آیت الله مصباح یزدی:

کسی که از نفس تبعیت کرد حقیقت‌بین نبوده و اهل بصیرت نیست

مدیر موسسه پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: ولایت‌فقیه نعمت بزرگی از خداوند متعال است که برای جامعه ما ذخیره کرده با امتیازاتی که در جهان کم‌نظیر است. باید قدر این نعمت را دانست، اگر شبانه‌روز تسبیح دست بگیریم و شکر خدا کنیم حق این نعمت را ادا نکرده‌ایم.
کد خبر: ۳۷۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳ - 02January 2015

کسی که از نفس تبعیت کرد حقیقت‌بین نبوده و اهل بصیرت نیست

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از مشهد، همایش بزرگ بیعت 9 دی با حضور جامعه دانشگاهی و طلاب علوم دینی مشهد در تالار ابنسینای این شهر برگزار شد. در این همایش آیت الله محمدتقی مصباح یزدی عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس موسسه پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه خداوند را شاکرم که در کنار مضجع شریف حضرت ثامنالحجج(ع) هستم و خدمتگذار امت اسلامی هستم، اظهار داشت: مقام معظم رهبری احیاگر بصیرت هستند.

وی در ادامه افزود: با بیان اینکه هفتهای که گذشت بهحق هفته بصیرت نامگذاری شده بود، افزود: بصیرت به معنای دیدن است و کلمه بصیرت در زبان عربی دارای مشتقات و ویژگی خاصی است که خوشبختانه این ویژگیها در زبان فارسی هم دیده میشود.

رئیس موسسه پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه عقل و معلومات از عواملی است که بصیرت را در انسان به وجود میآورد، گفت: عواملی که باعث وجود بصیرت میشود عبارتاند از عقل کافی که خداوند به انسان مرحمت میکند. داشتن معلومات کافی، کنار گذاشتن حب و بغض در مسائلی که قرار است در مورد آن قضاوت شود تا بتوان به حقیقت دست پیدا کرد، ابزار درک و عقل سالم باشدکه هواپرستی باعث تخریب درک و عقل میشود.

آیت الله مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنانش از نتایج تبعیت از نفس حقبین نبودن دانست و خاطرنشان کرد: اگر انسان تابع نفس شد و بهدلخواه عمل کرد درک و عقل او درست عمل نمیکند و حقیقتبین نخواهد شد. این افراد اهل بصیرت نبوده و دارای بینش باطنی نخواهند بود. امروز جامعه تابع نفس بودن را ترویج میکند. نقطه مقابل تبعیت از نفس، منطق قرآن است. که قرآن میگوید هر کاری را که میخواهید انجام دهید ببینید خدا میپسندد یا نه. اگر این در زندگی مبنا شد خداوند نیز هر آنچه را که دیگران نمیفهند را به او میفهماند و در زمان لغزشها او را متوجه میکند.

عضو خبرگان رهبری در ادامه نداشتن بصیرت را در جامعه اسلامی باعث رها کردن آن توسط خداوند ندانست و گفت: خداوند از ما بصیرت میخواهد و حال که ابزار بصیرت را در اختیار نداریم خدا جامعه اسلامی را رها نکرده است و میفرماید بهترین را برای شما تبعیت از کسانی است که از همه جهات برتر باشند. کسی را به شما معرفی میکنیم که اطاعت از او مانند اطاعت از خداوند است. ابتدا پیغمبر (ص) و بعد بقیه ائمه اطهار (ع) و در زمان غیبت برای ما که معتقد به اصل ولایتفقیه هستیم تبعیت از ولیفقیه.

رئیس موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) بیان اینکه ولایتفقیه از نعمات الهی است، خاطرنشان کرد: ولایتفقیه نعمت بزرگی است از خداوند متعال که برای جامعه ما ذخیره کرده با امتیازاتی که در جهان کمنظیر است. باید قدر این نعمت را دانست اگر شبانهروز تسبیح دست بگیریم و شکر خدا کنیم حق این نعمت را ادا نکردیم. ولایتفقیه بالاترین نعمت اجتماعی خداوند است و چقدر بیبصیرتی است که از سر غفلت و از روی هوای نفس نسبت به رهبری بیادبی شود و چه جسارتی بالاتر از این. البته که ساحت رهبری از این بیادبیها ضرر نمیبیند. تجربه نشان داده است با توجه به اتفاقاتی که در کشورهای اسلامی رخداده و کموبیش به انقلاب ما شبیه بوده است و به گفته خود آنها وجود ولایتفقیه رمز پیروزی ایران اسلامی بوده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار