گام دوم/ مصباحی مقدم:

بیانیه گام دوم انقلاب زمینه «خلاقیت» جوانان را فراهم کرده است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، «علم» را کلید و مبدا قدرت دانست و گفت: در هر زمینه‌ای که بخواهیم پیشرفت کنیم، گام نخست آن تحصیل، آموزش و خلاقیت جوانان است که زمینه آن در بیانیه گام دوم انقلاب فراهم شده است.
کد خبر: ۳۷۵۷۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۱ - 24December 2019
بیانیه گام دوم انقلاب زمینه «خلاقیت» جوانان را فراهم کرده استبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «غلامرضا مصباحی مقدم» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، امروز (سه‌شنبه) در چهارمین نشست «نقش ایثارگران در بیانیه گام دوم انقلاب» که در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم خطاب به جوانان فرموده‌اند که ما وقتی انقلاب کردیم، از صفر شروع کردیم؛ ولی شما تجربه 40 ساله انقلاب اسلامی را دارید و نیز ما نقشه راه نداشتیم؛ اما شما نقشه راه را دارید.
 
وی ادامه داد: ایشان همچنین تاکید کرده‌اند که در زمانی که ما انقلاب کردیم جهان به دو قطب سرمایه‌داری به رهبری آمریکا و سوسیالیستی به رهبری شوروی تقسیم‌بندی می‌شد که سیاست‌مداران می‌گفتند کسی نمی‌تواند مستقل از دو بلوک شرق و غرب باشد؛ اما انقلاب اسلامی با شعار «نه شرقی، نه غربی» سخن تازه و حرکت جدیدی را شروع کرد که این حرکت، برگرفته از منویات رسول اسلام (ص) و شور حسینی (ع) بود.
 
مصباحی مقدم با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ما را به یک کشور مستقل تبدیل کرد، گفت: استقلال ما امروز در جهان مثال‌زدنی است که این استقلال را مدیون ملت ایران و ایثارگران هستیم.
 
وی ادامه داد: پیش از انقلاب اسلامی ما از نظر اقتصادی کاملا وابسته بودیم و امروز هم این وابستگی به طور کامل برطرف نشده است؛ اما عمل به «اقتصاد مقاومتی» در چند سال گذشته، موجب رشد شرکت‌های دانش بنیان، افزایش تولید و رونق اقتصادی شده است.
 
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب، بر ضرورت کسب علم و دانش تاکید کرده‌اند، گفت: «علم» کلید و مبدا قدرت است و در هر زمینه‌ای که بخواهیم پیشرفت کنیم، گام نخست آن تحصیل و آموزش دانش به جوانان است و نه آن دانشی که از غرب آمده است؛ البته بازمهندسی خوب، اما یک گام میانه است و گام بلندتر خلاقیت‌های تازه است که این زمینه در گام دوم انقلاب اسلامی فراهم شده است.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب اسلامی، جوانان ما اجازه ورود به عرصه علم و دانش را نداشتند و تحقیر می‌شدند؛ اما امام خمینی (ره) خودباوری را در جوانان ایجاد کرد و امروز نباید جریان دانش یک طرفه از غرب باشد و در حالی که غربی‌ها موانع بزرگی را در تحصیل جوانان در برخی از رشته‌ها ایجاد کرده‌اند؛ اما ما راه کسب آن‌ها را نیز خواهیم یافت.
 
وی، همراه داشتن علم، معنویت و اخلاق را یکی دیگر از نکاتی دانست که در بیانیه گام دوم به آن تاکید شده است و افزود: تمدن غربی و پیشرفت آن‌ها مادی است و تبعیض اقتصادی در آن‌جا بیداد می‌کند؛ در آمریکا ۴۸ میلیون نفر دو وعده در شبانه‌روز کمک غذایی دریافت می‌کنند در حالی که میلیاردرترین اشخاص در آمریکا زندگی می‌کنند.
 
مصباحی مقدم تصریح کرد: در تمدن اسلامی، رشد علمی باید با رشد معنویت همراه باشد؛ چراکه هویت جامعه به انسانیت آن است و باید علم و اخلاق همراه هم باشند تا انسان بتواند به سوی خدا قدم بردارد.
 
وی ادامه داد: صداقت و امانت‌داری موجب بالا رفتن انسجام و اعتماد در جامعه می‌شود؛ بنابراین مسئولان باید با مردم صادقانه صحبت کنند.
 
وی با بیان اینکه اقتصاد موضوع دیگری است که در بیانیه گام دوم به آن تاکید شده است، اظهار داشت: در ایران ظرفیت های بسیار زیادی وجود دارد؛ ما هفت درصد ذخایر زیرزمینی جهان را دارا هستیم؛ اما بالای ۷۰ درصد یعنی شش برابر میانگین جهانی را مصرف می‌کنیم.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب تاکید شده است که ما باید به انرژی‌های نو مانند انرژی بادی و انرژی گرمایی دست پیدا کنیم؛ این در حالی است که می‌توانیم مقدار زیادی از برق منطقه را از گرمای کویرهای کشور تامین کنیم.
 
وی تاکید کرد: عراق و ترکیه نتوانستند به امر آمریکا با ما قطع رابطه کنند؛ چراکه به انرژی ما نیاز دارند؛ بنابراین در این حوزه باید صادرات خود را افزایش دهیم.
 
مصباحی‌مقدم راه حل مشکلات اقتصادی کشور را اجرای سیاست‌های «اقتصاد مقاومتی» دانست و گفت: اگر اجرای اقتصاد مقاومتی جدی گرفته می‌شد، امروز مشکلات ما تا حد زیادی برطرف شده بود.
 
وی نکته بعدی که در بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره شده است را استقلال و آزادی عنوان کرد و گفت: ما استقلال سیاسی داریم و استقلال اقتصادی‌مان نیز تا حدودی تحقق یافته است؛ اما در زمینه استقلال فرهنگی بسیار کار داریم.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برخی می‌گویند که انقلاب اسلامی موجب شده است تا جوانان ما دین‌گریز شوند؛ اما مطالعات نشان داده است که ۷۵ درصد جوانان ما نماز می خوانند و آن ۲۵ درصد هم حداقل روحیه حسینی دارند.
 
وی خاطرنشان کرد: فرهنگ غربی توانسته است در همه کشورها نفوذ کند؛ اما انقلاب اسلامی از همه کشورها بهتر توانسته است جوانان خود را در مقابل این هجمه‌ها حفظ کند؛ انقلاب اسلامی موجب صیانت از جوانان شده است و این روند باید بهتر شود.
 
وی با تاکید بر اینکه می بایست به‌دنبال استقلال فرهنگی و آزادی باشیم، گفت: آزادی به معنای «آزادی در بعد انسانیت» است؛ اما آنچه غرب دنبال می‌کند «آزادی در بعد حیوانیت است»؛ درحالی که بنا بر آموزه‌های دینی، تأمین غرایض لازم است؛ اما باید کنترل شده باشد.
 
این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه عدالت و مبارزه با فساد موضوع دیگری است که در بیانیه گام دوم انقلاب به آن تاکید شده است، گفت: فاصله طبقاتی باید اصلاح شود و یکی از دلایل مهم وجود آن، حجم نقدینگی است.
 
وی با بیان اینکه «عزت ملی» موضوع دیگری است که در بیانیه گام دوم انقلاب تاکید شده است، گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب تاکید شده که جوان باید دارای روحیه عزت باشد و پیام عزت‌طلبی یعنی «هیهات من‌الذله»؛ بنابراین باید عزت در جوانان تقویت شود که در این صورت تحت تاثیر بیگانه قرار نمی‌گیرد و عزت ملی زقم خواهد خورد.
 
مصباحی مقدم با اشاره به تاکید بیانیه گام دوم انقلاب بر موضوع «سبک زندگی اسلامی» تصریح کرد: اسلام برای خود سبک زندگی دارد؛ از آداب لباس پوشیدن گرفته تا معاشرت با دیگران و تعلیم و تعلم و هرگونه فعالیت اجتماعی مانند رابطه حاکم با مردم، مردم با مردم و مردم با حاکم؛ همان‌گونه که حضرت علی (ع) با سادگی تمام با مردم ارتباط برقرار می کرد، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز می‌گویند که می‌توانید از من انتقاد کنید و جوانان نیز مقابل ایشان، از ایشان انتقاد می‌کنند.
 
وی «مسئولیت» را امانت مردم دانست که باید به اهل آن سپرده شود و با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: برخی می‌گویند که در انتخابات شرکت نمی‌کنیم؛ بلکه سرنوشت‌مان را باید خودمان در دست بگیریم و در قرآن کریم نیز آمده است که مردم باید قیام به قسط کنند تا حکومت عادلانه باشد؛ لذا همه مردم مسئول هستند و باید همه در انتخابات شرکت کنیم و آگاهانه و با شناخت رای دهیم و دیگران را هم تشویق کنیم که با شناخت و آگاهانه رای دهند.
 
انتهای پیام/ 113
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار