یك روزنامه نگار:

سازمان‌های رسانه‌ای در فضای جدید خبری نقش آفرینی کنند

فیروزی تأکید کرد: سازمان‌های رسانه‌ای بر اساس اخلاق و مسئولیت اجتماعی و متناسب با توانمندی خود در فضای جدید نقش آفرینی کنند.
کد خبر: ۳۷۵۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱ - 20December 2019

سازمان‌های رسانه‌ای در فضای جدید خبری نقش آفرینی کنندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، در گفت‌وگویی با حضور محمد کربلایی کارشناس فضای مجازی و محمد فیروزی روزنامه نگار با موضوع فضای مجازی و جریان سازی خبری، کربلایی اظهار داشت: ما وارد دنیای جدیدی به نام فضای مجازی شدیم که همچون دوران جنینی اطلاعات کافی از بسیاری موضوعات نداریم و متاسفانه دچار سردرگمی شده‌ایم.

کارشناس فضای مجازی با طرح سوالاتی مطرح کرد: ما در زمینه دارو و یا فروش نفت تحریم هستیم، اما چرا زمانی که به اینترنت می‌رسد کسی ما را تحریم نمی‌کند؟! این یک سوال جدی است که چرا ما در همه حوزه‌ها به جز اینترنت باید تحریم شویم؟ پاسخ مشخص است؛ منفعت‌های دشمن از این طریق سرازیر می‌شود.

وی همچنین اظهار داشت: متاسفانه کاربران غیرحرفه‌ای به دلیل عدم اطلاع از شبکه‌های اجتماعی، وارد دام‌هایی می‌شوند.

کربلایی پیام‌ها در شبکه‌های اجتماعی را به سه دسته خبربیاری، خبرنگاری و خبرسازی تقسیم کرد و گفت: کار خبرسازی متفاوت از دو کار قبلی است، اما متاسفانه غیرحرفه ای‌ها تحت عنوان خبربیار و با نقاب خبرساز فعالیت می‌کنند و این، بزرگ‌ترین مشکل شبکه اجتماعی است.

کارشناس فضای مجازی ادامه داد: هر کسی می‌تواند وقوع یک حادثه و یا فساد را خبر دهد، اما تحلیل کردن فقط کار متخصصان و کارشناسان است و متاسفانه هر فردی در زمینه‌های مختلف اظهار نظر و بعضاً جریان سازی می‌کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه جریان‌های خبر بیار در حال تبدیل شدن به جریان‌های خبرساز هستند گفت: خبرنگار علاوه بر اینکه باید به دو حوزه جریان یابی و جریان سازی خبر مسلط باشد باید خنثی سازی خبر را هم بداند.

کربلایی یادآور شد: BBC فقط ۲۰ درصد به اصل خبر می‌پردازد و ۳۰ درصد نظر کارشناسان خود را ارائه می‌دهد و ۵۰ درصد مابقی را به گذشته ارجاع داده و تحلیل می‌کند.

کارشناس فضای مجازی هر فرد را یک رسانه دانست و افزود: گاهی کسی اخبار منزلش را به دیگری انتقال می‌دهد، این هم نوعی رسانه است، اما برای یک موضوع کشوری و بین المللی باید تیم‌های تخصصی ورود کنند.

وی با بیان اینکه هیچ رسانه‌ای بی طرف نیست گفت: به عنوان مثال BBC و VOA محض رضای خدا علیه کشور ما خبرسازی نمی‌کنند، این مسئله باید برای مخاطبان شبکه‌های اجتماعی و مردم روشن شود.

در ادامه برنامه "انعکاس" رادیو گفتگو، فیروزی روزنامه نگار با اشاره به تعبیر مک لوهان از رسانه به عنوان پیام گفت: فضای مجازی شکل جدیدی از پیام و رسانه را تولید کرده، اما این دلیل بر جا ماندن رسانه‌های بزرگ نیست.

وی افزود: در حال حاضر یک فضای عمومی جدیدی شکل گرفته که رسانه‌های بزرگ و شهروندان در آن بازیگری می‌کنند. بسیاری از رسانه‌های بزرگ و اصلی کشور در فضای مجازی حضور دارند، اما در نقطه مقابل شهروندانی به عنوان بازیگر ورود کردند و اینجاست که بحث جریان سازی خبری موضوعیت پیدا می‌کند.

فیروزی با بیان اینکه امروز فقط رسانه‌ها مرجع نیستند و شهروندان نیز مرجعیت پیدا کرده اند گفت: گاهی این مرجعیت را قهرمانان و سلبریتی شکل می‌دهند و گاهی هم در اثر وقوع حوادث ایجاد می‌شود.

این روزنامه نگار فضای مجازی را نیازمند سیاست گذاری دانست و مطرح کرد: رسانه‌ها خود را در این فضا تطبیق می‌دهند و از موسسات رسانه‌ای تغذیه می‌شوند.

وی همچنین فضای مجازی را نیازمند رفتار حرفه‌ای رسانه‌ها دانست و افزود: رسانه‌های با هویت و اعتبار در فضای مجازی برای منتشر کردن اخبار، نیازمند یک ادبیات خاص و اعتمادسازی هستند.

فیروزی همچنین مطرح کرد: یک خبرگزاری و روزنامه بین المللی در فضای مجازی و حتی سایت رسمی خود خبر‌ها را بر اساس قواعد حرفه‌ای منتشر می‌کند و اصل بر حرفه‌ای گرایی است، اما موسسات رسانه‌ای ما گاهی به دل یک ماجرا می‌روند و جریان سازی هم می‌کنند و در عین حال به اعتماد اجتماعی نیز لطمه می‌زنند.

این روزنامه نگار با تأکید بر اینکه رسانه در شرایط فعلی باید جایگاه خود را پیدا کند گفت: سازمان‌های رسانه‌ای بر اساس اخلاق و مسئولیت اجتماعی و متناسب با توانمندی خود در فضای جدید نقش آفرینی کنند.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار