به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «دکتر مصطفی انتظاری» مدیرعامل خبر فوری در گفتوگویی پیرامون فضای مجازی و جریان سازی خبری، با اشاره به جریان اطلاعات در عصر کنونی اظهار داشت: ما وارد عصر جدیدی از رسانه شدیم که رسانههای بزرگ مرجعیت خود را از دست داده و نسبت به گذشته کمتر مورد توجه هستند و در ازای آن هریک از مخاطبان و شهروندان میتوانند در فرآیند اطلاع رسانی نقش آفرینی کنند.
مدیرعامل خبر فوری افزود: ما این فضا را به مدت طولانی انکار و تصور کردیم اگر اعتبار آن را نادیده بگیریم مشکل حل میشود درصورتی که باید از سالها قبل برای شناخت این فضا اقدام میکردیم تا اگر کسی فیلمی منتشر میکند قادر به تایید اصالت و یا عدم اصالت آن نیز باشد.
وی ایجاد کاستیها و خلأها در هر یک از تغییرات پارادایمی در حوزه رسانه را ناشی از به رسمیت نشاختن فضای جدید دانست.
انتظاری همچنین مطرح کرد: ما با فضا و فرصتهای فوق العادهای مواجهیم که همزمان تهدیدات جدی را نیز به همراه دارند لذا روزنامه نگاران و خبرنگاران حرفهای باید فضای مجازی را به رسمیت شناخته و برای تشخیص خبرهای درست از نادرست با هم متحد شوند.
مدیر عامل خبر فوری اظهار داشت: اگر مدیریت فضای مجازی را به دست دولت و قوانین بسپاریم احتمالاً فرصت کمی برای مدیریت این فضا خواهیم داشت، اما هر چه خبرنگاران و اهالی مطبوعات کنترل بیشتری داشته باشند آینده بهتری پیش رویمان خواهد بود.
وی یادآور شد: همانطور که سابقاً شب نامههای بدون مجوز در کنار روزنامههای اصیل، منتشر میشدند در حال حاضر نیز بسیاری از صفحات، سایتها و کانالها بدون شناسه و با هویت جعلی تولید محتوا میکنند لذا شاید بتوان از نسخهها و تجربیات قبلی برای حل این مشکل استفاده کرد.
انتظاری گفت: فضای مجازی ممکن است فاقد تحریریههای نخبهگرایی رسانههای گذشته باشد، اما عملاً به اندازه مخاطبان خود تحریریه دارد چراکه همه مخاطبان در رسانههای جدید به منبع و نیروی انسانی برای تولید پیام و محتوا تبدیل میشوند.
مدیرعامل خبر فوری با تأکید بر لزوم شناخت ذائقه و فضای منبع انسانی در کنار تولید محتوا بیان کرد: ما باید با مخاطبان به یک تعامل برسیم چراکه آنها به جزئی از فضای و فرآیند تولید محتوا تبدیل شدهاند.
وی همچنین با بیان اینکه تعریف خبرنگار و حرفهای بودن متناسب با همه تعاریف تغییر کرده است، گفت: در حال حاضر حرفهای بودن در دریچه برقراری تعامل با مخاطب تعریف میشود.
انتظاری فضای شبکههای اجتماعی را به شهر و یا میدان بزرگی توصیف کرد و گفت: در این شهر همه حرف یکدیگر را میشنوند و با هم گفتوگو میکنند، اما ما از مردم عادی کمتر خبرسازی میبینیم تا رسانهها.
مدیرعامل خبر فوری بیان داشت: همانطور که خبرها در فضای مجازی به سرعت منتشر میشوند برخی از آنها هم به سرعت تکذیب میشوند بنابراین شبکههای اجتماعی در این قضیه وضعیت بهتری از رسانهها دارند ضمن اینکه فضای شبکههای اجتماعی بسیاری از رسانهها را پاسخگوتر کرده است، بسیاری از مقامات و مسئولان خودشان خبر دروغین میدادند و چند روز بعد خبر دیگری منتشر میشد لذا شبکههای اجتماعی میتوانند این فضا را زیر سوال ببرند.
انتظاری گفت: اگر بپذیریم هر فرد یک رسانه است آنگاه تعارض ایجاد کردن و دوگانه سازی بین شبکههای اجتماعی و رسانهای بیمعناست.
منبع: رادیو گفتوگو
انتهای پیام/ 900