نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

دیپلماسی نباید منحصر به ارتباطات سیاسی شود

نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی گفت: دیپلماسی گرچه یک سیستم سیاسی است اما نباید راهکارها را تنها منحصر در ارتباطات سیاسی دانست.
کد خبر: ۳۷۵۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵ - 24December 2019

دیپلماسی نباید منحصر به ارتباطات سیاسی شودبه گزارش دفاع‌پرس از بیرجند، حجت الاسلام «سید علیرضا عبادی» نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی امروز در دیدار با مشاور وزير امور خارجه و رئيس اداری نمايندگی‌های داخل كشور وزارت امور خارجه با بیان اینکه باید دیپلمات‌ها از صلاحیت، مهارت و قدرت خاصی برخوردار باشند و این یک اصل است، اظهار داشت: ما گاهی در بعضی نظریه‌های دیپلماسی احساس می کنیم که پندار افراد بر این است که اگر با بعضی از دولت های به اصطلاح قوی کنار بیایند، خواهند توانست در پای قدرتِ آن‌ها به صورت نسبی قدرتی در سطح بین‌الملل کسب کنند، اما به نظر ما این اشتباه است.

وی تصریح کرد: ما با همه دنیا، غیر از آنهایی که دزدهای بین‌المللی هستند، باید رابطه داشته باشیم که در این خصوص ابتدا باید اولویت را به کشورهای منطقه، کشورهای مسلمان و کشورهایی که انگیزه‌ای برای عدالت خواهی دارند، اختصاص دهیم.

این مسئول ادامه داد: آنچه را که بعضی‌ها به تصور می‌خواهند از قدرتمندها، قدرت کسب کنند، اشتباه است، زیرا قدرت در ارتباط با آن‌ها نیست بلکه اگر دیپلماسی‌های ما با کشورهای منطقه، کشورهای مسلمان و کشورهایی که در سطح جهان حالت عدالت‌طلبی دارند، قوی شود، این عین قدرت است و آن زمان خواهد بود که قدرت های قوی در مقابل ما کم می آورند.

امام جمعه بیرجند با اشاره به اینکه دستگاه دیپلماسی باید به مانند یک درخت ریشه‌دار ارتباط با کشورهای منطقه و مسلمان را حفظ و تقویت کند، گفت: قدرت‌هایی که ما به آن ها می‌گوییم قدرت‌های بزرگ، از خود چیزی ندارند زیرا آنها با شیطنت‌هایی که دارند از ملت‌های ضعیف استفاده می‌کند.

عبادی مطرح کرد: اگر چنانچه ما ریشه‌ها و نفوذ معنوی و فرهنگی که در شرق و غرب داریم را باید تقویت کنیم، قدرت‌های بزرگ در مقابل ما کوچک خواهند بود و راهش نیز این است و تجربه نیز همین را نشان داده است.

وی گفت: دولت‌های مختلفی آمده‌اند و رفته‌اند اما در هر مقطعی و به هر اندازه که از جهت دیپلماسی، از در قدرت وارد شدیم، قدرت‌های قوی در مقابل ما کوچک شدند، اما هر زمانی که به سمت خود آن ها رفتیم، طلبکار درآمدند، لذا باید حواسمان جمع باشد و بدانیم که ثقل فعالیت خود را با چه کشورهایی داشته باشیم، برنده هستیم.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی اضافه کرد: دیپلماسی گرچه یک سیستم سیاسی است اما نباید راهکارها را تنها منحصر در ارتباطات سیاسی دانست.

عبادی ادامه داد: باید بر روی مسائل اقتصادی، ارتباطات بین‌المللی، فرهنگی، انواع و اقسام علل و عوامل در ارتباطات اجتماعی، جنبه‌های علمی، فرهنگی، عقیدتی و… دیپلماسی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید سیاست‌گذاری ما در تمامی جهات و رشد اقتصادی، فرهنگی و انقلابی باشد، گفت: باید ساز و کاری را ترتیب دهیم که از این فرصت‌ها استفاده کنیم زیرا به غیر از چند کشور متکبر که غالباً همین کشورهای غربی هستند باقی دنیا بسیار به ما علاقه‌مند هستند.

امام جمعه بیرجند بیان داشت: خیلی جاها ممکن است که برخی کشورها بترسند و دوستی خود را اظهار نکنند اما اجمالش این است که اغلب کشورها ایران را به عنوان یک نقطه عطف برای استقلال کشورها می دانند، لذا باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار