عملیاتی که جرقه صدور قطعنامه ۵۹۸ را زد/ «کربلای ۵» عملیاتی که تبلیغات پوشالی رژیم بعث را خنثی کرد

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: علت اینکه کشور‌های دنیا بسیج شدند و قطعنامه ۵۹۸ را نوشتند، نتایج عملیات کربلای ۵ بود. همه دشمنان از حجم مقاومت و فداکاری انجام شده متحیر مانده بودند.
کد خبر: ۳۷۵۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۶ - 03January 2020

«کربلای 5» عملیاتی که تبلیغات پوشالی رژیم بعث را خنثی کردبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سال‌ها از پایان هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران می‌گذرد، اما هنوز خاطرات رشادت‌ها و بزرگواری‌های رزمندگان دفاع مقدس و یاد و خاطرات شهدای دفاع مقدس در دل و جان ملت ایران زنده است. این روز‌ها و در واقع نیمه دوم دی هر سال، یادآور دلاوری‌های رزمندگان اسلام در عملیات «کربلای ۵» است. یادآور فریاد‌های یا زهرایی که قلب دشمن را در خاک شلمچه لرزاند و بر قلب دشمن اشغالگر هراس انداخت.

این روز‌ها بوی خون و باروت در شلمچه زنده می‌شود و یادآور رشادت‌های بی‌نظیر سربازانی است که بی‌محابا برای آزادی خاک میهن به قلب دشمن زدند و بسیاری به شهادت رسیدند. ایمان و باور عمیق، تعهد و شجاعت رزمندگان در عملیات کربلای ۵ سبب شد تا آن‌ها در نبردی سخت، سربلند و پیروز شوند. در همین روز‌ها در یکی از سخت‌ترین مناطق، عملیات بزرگ کربلای ۵ با رمز یا زهرا (س) از جبهه جنوب شلمچه و شرق بصره در منطقه ‏ای به وسعت ۱۵۰ کیلومتر مربع، با هدف آزادسازی شلمچه، جزایر و مناطق شرق بصره، انهدام ماشین جنگی عراق، پاسخ دندان‏شکن به شرارت ‏های دشمن در بمباران مناطق مسکونی، در سه مرحله آغاز شد و ۷۰ روز طول کشید.

«کربلای ۵» ششمین عملیات نیرو‌های مسلح ایران برای فتح بصره

این عملیات، در شرایطی صورت گرفت که صدام قصد داشت با تبلیغات گسترده در میان حامیانش، نسبت به قدرت مقاومت ارتش عراق در برابر عملیات قدرتمند رزمندگان اسلام، امیدی کاذب ایجاد کند. در کربلای ۵، قوی‏‌ترین پدافند دشمن که با کمک مستشاران خارجی ایجاد شده بود تا عمق ۹ کیلومتری خاک عراق در هم شکسته شد و دشمن برای مقابله با رزمندگان اسلام، ۱۴۰ تیپ را به این منطقه اعزام کرد. رزمندگان ایرانی هم در پایان عملیات ۸۱ تیپ و گردان را منهدم کردند و نیمی از ۳۴ تیپ هم متلاشی شد. ۱۰ درصد از جنگ افزار‌های هوایی عراق منهدم و سنگین‏‌ترین تلفات انسانی به ارتش عراق وارد شد.

در بامداد ۱۹ دی ۱۳۶۵ عملیات توسط نیرو‌های سپاه از جنوب دریاچه پرورش ماهی آغاز شد. منطقه کانال پرورش ماهی، جایی بود که دشمن با کمک کارشناسان نظامی غربی مستحکم‌ترین خطوط دفاعی را در شلمچه برای حفاظت از شهر بصره ایجاد و اعلام کرده بود که ایرانی‌ها به هیچ عنوان نمی‌توانند از این موانع عبور کنند. شکستن خط شلمچه برای عراق غیرقابل تصور بود. سه قرارگاه کربلا، قدس و نجف با حدود ۲۷ یگان سپاه در این عملیات شرکت داشتند.

همزمان بخش دیگری از نیرو‌های ایرانی توسط قایق‌های تندرو در غرب دریاچه پیاده شدند. رزمندگان در هوای سرد دی وارد آب‌های سرد دریاچه ماهی شده و به مقابله با نیرو‌های گارد ریاست جمهوری عراق پرداختند. نیروی‌های شجاع ایرانی دو روز اول عملیات را صرف غلبه بر دو ستون دفاعی عراقی‌ها کردند. در این عملیات، ۸۱ تیپ و گردان عراقی، ۷۰۰ تانک و هزارو ۵۰۰ خودرو نظامی دشمن منهدم شد. همچنین ۸۰ هواپیمای عراقی ساقط شد و ۲۵۰ توپ ضدهوایی و ۴۰۰ قطعه تجهیزات زرهی دشمن از بین رفت و ۴۰ هزار نفر از نیروی دشمن کشته یا زخمی و ۴۰۰ نفر نیز اسیر شدند.

بدون شک حماسه عملیات‌های مختلف رزمندگان سپاه اسلام هیچ‌گاه از ذهن‌ها پاک نخواهد شد و عملیات بزرگ و موفقیت آمیز کربلای ۵ یکی از حماسه‌های بزرگی است که فرزندان این سرزمین برای همیشه در سینه تاریخ به ثبت رساندند.

تسخیر دژ شلمچه یکی از تاریخی‌ترین لحظات جنگ را به ثبت رساند

حمید اورکی از رزمندگان دفاع مقدس در عملیات «کربلای ۵» اظهار داشت: این عملیات ساعت یک بامداد ۱۹ دی‌ سال ۶۵ توسط سپاه پاسداران برای نبرد با مزدوران بعثی با رمز یا زهرا (س) آغاز شد و ۴۵ روز به طول انجامید.

وی با بیان اینکه رزمندگان ایرانی برای دفاع از وطن در این عملیات با شجاعت می‌جنگیدند، افزود: گردان حضرت رسول (ص) به‌عنوان نیرو‌های ایذه‌ای و باغملکی ۲۴ و ۲۵ دی سال ۶۵ وارد درگیری‌ها و نبرد با دشمن شدند.

این جانباز شیمیایی و اعصاب و روان با اشاره به رشادت‌ها و جان‌فشانی سربازان ایرانی در این‌روزها، خاطرنشان کرد: آن روز‌ها همه چیز بوی فداکاری و معنویت می‌داد، رزمندگان بدون داشتن ذره‌ای ترس در وجود خود برای دفاع از ارزش‌ها و خاک خود جانانه می‌جنگیدند و نوای الله اکبر فرزندان این سرزمین لرزه بر وجود دشمنان تا دندان مسلح انداخته بود.

اورکی با اشاره به نبرد جانانه گردان حضرت رسول (ص) که یکی از تاریخی‌ترین لحظات جنگ را به ثبت رساند، تصریح کرد: این گردان توانست با دلاوری خود دژ مستحکم و معروف شلمچه را همراه با یک گردان از گارد ریاست جمهوری رژیم بعث منهدم کند.

وی افزود: در این نبرد بیش از ۴۰۰ نفر از نیرو‌های بعثی اسیر شدند که تعدادی از ادوات آن‌ها منهدم و تعدادی سلاح، تانک، نفربر و... نیز به‌عنوان غنیمت به‌دست آمد.

اورکی اضافه کرد: نبرد تن به‌تن در شهرک دوعیجی و پشت سر گذاشتن خاکریز بعد از دژ شلمچه و تصرف کانال دوعیجی یکی دیگر از دلاور‌ی‌های رزمندگان ما در این عملیات بزرگ بود.

این رزمنده سال‌های دفاع مقدس با اشاره به تعداد شهدایی که در این عملیات تقدیم شد، گفت: از گردان حضرت رسول (ص) شهرستان ایذه در این عملیات شهدایی، چون محمدتقی شهولی، بهادر مرادی، علی مومنی، صحنعلی تاراس و غلام‌عباس بیژنی را به‌یاد دارم که به‌عنوان دوستان و همرزمانم در این عملیات حضور داشته و به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

اورکی با اشاره به دستاورد‌های بزرگ کسب شده در این عملیات خاطر نشان کرد: استقرار در ۱۰ کیلومتری شهر بصره، تصرف پاسگاه بوبیان و شلمچه، تصرف جزایر بوارین، فیاض و ام‌الطویل و آزادسازی چندین منطقه از دست دشمن بعثی جز افتخارات و دستاورد‌های این عملیات بزرگ است.

وی در پایان با اشاره به مجروحیت خود در این عملیات و نائل آمدن به درجه جانبازی، گفت: رزمندگان ایرانی در جنگ مقابل این دشمن متجاوز با دلاوری و شجاعت خود مردانه جنگیدند تا امروز در پرتو این جانفشانی‌ها آرامش داشته باشیم».

در عملیات کربلای ۵، هفت هزار و ۶۵۱ رزمنده ایرانی به شهادت رسیدند که ۴۰۰ نفر از آن‌ها از فرماندهان بودند. همچنین ۵۳ هزار و ۲۹۹ نفر مجروح و سه هزار و ۵۲۲ نفر نیز مفقودالاثر شدند.

در عملیات کربلای ۵ که با سنگین‌ترین و بیشترین پاتک‌های دشمن توأم بود، چندین فرمانده برجسته ایرانی همچون سردار سرلشکر حسین خرازی فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین (ع) از اصفهان، یداله کلهر قائم‌مقام لشکر ۲۷ محمد رسول اله (ص) از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین عبداله میثمی مسئول حوزه نمایندگی حضرت امام (ره) در قرارگاه خاتم الانبیا (ع)، اسماعیل دقایقی فرمانده لشکر ۹ بدر، هاشم اعتمادی فرمانده تیپ امام حسن (ع) محمدعلی شاهمرادی فرمانده تیپ‌۴۴ قمر بنی‌هاشم، حاج قاسم میرحسینی قائم‌مقام لشکر ۴۱ ثاراله، محمد فرومندی قائم‌مقام لشکر ۵ نصر و... به شهادت رسیدند.

سردار سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی می‌گوید: یکی از پرخاطره‌ترین و مهمترین برگ‌های تاریخ پر افتخار جنگ، عملیات کربلای ۵ است، که اگر بگویم در روز عملیات، کربلایی در جوار کربلای امام حسین (ع) بوقوع پیوست و همه آن فداکاری، ایثار، گذشت و ارزش‌هایی که توسط یاران امام حسین (ع) به نمایش در آمد، سخنی به گزاف نگفته ام.

در جنگ تحمیلی ارزشمندترین منطقه موجود، شلمچه بود که دشمن در آن مستحکم‌ترین مواضع و موانع را داشت، به طوری که عبور از آن‌ها غیرممکن می‌نمود؛ لیکن ضرورت غیر قابل انکار ادامه جنگ در آن موقعیت و لزوم تسریع در تصمیم‌گیری پس از عملیات کربلای ۴ سبب شد که صرفا برای انجام تکلیف و با امید به نصرت الهی، همه نیرو‌های خودی اعم از رزمنده و فرمانده برای عملیات بزرگ کربلای ۵ آماده شوند.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: علت اینکه کشور‌های دنیا بسیج شدند و قطعنامه ۵۹۸ را نوشتند؛ نتایج عملیات کربلای ۵ بود. همه دشمنان از حجم مقاومت و فداکاری انجام شده متحیر مانده بودند. کربلای ۵ در اوج این همه گرفتاری‌ها، نا بسامانی‌ها وکمبود امکانات انجام شد.

احمدعلی ابکایی، از فرماندهان گردان امام محمدباقر (ع) لشکر ویژه ۲۵ کربلا می‌گوید: دو نفر از این بچه‎هایی که با ما آمده بودند، حدوداً ۱۷ سال داشتند، خیلی با هم صمیمی بودند، لحظه‎ای از هم غافل نمی‎شدند، اسم‎شان را نمی‎دانستم، این‎ها را گذاشته بودم اول ورودی دایره‎مانند شیار، به آن‌ها گفتم همین‎جا برای خودتان سنگر بکنید، دور خودتان را هم کیسه‎شن بچینید تا ترکش به شما نخورد.

سکوت کوتاه ما را صدای خنده این دو نوجوان درهم می‎شکست، زیر آن همه گلوله، اضطراب و نگرانی، مدام می‎خندیدند و آرام‎آرام سنگرشان را می‎کندند، آرپی‎جی‎شان را گذاشته بودند کنار دست‎شان، بغل خاکریز، یکی سر کیسه را نگه می‎داشت، دیگری با بیل خاک می‎ریخت توی کیسه، سر و صدای آنها، حواسم را پرت کرد، وقتی دیدم در این لحظه‎های غمگین، شادی این دو جوان چقدر زیبا است، سر حال شدم، داشتم نگاه‌شان می‎کردم و می‎خندیدم، حال خوبی پیدا کرده بودم، مجذوب روحیه آن‌ها شده بودم، چشم از آن‌ها برنمی‌داشتم، یک دفعه یک گلوله تانک یا توپ ۱۰۶ از بالای سرم زوزه کشید و مستقیم رفت تو دل سنگر روبه‌رو، درست از بالای سرم رد شد، صدای مهیبی داشت، بی‎اختیار چشم‌هایم را بستم، گلوله آنقدر به من نزدیک بود که گرمایش را در آن سرما احساس کردم، صدای انفجار... گرد و غبار...، چشم باز کردم، اما خنده‎های تازه‎جوان‎ها را دیگر ندیدم.

انگار آن‌ها تا چند لحظه پیش اصلاً آنجا ایستاده نبودند، خاک‎ها که کنار رفت، دیدیم آن دو محو شدند، بقیه بچه‌ها خم شده بودند که ترکش نخورند، حالا همه داریم به‌هم نگاه می‌کنیم، مبهوت و متحیر، کاری از دست‌مان بر نمی‎آید، آن گلوله‎ای که از وسط ما رد شد، درست خورده بود وسط آن دو نوجوان، آن‌ها از جمع ما پرواز کردند.

هر چند لحظه، گلوله‎های آرپی‎جی آن‌ها می‎سوخت و منفجر می‎شد، منتظر ماندیم، همه گلوله‎ها که سوختند، یک کیسه آوردیم و جنازه‎های‎شان را از اطراف جمع کردیم.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار