یادداشت/ میثم محمدپور لامع

«استقلال سیاسی»، دستاورد مهم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای تضمین آینده کشور

انقلاب اسلامی اما با محور قرار دادن شعار استقلال‌خواهی، دست روی نکته مهمی گذاشت و با درمان این زخم کهنه و چرکین قدم محکمی برای اعتلای کشور برداشت.
کد خبر: ۴۹۲۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۰ - 04December 2021

«استقلال سیاسی»، دستاورد مهم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای تضمین آینده کشورگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ میثم محمدپور لامع؛ یکی از اساسی‌ترین مبانی سیاست‌ورزی که به حکومت‌ها و حاکمیت‌ها تشخص می‌بخشد، «استقلال سیاسی» است.مقوله‌ای که اگر نباشد، عملا حکومت‌ها را بی‌اعتبار کرده و جایگاه آنها را در میان مردم و تاریخ آن کشور تنزل می‌بخشد.

آنچه که در ایران همواره به عنوان یک معضل با آن روبرو بوده‌ایم و تاریخ ما را با فراز و فرود بسیار درگیر کرد، همین فقدان استقلال سیاسی در حکومت‌ها وقت خصوصا در دوره قاجار و پهلوی بود که در دوره پهلوی به اوج خود رسید. ضعف حکومت مرکزی و اتکای بیش از حد به قدرت‌های خارجی همواره به عنوان پاشنه آشیل دوره قاجار و پهلوی، خسارت‌های هنگفتی را متوجه ایران بزرگ کرد.

از دست دادن بخش‌های شمالی و شرقی در دوره قاجار و همچنین سرچشمه رود هیرمند و منطقه قره‌سو و مهم‌تر ازآنها جزیره بحرین در دوره پهلوی، نمونه‌هایی از خسارت‌های سنگین این عدم وجود استقلال سیاسی هستند که تا امروز خسارت‌های آنها هنوز متوجه ملت ایران است.

انقلاب اسلامی اما با محور قرار دادن شعار استقلال‌خواهی دست روی نکته مهمی گذاشت و با درمان این زخم کهنه و چرکین قدم محکمی برای اعتلای کشور برداشت. صیانت از استقلال سیاسی کشور که در دوران دفاع مقدس به اوج خود رسید دستاوردی است که به قیمت خون جوانان کشور تحصیل شد و البته امروز ثمره مبارک آن را در مذاکرات جدید برجامی مشاهده می‌کنیم.

آنچه در مذاکرات پیشین برجام مورد بی‌مهری قرار گرفت، بی‌توجهی به مقوله استقلال سیاسی در مذاکرات بود که باعث شد به هر نحو ممکن توافق حاصل شود و عدم ایستادگی جدی و مقاومت فعال در برابر قلدری غرب باعث شد تا برجام بدون دستاورد خاصی، ماحصل تلاش‌های جوانان کشور را به قهقرا ببرد.

امروز اما با حضور پرتعداد تیم ایران در مذاکرات که حاکی از نگاه تخصصی‌تر و دقیق‌تر دولت به مقوله مذاکرات داشته و همچنین پافشاری بر عدم حضور آمریکا به عنوان عضو خروج‌کرده از برجام، مولفه‌هایی از استقلال سیاسی هستند که نشان می‌دهد ایران مانند روزهای دفاع مقدس که مستقل و محکم درباره مسائل خود مذاکره می‌کرد، قصد دارد به استیفای حقوق ملت خود برخیزد.

الگوپذیری از دوران دفاع مقدس راحت‌ترین کاری است که سیاسیون می‌توانند انجام دهند چرا که راهی آزموده و جواب پس داده است تا استقلال و قدرت کشور را برای حل مشکلات تضمین کند و دیگر نیازی به امتحان کردن راه‌های دیگر و پرداخت هزینه های گزاف آن هم بدون اطمینان از حصول نتیجه نیست.

از این رو امید می‌رود دولت جدید بتواند با تاکید بر استقلال سیاسی و همزمان همکاری داخلی و خارجی بتواند حقوق از دست رفته ملت را دز جریان مذاکرات احیا کند و بر استحکام و قدرت ملی و استقلال سیاسی کشور بیافزاید.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار