34 سال پیش در چنین روزی در نماز جمعه تهران عنوان شد؛

مبارزه ملت ما در قبال باج‌خواهی آمریکا ادامه خواهد داشت

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رییس جمهوری وقت ایران اسلامی در خطبه‌های نماز جمعه خود در (29آذر 1364) با افشاگری نیات خصمانه دول عربی بخصوص آمریکا فرمودند: ملت ایران در مقابل باج‌خواهی آمریکا، انگلستان، فرانسه و دیگر کشور‌ها ایستادگی و مبارزه کرد و این مبارزه در قبال باج‌خواهی آمریکا در آینده نیز ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۳۷۴۹۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۰ - 20December 2019

مبارزه ملت ما در قبال باج‌خواهی آمریکا ادامه خواهد داشتبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، در روز 29 آذر 1364 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رییس‌جمهوری وقت ایران اسلامی خطبه‌های نماز جمعه را ایراد فرمودند که بعد از گذشت بیش از سه دهه همچنان روش مقتدارانه‌ای در دیپلماسی و رابطه با کشورهای زیاده‌خواهی مانند آمریکا و انگلیس است. معظم‌له در همان سال ماهیت مزورانه آمریکا را در بیانات ارزشمند خود روشن ساخت و صراحتا اعلام فرموده بودند که اعتماد به آمریکا ثمری جز خسران ندارند. امری که همچنان مورد تاکیر ایشان بوده و هست.

متن این سخنرانی پیش از این در مجموعه «روز شمار جنگ ایران و عراق» ـ جلد دوم از کتاب سی و نهم ـ با عنوان «تشدید تلاش‌ها برای فتح فاو» آورده شده است که در ادامه می‌خوانید:

مبارزه ابدی ایران با باج‌خواهی

«امام جمعه تهران و رئیس شورای عالی دفاع در خطبه‌های نمازجمعه تهران به موضوع‌های مهمی پرداخت، ازجمله: سفر صدام به مسکو و سخنان رئیس جمهوری شوروی درباره غیرمنطقی بودن ادامه جنگ؛ تأکید بر ادامه جنگ تا پیروزی نهایی؛ پیام‌‎های کاروان‌های راهیان کربلا؛ وحدت و همدلی سپاه و ارتش در مقابل دشمن؛ بی‌اعتبار شدن سازمان ملل به دلیل صدور قطعنامه نقض حقوق بشر در ایران و تسلیم نشدن ایران در مقابل باج‌خواهی آمریکا. 

آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه اول ضمن پرداختن به اهمیت صداوسیما، هدف‌ها و آفت‌های این مجموعه گسترده را برشمرد. رئیس جمهوری در خطبه دوم درباره سفر صدام به مسکو و سخنان رئیس جمهوری شوروی که ادامه جنگ را غیرمعقول و غیرمنطقی خوانده است، اعلام کرد ما به رهبران شوروی می‌گوییم که تصمیم درباره این قضایا با مردم ماست و این مردم هستند که باید تشخیص دهند کاری که می‌کنند منطقی است یا نه.

این امر به عهده دیگران نیست و آنها نباید در امور هیچ کشوری به ویژه ملتی مانند ملت ما که این طور در صحنه‌های جنگ حضور دارد، دخالت کنند.

وی افزود: غیرمنطقی و غیرعادلانه این است که از یک جنایتکار جنگی دعوت و پذیرایی کنند و او را به کشورشان راه دهند و احیاناً بخواهند او را کمک کنند.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه ما مایلیم رهبران شوروی اشتباه دو سه سال قبل خود را که ازنظر تسلیحاتی به عراق کمک کردند تکرار نکنند، گفت: آنها دیدند که مردم ما به هنگام احساس مداخله دیگران در امور کشورشان و تجهیز دشمن مصمم تر و استوارتر می‌شوند. رئیس شورای عالی دفاع گفت که اکنون اعلام می‌کنم مردم ما تا رسیدن به پیروزی نهایی لحظه‌ای توقف نخواهند کرد.

وی تنبیه متجاوز را کاری منطقی و در خدمت انسان‌ها خواند و آن را کمک برای خاموش کردن آتش فتنه و بازگرداندن آرامش به منطقه توصیف کرد و افزود: ما مایلیم شوروی دراین مورد سنجیده کار کند و دشمن ما را تقویت نکند و روابط ما را با خود تهدید نکند. ملت ما از حق خود دفاع می‌کند با دشمنان خود دشمنی و با دوستان خود دوستی خواهد داشت.

رئیس جمهور خطاب به رهبران شوروی افزود شما وقتی که خود بدون دلیل در افغانستان حضور دارید و سرنوشت ملتی را می‌خواهید تعیین کنید چگونه می‌خواهید درباره مسئله جنگ ملتی که از انقلاب خود دفاع می‌کند اظهارنظر کنید. ما به همه دنیا می‌گوییم تا مادامی که رژیم عراق بر سر کار است مسئله صلح مطرح نیست و جنگ ما تا حذف هیئت حاکمه کنونی عراق ادامه خواهد یافت.

رئیس شورای عالی دفاع با اشاره به حضور کاروان‌های کربلای چند استان در میان نمازگزاران گفت: پیام شما به مردم دنیا این است که در تمامی طول جبهه‌ها اعم از هوایی، زمینی و دریایی آمادگی این را دارید که هرگاه مسئولین جنگ گفتند ضربات بزرگ و یا کوچک خود را بر رژیم فرسوده عراق وارد کنید. پیام دیگر حرکت عظیمی که همه احاد مردم در آن شرکت دارند این است که مردم ما در مقابل فشارهای استکبار جهانی و توطئه ها به خداوند متعال و به قدرت خود متکی هستند.

پیام دیگر راهیان کربلا به دنیا، اعتقاد به لزوم پیروزی است. یعنی برخلاف حرف‌هایی که بعضی از افراد در گوشه و کنار دنیا می‌زنند که جنگ باید هرچه زودتر تمام شود و یا این مسئله پشت میز مذاکره حل شود، مردم ما می‌گویند ما همان حرف اول را با قدرت و قاطعیت تمام تر دنبال می‌کنیم و جنگ تا پیروزی نهایی و پیروزی اسلام بر کفر ادامه می‌یابد.

رئیس شورای عالی دفاع با اشاره به انبوه ارتشیانی که در جمع کاروان‌های راهیان کربلا در محل نمازجمعه تهران حاضر بودند، خاطرنشان کرد که امروز ارتش ما نیز جزو راهیان کربلاست و در تمامی دنیا بی‌سابقه است که ارتش، نیروهای مسلح و رزمندگان این طور آمیخته با مردم باشند.

مردم با این چشم به ارتش نگاه کنند و در جبهه‌های جنگ تحمیلی ارتش، سپاه و نیروی عظیم بسیج مردمی با همدلی و هم‌سنگری و آمیخته شدن خونشان با یکدیگر، وحدتی در میان مردم ایجاد کرده‌اند و این طبیعی نظامی است که رهبرش امام امت، مرجع تقلید و مقدس ترین عنصر در چشم مردم باشد و یکی از افتخارات ارتش و نیروهای مسلح این است که اختیار آن به دست یک عارف روحانی بزرگوار و فقیه عالی قدر است.

آیت‌الله خامنه‌ای درباره قطعنامه نقض حقوق بشر در ایران گفت این نمایشنامه پوچ و مضحک که به کارگردانی آمریکا در سازمان ملل اجرا شد توسط بازیگرانی که سر تا پای خودشان آلوده به نقض حقوق بشر بود، صورت گرفت و سازمان ملل با این عمل اعتبار خود را از دست داده است. اعتراض ما به سازمان ملل متحد این است که چرا محل این سازمان باید محل بازیگران بدسابقه باشد و چرا باید تسلیم باج‌خواهی آمریکا و دست نشاندگانش شود.

وی افزود اولین پیشنهاد دهنده این قطعنامه دولت کاناداست که از رژیم منحط و محکوم آفریقای جنوبی پشتیبانی تسلیحاتی کرده است. پیشنهاد دهندگان دیگر این قطعنامه استعمارگران حرفه‌ای اروپا یعنی هلند و بلژیک هستند؛ دولت‌هایی که سنگ کج استعمار را در دنیا بنیاد نهادند و آغازگر تجاوز به حقوق انسان‌ها با غارت و استعمار آنها بودند و از همه بامزه‌تر دیگر پیشنهاد دهندگان این قطعنامه دولت‌های انگلستان و فرانسه هستند؛ دولی که بدبختی‌های مردم دنیا در جهان سوم مربوط به آنهاست. انگلستان که استعمار کثیف را در دنیای پرخفقان به وجود آورد و فرانسه هم که مأمن زشت‌ترین و پلیدترین انسان‌های دنیا نظیر منافقین و سلطنت طلبان است.

آیت‌الله خامنه‌ای افزود که کشورهای اسلامی به استثنای عراق و اردن، هیچ کدام به این قطعنامه رأی مثبت ندادند. کشورهای آسیایی نیز در برابر متجاوزین ایستادند. آنها نیز یک تهاجم فرهنگی را علیه اصالت آسیایی دیدند و از کشورهای آسیایی فقط سه کشور به این قطعنامه رأی مثبت دادند، اردن، عراق و اسرائیل. رئیس شورای عالی دفاع تأکید کرد ما تسلیم شانتاژ مجمع عمومی سازمان ملل متحد نمی‌شویم.

مواضع ملت ایران بحق، مظلومانه و انسانی است و این را ملت‌ها و شخصیت‌های جهانی اگر منصف باشند می‌توانند درک کنند. برای ما سهل بود که از سازمان بی‌طرفی برای تحقیق درباره نقض حقوق بشر در ایران دعوت کنیم، همان طورکه سال گذشته در مقابل جوسازی‌های صلیب سرخ جهانی پیرامون وضعیت اسرای عراقی این عمل صورت گرفت و آبروی عراق با تبلیغات دروغینش رفت. اگر شانتاژ در کار نباشد این کار را می‌کنیم، اما ملت ایران تسلیم باج‌خواهی آمریکا و نمایش مضحک و پوچ او نمی‌شود.

امام جمعه تهران با اشاره به اظهارات دبیرکل سازمان ملل متحد که گفته بود آمریکا درصدد باج‌خواهی از سازمان ملل متحد است، افزود: حرف دبیرکل سازمان ملل متحد حرف تازه‌ای نیست. آمریکا و گردن کلفت‌های دنیا درصدد باج‌خواهی از همه رژیم‌ها، دولت‌ها و سازمان‌های جهانی و ازجمله سازمان ملل متحد هستند، اما حرف ما این است چرا شما تسلیم می‌شوید و به آمریکا باج می‌دهید.

مگر سازمان یونسکو و رئیس آن آقای آمبو ـ که شخص مسلمان مستقل و مبارز بود ـ تسلیم باج‌خواهی آمریکا شد و آیا با خروج آمریکا از سازمان یونسکو این سازمان از بین رفت و اکنون انگلستان هم برای باج‌خواهی ازطریق ندادن سهمیه خود، یونسکو را تحت فشار گذاشته است اما می‌بینم که می‌توان مانند ملت ایران در مقابل باج‌خواهی آمریکا، انگلستان، فرانسه و دیگر کشورها ایستادگی و مبارزه کرد و مبارزه ملت ما در قبال باج‌خواهی آمریکا در آینده نیز ادامه خواهد داشت.»

انتهای پیام/161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار