با حضور جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش برگزار شد؛

تجلیل از خلبانان و پیشکسوتان عملیات "کمان 99"

فرمانده پیشین نیروی هوایی ارتش درباره اینکه چرا صدام اقدام به تجاوز علیه ایران کرد‌، گفت: بعد از انقلاب یک خلاء قدرت در منطقه ایجاد شد و آمریکا با صدام وارد مذاکره شد و عراق را با وعده ژاندارمی در منطقه به حمله ی به ایران ترغیب کرد و صدام که شخصیتی کاملا قدرت‌طلب داشت و به دنبال این بود که رهبری جهان عرب را برعهده بگیرد.
کد خبر: ۳۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۷ - 25September 2013

تجلیل از خلبانان و پیشکسوتان عملیات

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، مراسم گرامیداشت خلبانان و پیشکسوتان عملیات "کمان 99"، امروز با حضور جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش و جمعی از فرماندهان و با حضور خانواده شهدا در سالن همایش های پایگاه سوم شکاری این نیرو برگزار شد.

*عملیات کمان 99 چه بود؟

در پی  تجاوزهای آشکار ارتش عراق به مناطق مرزی ایران، نیروی هوایی ارتش در اولین روزهای سال 59 برای مقابله با حمله های احتمالی به دستور ستاد مشترک ارتش، نبرد البرز را طراحی کرد؛ در این طرح، ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی هوایی موظف به حفظ حریم کشور با انجام عملیات ها و نبرد هوایی شد، با آغاز حمله سراسری عراق به ایران در 31 شهریور 59، نیروی هوایی ساعاتی پس از تهاجم رژیم بعث عراق، خلبانان نهاجا با 140 فروند هواپیمای جنگنده بمب افکن به پایگاه های عراق حمله کرده و پاسخ سختی به تجاوز های آنها دادند.

این مراسم که با حضور امیر برخور، جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش؛ امیر سرتیپ دوم خلبان تسویهچی، فرمانده پایگاه شهید لشگری؛ امیر سید رضا پردیس، مشاور عالی نظامی فرماندهی کل قوا و جمعی از فرماندهان و بازنشستگان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

*نیروی هوایی سهم بسزایی در پیروزی های هشت سال دفاع مقدس داشت

امیر سرتیپ دوم خلبان تسویه چی فرمانده پایگاه شهید لشکری به بیان خاطرات خود پرداخت و گفت: نیروی هوایی در پیروزی ما در سال های جنگ سهم بسزایی داشت و آن را مدیون رشادت ها و دلاور مردی های شما پیشکسوتان می داند و این یک برگ زرینی در تاریخ دفاع مقدس است که شما به نام خود ثبت کردید.

وی افزود: بیعت نیروی هوایی در 19 بهمن 57 و پیش قدم شدن ارتش برای بیعت با امام بزرگوار برای حفظ دستاوردهای انقلاب نقطه عطفی در حرکت نیروی هوایی ارتش برای دفاع از آرمان های انقلاب در برابر دشمن متجاوز و زورگو بود.

امیر تسویه چی خاطرنشان کرد: بعد از حمله عراق به ایران آمادگی و تحرک نیروی هوایی آنقدر بالا بود که از چند پایگاه شکاری ازجمله در بوشهر و همدان به پایگاه های نظامی عراق حمله کردند و مواضع دشمن را بمب باران کردند که در اولین روز جنگ اولین شهدا را تقدیم اسلام کردیم؛ شهید خالد حیدری و صالحی.

وی با اشاره به حمله 140 فروند هواپیمای جنگنده بمب افکن به پایگاه الرشید عراق و مواضع دیگر دشمن گفت: در پی این حمله عراق هواپیماهای خود را به غربی ترین نقطه کشور خود انتقال داد تا از تیرس ایران به دور باشد؛ و نیروهای ما در آن عملیات همه به سلامت به خاک وطن برگشتندو بطور کل نیروی هوایی سهم بسزایی در پیروزی های هشت سال دفاع مقدس داشت.

تسویه چی عنوان کرد: همچنین عملیات مروارید در هفتم مهرماه 59 در پشتیبانی از ناوگان نیروی دریایی برای از بین بردن نیروی دریایی عراق انجام شد که در آن عملیات نیروی دریایی عراق صدمات و خسارت های بسیاری را متحمل شد که تا پایان جنگ نیز قادر به احیای آن نشد.

وی گفت: در آن زمان که عراق مدعی بود آسمان بغداد امن است و کسی نمیتواند بر فراز آن ایجاد نا امنی کند، شهید عباس دوران از سد راداری نفوذ ناپذیر آن عبور کرد. بغداد را بمب باران کرد و بعد از آن که جنگنده اش آسیب دید و مورد اصابت گلوله قرار گرفت خود را به هتل برگزاری اجلاس زد.در آن زمان همه درآمد ما از صادرات نفت بود و هزینه های جنگ نیز از همین راه تامین می شد. از این روی رژیم صهیونیستی در پی آن بود تا صادرات نفتی ایران به کشورهای منطقه را قطع کند؛ که این اقدام با پوشش خوب نیروی هوایی و پرواز به روی خلیج فارس برای تامین امنیت نفت کش ها ناکام ماند.

*نیروی هوایی در خط مقدم نیروهای مسلح قرار دارد

در ادامه امیر سرتیپ خلبان "ناصر رضایی" و "محمد جوانمردی" از پیشکسوتان به بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس پرداختند وامیر سرتیپ خلبان "سیدرضا پردیس"، مشاور نظامی فرماندهی کل قوا اظهار داشت: امروز کشورهای غربی که شعار اسلام هراسی را مطرح میکنند، بیش از هر زمان دیگری به این مساله آگاهی دارند که ایران و اسلام در صحنه بینالملل از جایگاه رفیعی برخوردار است.

وی به اهمیت جایگاه نیروی هوایی به عنوان نوک پیکان نیروهای مسلح اشاره کرد وگفت: بیعتی که نیروی هوایی در تاریخ 19 بهمن سال 57 با امام انجام داد، براساس ماهیت و ماموریتش بودو اگر این کار را انجام نمی داد هویت خود را زیر سوال میبرد.

امیر پردیس همچنین ادامه داد: آمریکا ایران را قبل از پیروزی انقلاب اسلامی متحد استراتژیک خود می دانست و ایران به عنوان ژاندارم منطقه مطرح بود و استراتژی «چکش تعادل» را مطرح کرد.از این رو منابع مادی را ازعربستان و قدرت نظامی را از ایران مطالبه می کرد تا به مقاصدش برسد. بعد از پیروزی انقلاب آمریکا همواره به دنبال این بود که انقلاب را ساقط کند. در این راستا آمریکا اقداماتی علیه براندازی کشورمان انجام داد که از جمله این اقدامات میتوان به ایجاد آشوبهای داخلی و قومیتی اشاره کرد. همچنین قصد داشت با استفاده از عواملش استراتژی کودتا را طرح کند، اما عوامل کودتا شناسایی شدند. باید بگویم به شکر خدا و رهبری امام، هیچگاه کشور ما کودتاخیز نبوده است.

فرمانده پیشین نیروی هوایی ارتش درباره اینکه چرا صدام اقدام به تجاوز علیه ایران کرد، افزود: بعد از انقلاب یک خلاء قدرت در منطقه ایجاد شد و آمریکا با صدام وارد مذاکره شد و عراق را با وعده ژاندارمی در منطقه به حمله ی به ایران ترغیب کرد و صدام که شخصیتی کاملا قدرتطلب داشت و به دنبال این بود که رهبری جهان عرب را برعهده بگیرد. همچنین او بحث جزایر سه گانه را مطرح کرد و معتقد بود که این جزایر متعلق به اعراب است و در رابطه با جنگ نیز بیان کرد که جنگ، جنگ ایران و عراق نیست بلکه جنگ اعراب و ایران است.

وی درباره استعداد نظامی رژیم بعث عراق هم یادآور شد: عراق با 12 لشکر، پنج لشکر زرهی، پنج لشکر پیاده و دو لشکر مکانیزه و با در اختیار داشتن 20   تیپ مستقل، 20 تیپ گارد مرزی و یک تیپ گارد ریاست جمهوری به ایران حمله کرد و هشت ماه پیش از آغاز رسمی جنگ 93 بار مورد تجاوز مرزی قرار گرفتیم و شهید باستانی نیز یکی از شهدای آن دوران است.

سرتیپ پردیس با اشاره به عملیات کمان 99 گفت: این عملیات با استفاده از 140 فروند جنگنده انجام شد و 200 فروند هواپیما نیز که بخشی هواپیمای شناسایی، گشتزنی، ترابری، رزمنده و سوخترسان بودند هم در آن عملیات مشارکت داشتند. اسم عملیات را به خاطر آرش کمانگیر کمان گذاشتیم که آتش خشم ملت ایران را با این پرواز بر سر عراق فرود آمد و عدد 99 را بر مبنای «طرح عملیات البرز» که 99 صفحه بود انتخاب کردیم.

وی افزود: عراق پیش از آن احساس میکرد نیروی هوایی ایران به دلیل کودتایی که در آن صورت گرفته، ریزش کرده و توان حمله یا عملیات را ندارد. عراق در زمان جنگ اگرچه طول و عرض و زمان تصرف بخشی از خاک ایران را مشخص کرده بود، ولی گمان نمیکرد که از طریق عملیات هوایی تهدید شود؛ بنابراین ما بُعد سوم را در استراتژی خود قرار دادیم و آن ارتفاع بود. تیزپروازان ما توانستند با انجام عملیاتهای پروازی نیروهای عراق را زمینگیر کنند و همین فرصتی برای جابه جایی نیروهای ما در مناطق عملیاتی شد.

نظر شما
پربیننده ها