به کارگردانی امیر تاجیک؛

«آخرین دیپلمات» زندگی اردشیر زاهدی را روایت می‌کند

امیر تاجیک مدیر سابق شبکه مستند و مستندساز، مستند پرتره اردشیر زاهدی وزیر خارجه ایران را با عنوان «آخرین دیپلمات» می‌سازد.
کد خبر: ۳۷۵۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۹ - 24December 2019

«آخرین دیپلمات» زندگی اردشیر زاهدی را روایت می‌کندبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، امیر تاجیک مدیر سابق شبکه مستند و مستندساز مستند پرتره اردشیر زاهدی وزیر خارجه ایران (۱۳۴۵-۱۳۵۰) و آخرین سفیر دربار در ایالات متحده آمریکا را با عنوان «آخرین دیپلمات» می‌سازد.

تاجیک یک سالی است ساخت این مستند را آغاز کرده و شخصیت فیلم، فرزند فضل‌الله زاهدی (نخست وزیر منصوب شاه پس از سقوط دولت دکتر مصدق) و داماد محمدرضا پهلوی است که در دوران نخست وزیری هویدا، سکاندار وزارت امور خارجه بود و هنوز هم در مسائل بین‌المللی با یادداشت‌ها و مقالاتش درمورد مسائل ایران اظهارنظر می‌کند.

سازنده «آخرین دیپلمات» پس از مدت‌ها تحقیق درباره شخصیت اردشیر زاهدی، تصمیم گرفته فیلمی از او را با هدف روایت شفاف‌تر از دوران حکومت پهلوی دوم و جزئیات ناگفته‌اش تولید کند.

این فیلم ۷۰ دقیقه است و تصویربرداری آن در دو نوبت و به فاصله پنج ماه در شهر مونتروی سوئیس محل سکونت اردشیر زاهدی، انجام شده است.

اسناد دیده نشده و یا کمتر دیده شده ای برای تولید این اثر جمع آوری شده و از مهمترین منابع فیلم هم آلبوم‌ها و اسناد شخصی زاهدی است که تقریباً پیش از این در جایی منتشر نشده است.

تاجیک علاوه‌بر تهیه و خرید تصاویر آرشیوی از موسسات داخلی و خارجی، به آرشیوهای شخصی افراد در داخل و خارج از کشور دسترسی پیدا کرده است.

به گفته کارگردان «آخرین دیپلمات»، زاهدی امروز از سیاست‌های ایران در حوزه‌های بین‌الملل، علوم، دفاعی، کشاورزی و آموزشی دفاع می‌کند و برای اینکه اعتراض خود را به زورگویی‌های کشورهایی چون آمریکا نشان دهد، با هزینه خود مقاله نوشته و در روزنامه های کثیرالانتشار بین‌المللی به چاپ می رساند. زاهدی گرچه یکی از مشاوران عالی و امین شاه مخلوع بود، از اشتباهات و رفتارهای دربار و دولتمردان پهلوی انتقاد می‌کند.

«آخرین دیپلمات» با استناد به اسناد، برخی روایات تاریخی را برای اولین بار در فیلم بازگو می‌کند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها