امیرعبداللهیان:

آمریکا در مسیر ابتکار سیاسی گام بردارد

وزیر خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرلندی گفت: دولت آمریکا ضمن اصلاح رفتار غیرقانونی ترامپ، در مسیر ابتکار سیاسی گام بردارد. ما ضمن توجه به خطوط قرمز خود، مسیر دیپلماسی را برای رسیدن به نقطه توافق نهایی ادامه می‌دهیم.
کد خبر: ۵۲۰۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۲ - 03May 2022

آمریکا در مسیر ابتکار سیاسی گام برداردبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایرلند امروز (سه شنبه) ۱۳ اردیبهشت ماه در گفت‌وگویی تلفنی ضمن مرور موضوعات دوجانبه، بر ضرورت پیگیری روند توسعه و گسترش مناسبات دوجانبه و همچنین تداوم رایزنی با یکدیگر تأکید کردند.

سایمون کاوونی وزیر امور خارجه ایرلند در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل دوجانبه، بین‌المللی و مذاکرات وین گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

وزرای خارجه ایران و ایرلند ۱۲ اسفند ماه ۱۴۰۰ نیز تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. امیرعبداللهیان در آن گفت‌وگوی تلفنی گفت که جنگ راه حل بحران اوکراین و هیچ بحران دیگری نیست و یادآور شد: البته نباید از ریشه بحران و اقدامات ناتو برای گسترش نظامی گری در منطقه غافل بود.

تأکید وزیر خارجه ایرلند بر دستیابی به یک توافق خوب در وین

وزیر خارجه ایرلند در گفت‌وگوی تلفنی امروز با امیرعبداللهیان افزایش تنش‌های بین‌المللی را در نتیجه جنگ در اوکراین نگران کننده خواند.

کاوونی همچنین با اشاره به مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌ها، ابتکارات سیاسی جمهوری اسلامی ایران را در مسیر مذاکرات قابل تحسین خواند و بر ضرورت دستیابی به یک توافق خوب که بتواند تامین کننده خواسته‌های ایران و همه طرف‌های مذاکره کننده در وین باشد، تأکید کرد و گفت که کشورش برای کاهش تنش‌های بین‌المللی و به خصوص رسیدن به توافق از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

مسیر دیپلماسی را برای رسیدن به نقطه توافق نهایی ادامه می‌دهیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگو در خصوص بحران اوکراین گفت: تاکنون دو بار حامل پیام وزیر خارجه اوکراین به همتای روس خود بوده‌ام. ما مخالف جنگ و آوارگی انسان‌ها در اوکراین، یمن، فلسطین، افغانستان و سایر مناطق جهان هستیم و معتقدیم برای تحقق صلح و امنیت پایدار باید در مسیر راه‌حل‌های سیاسی گام برداشت.

امیرعبداللهیان با اشاره به سفر اخیر وزیر خارجه ایرلند به تهران و ضمن تشکر از تلاش‌های سازنده او گفت: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر ابتکارات سیاسی، وجود اراده لازم برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار را در مذاکرات لغو تحریم‌ها بار‌ها در عمل نشان داده است.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین تصریح کرد: اکنون این طرف آمریکایی است که باید با رویکردی واقع بینانه، به اصلاح رفتار غیرقانونی ترامپ مبادرت ورزد و در مسیر ابتکار سیاسی گام بردارد و ما ضمن توجه به خطوط قرمز خود، مسیر دیپلماسی را برای رسیدن به نقطه توافق نهایی ادامه می‌دهیم.

سایمون کاوونی ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ به تهران سفر و با امیرعبداللهیان و همچنین حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دیدار کرد. وزیر خارجه ایرلند در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی و در پاسخ به سؤال فارس با بیان این‌که متوجه هستم ایران به خاطر تصمیمات قبلی دولت آمریکا خشمگین باشد، نسبت به اراده طرف‌های غربی برای احیای برجام ابراز اطمینان کرد.

دور هفتم مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها در دولت سیزدهم از هشتم آذر ماه ۱۴۰۰ شروع شد و روز دوشنبه ششم دی ماه نیز دور هشتم مذاکرات در شهر وین آغاز و در نهایت ۲۰ اسفند ماه مذاکرات برای رایزنی‌های نهایی در پایتخت‌ها دچار وقفه شد. در همین زمینه «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ در توئیتی نوشت: به دلیل عوامل خارجی به وقفه در گفت‌وگو‌های وین نیاز است. متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. به عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و آمریکا برای غلبه بر وضعیت فعلی و نهایی کردن توافق ادامه خواهم داد. پس از آن سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی نوشت: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه ساز حل موضوعات باقیمانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به موفقیت در گفت‌وگو‌ها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما به منظور حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها