طبق مصوبه مجلس؛

راه طفره دولت از اجرای قانون مربوط به استخدام ایثارگران بسته شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی استفساریه‌ای را به تصویب رساندند که به موجب آن همه راه‌های طفره رفتن دولت از اجرای قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در زمینه سهمیه استخدامی ایثارگران و تبدیل وضعیت آنها بسته شد.
کد خبر: ۳۷۵۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷ - 24December 2019

راه طفره دولت از اجرای قانون مربوط به استخدام ایثارگران بسته شدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، در ادامه جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی طرح استفساریه تبصره ۱ بند (ذ) ماده ۸۷ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه در دستور کار قرار گرفت.

موضوع این استفساریه به شرح زیر است:

آیا تبدیل وضعیت استخدامی تبصره یک بند (ذ) ماده ۸۷ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه، شامل تمامی مشمولان ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران (اعم از خانواده شهدا، همسران و فرزندان شهدا، خواهر و برادر شهید، جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان آزادگان، یک سال اسارت و بالای یک سال اسارت، همسر و فرزندان جانبازان ۲۵ درصد به بالا و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه و همسر و فرزندان آنان) می شود؟

پاسخ: بله، تبدیل وضعیت استخدامی مقرر در تبصره ۱ بند (ذ) ماده ۸۷ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شامل کلیه مشمولان مندرج در ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران می شود.

علی اکبر کریمی در خصوص جزئیات این استفساریه اظهار داشت: بر اساس ماده ۲۱ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلف بودند که حداقل ۲۵ درصد از نیروهایی که می‌خواهند استخدام کنند و یا به طرق غیررسمی جذب و به کارگیری کنند و همین طور نیروهایی که  می خواهند جایگزین بازنشستگان شوند، به مجموعه خانواده‌های شهدا و جانبازان بالای ۲۵ درصد و آزادگان، همسران و فرزندانشان و رزمندگانی که سابقه حداقل ۶ ماه حضور در جبهه دارند و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد اختصاص دهند.

وی ادامه داد: در تبصره ۱ بند (ذ) ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه، ماده ۲۱ قانون جامع خدمات‌رسانی اصلاح شد و مقرر شد هر نوع استخدامی اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی و شرکتی مشمول حکم ماده ۲۱ باشد.

نایب رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پیش از این دستگاه‌های دولتی ابهامی را به قانون جامع وارد می‌کردند و می گفتند که اجرای این قانون فقط برای استخدام‌های رسمی است. بنابراین در قانون برنامه پنج‌ساله ششم مصوب کردیم که ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران شامل همه نوع جذب اعم از رسمی، پیمانی، شرکتی و قراردادی است.

کریمی تصریح کرد: همچنین مصوب شد که وضعیت استخدامی مشمولان این ماده حداکثر پس از سه ماه به رسمیِ قطعی تبدیل شود.

وی تاکید کرد: متأسفانه علی‌رغم گذشت حدود سه سال از تصویب قانون برنامه ششم، بسیاری از دستگاه‌ها از اجرای این حکم طفره می‌رفتند و این سهمیه را به جذب و به کارگیری ایثارگران و همچنین تغییر وضعیت استخدامی آنها اختصاص نمی‌دادند و ابهاماتی را در خصوص این بند از برنامه ششم مطرح می‌کردند، لذا طرح استفساریه‌ای از سوی فراکسیون ایثارگران تهیه شد که امروز به تصویب رسید.

نائب رئیس فراکسیون ایثارگران گفت: در این استفساریه تصریح شد که این اولویت برای استخدام ایثارگران باید به صورت کامل اجرایی شود و تفسیری صریح و روشن از این بند از قانون برنامه ششم ارائه شد که راه هر گونه طفره رفتن از اجرای قانون برنامه در خصوص استخدام ایثارگران را بست.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها