امسال دو نمونه تجلی ایثارگری مردم شد. قوام و دوام ایران، امید و آینده کشور با این فرهنگ شدنی است.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار