روایت مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران از عملیات «کربلای ۴»؛

«کربلای ۴» عملیاتی که زمینه‌ساز پیروزی‌های بزرگ‌تر رزمندگان شد

«محمدعلی اسفنانی» گفت: عملیات کربلای ۴ از جمله عملیات‌های بسیار مهمی بود که انجام شد. گرچه اهداف مورد نظر محقق نشد، اما عملیات کربلای ۵ را رقم زد و تاثیر بزرگی بر جنگ و نتیجه نهایی دفاع مقدس گذاشت.
کد خبر: ۳۷۵۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲ - 24December 2019

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، محمدعلی اسفنانی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران در برنامه «صبح و گفتگو» روی آنتن رادیو «گفتگو» با موضوع شهدای غواص عملیات کربلای ۴ با اشاره به حضور خود در این عملیات اظهار داشت: عملیات کربلای ۴ بر خلاف آنچه که برخی دوستان بعد‌ها نقل کردند، از جمله عملیات‌های بسیار مهمی بود که انجام شد. گرچه اهداف مورد نظر محقق نشد، اما عملیات کربلای ۵ را رقم زد و تاثیر بزرگی بر جنگ و نتیجه نهایی دفاع مقدس گذاشت.

وی که از بازماندگان این عملیات در جنگ تحمیلی است، بیان کرد: رزمندگان در عملیات کربلای ۴ از اروندرود عبور کرده و جاده اصلی فاو ـ بصره را تصرف کردند و بصره را در محاصره قرار دادند تا ماشین‌های عراقی بطور کامل متوقف شوند، اما بعد‌ها مشخص شد که متاسفانه عملیات لو رفته است.

اسفنانی ادامه داد: بنده عضو گروهان غواصی حضرت یونس از لشکر ۱۴ امام حسین (ع) بودم. ما برخلاف روال معمول پنج گروهان شدیم و قرار بود دو تا از گروهان‌ها عملیات را از جبهه‌ای به نام ام‌الرصاص آغاز کنند و سه گروهان دیگر از کنار جزیره ام‌الرصاص عبور کنند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: مسافت از این جزیره تا بصره تقریبا سه تا پنج کیلومتر بود که رزمندگان باید این مسافت را با اسلحه و تجهیزات و مهمات طی می‌کردند. رزمندگان غواص باید دو به دو در کنار هم سر یک طناب را می‌گرفتند و در زمان مد کامل آب، حرکت می‌کردند.

وی یادآور شد: ما چند روز قبل از عملیات در محل عملیات مستقر شده بودیم و تمام تمرینات نهایی را انجام می‌دادیم البته مرسوم بود که چند شب قبل از عملیات به ائمه اطهار (ع) متوسل می‌شدیم. آن شب هم رزمنده‌ها در سنگر شروع به دعای توسل و زیارت عاشورا خواندن کردند و حال عجیبی پیدا کردند، اما عجیب‌تر اینکه وقتی دعای توسل تمام شد و فانوس سنگر‌ها روشن شد رزمنده‌ها همچنان گریه می‌کردند و از هم حلالیت می‌طلبیدند، اما نهایتا از کانال وارد اروندرود شدیم.

اسفنانی گفت: خط مقدم دشمن پر از انواع و اقسام موانع چیده شده بود، یکی از موانع مورد استفاده عراقی‌ها در آب، مانع خورشیدی بود که تقریبا شبیه قاصدک، اما با میلگرد و آهن و مانند توپ گرد است. بعد از آب هم میدان مین و حتی داخل آب هم مین‌های منور کار گذاشته بودند که وقتی منفجر می‌شدند انبوهی از ترکش‌ها را به اطراف پرت می‌کرد.

وی ادامه داد: ما به سمت جزیره بُلجانیه حرکت کردیم، آن شب برخلاف شب‌های گذشته هیچ تیراندازی از دشمن صورت نمی‌گرفت و این عجیب بود. وقتی به یک سه راهی و تنگه رسیدیم منور‌های دشمن روشن شد و بی مهابا و بدون وقفه شروع به تیراندازی کردند.

اسفنانی گفت: تصور کنید رزمندگان غواص با تجهیزات وسط آب بودند و هیچ پناهی هم نداشتند، نه می‌توانستند فرار کنند و نه توان دفاع از خود را داشتند، بنده آن لحظه احساس می‌کردم تگرگ بسیار شدیدی بر سر ما می‌بارد. برخورد گلوله‌ها عمدتاً با سر و صورت بچه‌ها بود و در یک مظلومیت عجیبی مورد اصابت بودند. به قدری گلوله زدند که تعدادی از غواصان به شهادت رسیدند و تعدادی هم مجروح شدند.

وی افزود: بنده و تعدای از غواصان دیگر به سنگر عراقی‌ها و آن موانع خورشیدی رسیدیم و نهایتا با این شرایط خط را شکستیم و سنگر‌های اولیه دشمن را تصرف کردیم و حتی تا نزدیکی پتروشیمی بصره هم رفتیم، اما متاسفانه عملیات لو رفت و دستور عقب نشینی صادر شد و تعدادی از بچه‌ها هم اسیر عراقی‌ها شدند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران در پایان ابراز داشت: در حال حاضر شرایطی که مردم زندگی می‌کنند شایسته آن‌ها نیست و از این بابت شرمنده مردم هستیم و امیدوارم مدیون خون شهدا واقع نشویم.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها