رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا مطرح کرد؛

توجه رهبر کبیر انقلاب اسلامی به حرکت پیامبر (ص) در طرح‌ریزی انقلاب اسلامی

حجت‌الاسلام سعیدی گفت: الگوی انقلاب حرکت پیامبر اکرم (ص) بود. این مدل با توجه به تفاوت‌های زمانی و مکانی با محوریت امام خمینی (ره) در ایران به اجرا در آمد.
کد خبر: ۴۸۳۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷ - 13October 2021

توجه امام خمینی (ره) به تفاوت‌های زمانی و مکانی برای انقلاب/ توجه رهبر کبیر انقلاب اسلامی به حرکت پیامبر (ص) در طرح‌ریزی انقلاب اسلامیبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، تقابل انقلاب اسلامی با استکبار، نقش حفاظت اطلاعات در دفاع مقدس و ایده شکل‌گیری بسیج برای دفاع همه‌جانبه موضوعات گفت‌وگویی هستند که موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حجت‌الاسلام علی سعیدی رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا است.

وی از ابتدای جنگ تاکنون مسئولیت‌های متعددی در سپاه و نیرو‌های مسلح داشته است، لذا به خوبی می‌تواند به جنبه‌های اعتقادی و شرعی نظامی‌گری بپردازد و نقش یک رهبر دینی در دفاع از سرزمین‌های ایران را تبیین کند.

از این‌رو حجت‌الاسلام سعیدی در گفت‌وگویی با روابط عمومی موزه انقلاب اسلامی به تبیین انقلاب اسلامی پرداخته است که در ادامه آن را می‌خوانید:

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با دانش آموزان و دانشجویان عنوان کردند که انقلاب اسلامی اساساً علیه آمریکا بود. سوال نخست معطوف به این سخن است و اینکه آیا انقلاب اسلامی انقلابی در برابر استبداد و یا استکبار و یا هر دو بود؟

انقلاب اسلامی یک انقلاب جامع و کامل و مبتنی بر جهان‌بینی وحیانی و متکی به عقل و معارف بود. الگوی انقلاب، حرکت پیامبر اکرم (ص) بود. این مدل با توجه به تفاوت‌های زمانی و مکانی با محوریت امام خمینی (ره) در سرزمین ایران به اجرا درآمد.

ماهیت انقلاب اسلامی ضداستبداد، ضداستعمار، ضداستثمار و ضداستکبار است. بعد اول انقلاب ضداستبداد و مخالفت با رژیم شاهنشاهی سکولار لائیسیته بود. دومین بعد، ضداستعماری بودن است. ایران در زمان محمدرضا شاه جزء قلمرو استعمارگران شده بود. سومین بعد، ضداستثمار بودن است. کشور‌های استکباری به دنبال بهره‌کشی از ملت‌ها و به خصوص ملت ایران بودند. انقلاب اسلامی دست بهره‌کشان را از کشور قطع کرد و چهارمین بُعد ضداستکباری بودن آن است.

شعار امام خمینی (ره) «نه شرقی، نه غربی جمهوری اسلامی» بود. این شعار یعنی اینکه انقلاب اسلامی در تقابل با دو قدرت شرق و غرب است. شفاف‌ترین شعار تاریخ، این شعار امام است که نفی بعد استکباری نظام‌های حاکم بر جهان است.

در خصوص معنای استکبار هم باید گفت که از نگاه قرآنی استکبار در برابر استضعاف قرار دارد. مقابله با مستکبرین از ابتدای خلقت وجود داشته است. روزگاری قابیل، نمرود، فرعون، ابوسفیان، خلفای اموی و خلفای عباسی نمود استکبار بودند و در عصر ما این مفهوم در چهره دولت آمریکا متبلور است.

بین استکبار و استبداد چه تفاوتی وجود دارد؟

ممکن است فردی مستبد باشد اما مستکبر نباشد. در خانواده‌ای ممکن است مرد مستبد و خشن باشد اما مستکبر نیست. البته در برخی جا‌ها ممکن است این دو قابل جمع باشند.

از ویژگی‌های فرد مستکبر برتری‌جویی و اتکا به امکانات و سرمایه است. همچنین از نشانه‌های روحیه استکباری فخرفروشی به پول و امکانات خود است. خودمحوری و خوداتکایی از دیگر ویژگی‌های استکبار است. مستکبرین بسیاری از چیز‌ها را از خودشان می‌دانند در حالیکه از خودشان نیست.

انقلاب اسلامی ذاتاً نمی‌تواند با مستکبرین کنار بیاید. مسئولیت‌ها و تکالیفی برعهده ائمه بوده که برعهده رهبران حکومت دینی هم است و نمی‌توان با مستکبرین کنار آمد. تفکر انقلاب اسلامی با تفکر استکباری آمریکا قابل جمع نیست. انقلاب باید چارچوب خود را حفظ و بر مبانی و اصول خود تکیه کند که یکی از اصول آن مبارزه با استکبار است.

اختلاف ما با آمریکا سلیقه‌ای نیست و بر سر روش، تاکتیک و ساختار هم نیست بلکه اختلافات ما اصولی، زیربنایی و مبنایی است. همچنین تضاد ما با آمریکا متکی به شخص نیست. تضاد ما با آمریکا موضوعی هم نیست. یعنی تضاد ما بر سر برجام نیست. فرض که ما از برجام گذشتیم و سیستم غنی‌سازی هسته‌ای را هم تعطیل کردیم. آیا مشکل ما با آمریکا حل می‌شود و مشکل دیگری نداریم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی منطق انقلاب اسلامی در برخورد با آمریکا و استکبار را قوی و محکم می‌دانند. منطق انقلاب اسلامی چیست؟

منطق ما عقلانی، وحیانی، انسانی و دفاع از حقوق بشریت است. حرف ما این است که ما ملتی هستیم که می‌خواهیم در سیاست، فرهنگ، اقتصاد و... مستقل عمل کنیم. ما می‌خواهیم ارزش‌های خودمان را از مکتب خودمان استخراج و پیاده کنیم.

ما به دنبال ارتباط با دنیا هستیم و آغازگر هیچ جنگی نبوده‌ایم. ما طرفدار عدالت و زندگی مسالمت‌آمیز هستیم اما هیچ‌ گاه زیر بار حرف زور نمی‌رویم. این‌ها از اساس انقلاب اسلامی هستند. بر این اساس عقلا و منصفان عالم حرف ما را می‌پذیرند. فقط مستکبران و اقمارشان و رژیم‌های مرتجع عربی دشمنان ما را همراهی می‌کنند.

آمریکا در آغاز و تداوم جنگ تحمیلی علیه مردم ایران چه نقشی داشته است؟

مستندات نشان می‌دهند که آمریکایی‌ها به دنبال براندازی انقلاب اسلامی بودند. آنان در این راستا چند استراتژی داشتند که یکی از آنان برخورد سخت بود. «جنگ تحمیلی» و «کودتای نقاب» از نمونه‌های برخورد سخت آمریکا با انقلاب اسلامی بود.

ملاقات‌هایی که میان مقامات آمریکایی و عراقی انجام گرفت و کمک‌هایی که کشور‌های عربستان، کویت، امارات و... با ساماندهی آمریکا به صدام کردند، نشان می‌دهند که آمریکا در تحمیل جنگ به ایران نقش داشته است.

صدام جنگ نیابتی علیه ایران به راه انداخت. البته در مقاطعی نیز آمریکا به صورت مستقل وارد جنگ با ما شد. جنگ نفتکش‌ها و هدف قراردادن هواپیمای مسافربری ایران نمونه‌هایی از رویارویی مستقیم است.

به طور قطع آمریکا در جنگ تحمیلی نقش داشته است. هیچ کشوری در منطقه جنگی را آغاز نکرده، مگر اینکه با پشتوانه آمریکا بوده است. در جنگ عربستان و یمن، حضور آمریکا در ائتلاف مشهود است.

دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور‌های غربی و عربی چه نقشی در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران داشتند؟

پاسخ این سوال نکته مهمی است که کمتر بدان پرداخته شده است. جاسوسی از قدیم نقش مهمی در جنگ‌ها داشته است. در همه جنگ‌ها جاسوسی حرف اول را می‌زند و عنصر جاسوس به اندازه ۱۰ لشکر می‌تواند نقش داشته باشد.

در تاریخ قیام امام حسین (ع) مشاهده می‌کنیم که یک عنصر نفوذی در کوفه چگونه توانست محل اختفای مسلم را به اطلاع ابن‌ زیاد برساند و حرکت مسلم را خنثی کند. بیشترین تلاش دشمنان بر جنگ اطلاعاتی است. آنان با تمام نیرو‌ها و امکانات خود تلاش می‌کنند تا به اسناد و اطلاعات دست پیدا کنند.

در جنگ تحمیلی انواع و اقسام جاسوسی به کار گرفته شد. از جواسیس محلی گرفته تا ماهواره و رازیت که قدرت شناسایی حرارت و صدا را داشت. آنان تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا بفهمند ما در کجا می‌خواهیم عملیات انجام بدهیم.

در برابر اقدامات جاسوسی دشمنان، حفاظت اطلاعات قرار داشت. حفاظت اطلاعات وظیفه فرماندهان و نیرو‌های تهاجمی است. در طول جنگ برای این امر سازمانی تعبیه و برای حفاظت از اسناد، سلاح، پرسنل، اماکن و تاسیسات برنامه‌ریزی شد. حفاظت اطلاعات مهمترین نقش را در عملیات‌ها داشت اما متاسفانه کمتر به نقش این سازمان و شهدای آن توجه شده است.

استفاده از اصل غافلگیری تا چه میزان در عملیات‌ها کاربرد داشته و موفق بوده است؟

این موضوع مساله خیلی مهمی است. در عملیات والفجر هشت این کار صورت گرفت اما استفاده از اصل غافلگیری یا عملیات فریب، مربوط به حفاظت اطلاعات نیست و مربوط به معاونت عملیات است. معاونت عملیات با همکاری معاونت اطلاعات، عملیات فریب را طراحی می‌کند و طوری القا می‌کند که عملیات اصلی جای دیگری است و دشمن تمام توان خود را در آن منطقه متمرکز می‌کند.

عملیات فریب، عملیات مشروعی است. پیامبر اکرم (ص) وقتی در جنگ احد شکست اولیه متوجه جبهه حق شد، فرمودند که تمامی مال و احشام را جلو بیاندازید و آتش فراوان به پا کنید تا دشمن خیال کند جمعیت ما زیاد است.

عملیات فریب با روش‌های گوناگونی انجام می‌گیرد و انواع مختلفی دارد. فریب جغرافیایی، فریب اطلاعاتی و... از انواع فریب هستند که در عملیات‌ها استفاده می‌شود.

ایده امام (ره) برای مقابله با جنگ تحمیلی عراق چه بود و چه تفاوتی با ایده بنی‌صدر داشت؟

امام خمینی (ره) ویژگی‌های برجسته‌ای داشتند. آن زمان که قانون اساسی در حال تدوین بود، برخی مطرح می‌کردند که چگونه یک فقیه می‌تواند فرمانده کل قوا باشد اما گذشت زمان نشان داد که فقیه توان به صحنه آوردن تمام نیرو‌ها و امکانات را برای دفاع از کشور دارد.

امیر حسنی‌سعدی می‌گوید: در ماجرای حصر آبادان بنی‌صدر به آبادان آمد. ما خوشحال بودیم که فرمانده کل قوا به آبادان آمده است. من پای نقشه در مورد منطقه توضیحاتی ارائه می‌کردم که یکباره دیدم بنی‌صدر غش کرد. ضعف بنی‌صدر به دلیل ترس از قوای دشمن بود.

اما امام خمینی (ره) در طول ۹۴ ماه جنگ خم به ابرو نیاوردند. وقتی که جنگ آغاز شد، امام فرمودند: دزدی آمده و سنگی انداخته است. امام در واقع دشمن را تحقیر کردند. این سخن امام به لحاظ روان‌شناسی خیلی مهم است و نشان از عمق معنویت و عرفان امام دارد. امام در طول جنگ دشمن را تحقیر و در مقابل روحیه مردم را تقویت کرد.

چندین عامل موجب پیروزی مردم ایران در جنگ شد که به برخی از آنان اشاره خواهم کرد. یکی از آنان خصوصیات امام بود. امام از لحاظ قاطعیت بی‌نظیر بودند. ایشان با قاطعیت دستور دادند که حصر پاوه و آبادان باید شکسته شود و همین فرمان‌ها صحنه جنگ را عوض کرد.

شجاعت امام و اتکا به نصرت الهی هم از دیگر خصوصیات امام خمینی (ره) بود که در دفاع مقدس موثر بود. مردم نیز نقش مهمی در پیروزی‌های دفاع مقدس داشتند. امام مردم را باور داشتند. مردم نیز امام را باور داشتند. مردم در دفاع مقدس با همه وجود امام را یاری کردند. شرایط دوران جنگ، شرایط ویژه‌ای بود و کشور در تنگنای اقتصادی قرار داشت. در چنین شرایطی مردم در کنار امام ایستادند و هرکس سهم خود را نسبت به انقلاب اسلامی ادا کرد.

بسیج در دفاع مقدس نقش مهم و اثرگذاری داشت. دستاورد‌هایی که بسیج از دوران دفاع مقدس کسب کرد را امروز چگونه می‌توان در جنگ اقتصادی و جنگ نرم مورد استفاده قرار داد؟

یکی از الهامات و عنایات الهی که در ذهن امام قرار گرفت و متجلی شد، پدیده بسیج بود. شکل‌گیری بسیج نقطه عطفی در ایجاد یک سبک برای صیانت همیشگی و فراگیر از یک انقلاب و حکومت است. هیچ‌کس باور نمی‌کرد که پدیده بسیج به شجره طیبه‌ای تبدیل شود که نه تنها در ایران مثمرثمر باشد، بلکه شاخه‌ها و میوه‌های آن در منطقه نیز پدیدار باشد. گسترش بسیج در سوریه، لبنان، یمن، عراق و... برکات این شجره طیبه هستند.

وقتی که بسیج وارد عرصه جنگ شد، جهت جنگ را تغییر داد. ارتش و سپاه در ابتدای جنگ وضعیت مناسبی نداشتند و توان آنچنانی هم برای دفاع از مرز‌های کشور را نداشتند اما بسیج تحول کمی و کیفی در عرصه نبرد به وجود آورد. بسیج توانست ایفای نقش کند و حضور مردم در جبهه‌های جنگ را شکل دهد.

بسیج پس از جنگ وارد عرصه‌های امنیتی، سازندگی، بهداشت و درمان و... شد و برکات و ثمرات بسیاری در این عرصه‌ها داشت. بسیج بتدریج به فرهنگ، مدل و راهبرد کلان در جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی تبدیل شد.

فرهنگ بسیجی یعنی مجموعه‌ای از باور‌ها و ارزش‌ها که انسان را در هر شرایطی برای دفاع همه‌جانبه از کشور آماده نگه می‌دارد. بسیاری از پاسداران و کارکنان نیرو‌های مسلح اکنون اینگونه هستند. البته باید مراقب و نگران بود که ارزش‌های ظاهری و مادی بر ارزش‌های معنوی غلبه نکند.

در خصوص صدور فرهنگ بسیجی هم باید گفت که خدا خیر دهد عزیزانی که این فرهنگ و روحیه را به دیگر ملت‌ها منتقل کردند. ایران دارای نیروی بومی و سلاح بومی برای دفاع از کشور است. ترکیب نیرو و سلاح بومی فرمولی برای تکیه به درون در بخش دفاعی است. در صنعت دفاعی ما از توپخانه به قوی‌ترین موشک‌ها رسیدیم اما در صنعت خودروسازی از پیکان به پراید رسیدیم، به این دلیل که تکیه بر نیرو و توان داخلی نداشتیم.

شهید همدانی می‌گفت: بسیج در سوریه معنا و مفهوم نداشت و مردم این کشور بتدریج با این فرهنگ آشنا شدند. سوری‌ها با آشنایی با فرهنگ بسیجی توانستند بر داعش غلبه کنند. یمنی‌ها نیز با فرهنگ بسیجی طی سه چهار سال راه ۲۰ ساله را طی کردند و سطح قدرت را از وابسته به بازدارنده رساندند. هدف قراردادن آرامکو توسط نیرو‌های یمنی کار ساده‌ای نیست که این‌ها با تکیه بر مولفه‌های داخلی توانستند این کار را انجام بدهند.

در پایان امیدوارم که فرهنگ بسیجی در تمامی زمینه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد تا شاهد موفقیت‌های بیشتری در کشور باشیم.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار