فتح فاو/ بخش چهارم

جنگ رسانه‌ای حامیان رژیم بعث علیه ایران اسلامی

با آماده شدن جمهوری اسلامی ایران برای آغاز فتح فاو، رسانه‌های غربی در فرانسه و انگلیس برای حمایت از صدام، جنگی روانی علیه کشورمان آغاز کردند.
کد خبر: ۳۷۵۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۰ - 26December 2019

جنگ رسانه‌ای حامیان رژیم بعث علیه ایران اسلامیبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، عملیات والفجر 8 که به منظور فتح فاو در سال 1364 صورت گرفت، عملیاتی آبی-خاکی بود که با فرماندهی مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و منجر به تصرف شبه جزیره فاو شد. شرح این عملیات که در نوع خود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است در مجموعه «روزشمار جنگ ایران و عراق» ـ جلد دوم از کتاب سی و نهم ـ با عنوان «تشدید تلاش‌ها برای فتح فاو» آمده است که قسمت چهارم آن را در ادامه می‌خوانید:

از بی‌بی‌سی تا القبس

«فرمانده کل سپاه پاسداران امروز (پنج‌شنبه پنجم آذر) طی سه نامه جداگانه به فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا (ص) درخواست کرد که تسلیحات و مهمات مورد نیاز سپاه پاسداران برای اجرای مأموریت‌های واگذارشده، از طریق نیروی زمینی ارتش، ژاندارمری و شهربانی تأمین شود. نامه اول چنین است:

با اهداء سلام و تحییات، خواهشمند است باتوجه به کمبودهایی که درجهت انجام مأموریت‌های واگذارشده وجود دارد، دستور فرمایید دراسرع وقت توسط نزاجا به واحد تدارکات و لجستیک سپاه (برادر احمدپور) واگذار گردد.

در ادامه نامه فهرست 40 قلم انواع مهمات، شامل مهمات مینی کاتیوشا، انواع خمپاره انداز، تفنگ 82 و 106 میلی متری، فشنگ 5/14 و 23 میلی متری، انواع ماسوره‌ها، خرج گود، مین ضدنفر و ضدتانک، انواع نارنجک، موشک سهند3 و ساکر آن، فیتله ضدآب، چاشنی الکتریکی، اوراق پخش کن و فشنگ اعلام خبر نام برده شده است.

دو نامه دیگر نیز به همین سبک نگاشته شده است. در نامه دوم از فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا (ص) درخواست شده که به ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران دستور دهد که 300 قبضه نارنجک انداز 40 میلی متری و 3000 گلوله آن و نیز 300 قبضه مسلسل یوزی به واحد تدارکات و لجستیک سپاه پاسداران واگذار کند. در نامه سوم هم درخواست شده که به شهربانی جمهوری اسلامی دستور داده شود که 300 قبضه مسلسل یوزی و 2000 عدد نارنجک به واحد تدارکات و لجستیک سپاه پاسداران واگذار کند.

یکی از نیروهای جیش الشعبی ارتش عراق که به نیروهای سپاه پاسداران پناهنده شده، اطلاعاتی درباره تجهیزات نیروهای عراقی مستقر در منطقه فاو داده است. واحد اطلاعات قرارگاه خاتم الانبیا (ص) سپاه در گزارشی از اظهارات شاکر محمد پناهنده عراقی آورده است: به گفته این پناهنده عراقی، ارتش عراق با نصب یک نورافکن قوی که 3 خدمه دارد در خط مقدم روی خاکریز جنوب اروند، قادر است تاحدود 3 کیلومتر را با نوری خیره کننده روشن کند و مانع دید نیروهای شناسایی یا نیروهای حمله کننده شود. به گفته شاکر محمد، ارتش عراق در حدفاصل جاده بصره ـ فاو و اروندرود (محدوده منطقه سیبه تا فداغیه) نفربرهای زرهی چرخ دار به فاصله پانصد متر از یکدیگر و نیز تانک‌ها و نفربرهای زرهی زنجیردار به تعداد حدود 200 دستگاه در این فاصله مستقر کرده است.

این پناهنده عراقی گفته است که یک برج دیدبانی بسیار بزرگ در منطقه فداغیه بین اروندرود و جاده فاو ـ بصره به صورت تپه خاکی به ارتفاع حدود 30 متر به نام برج دید بانی قائد احداث شده که روی آن سنگری با گونی‌های خاک و بسیار محکم ایجاد شده است و امکان تردد خودرو تا سنگر برج وجود دارد. این برج دارای پله‌هایی (از نوع گونی شن) برای صعود به سنگر دید بانی می باشد.

درپی گزارش تبلیغاتی عزت ابراهیم معاون شورای فرماندهی انقلاب عراق به صدام مبنی بر ایجاد سد دفاعی در برابر ایران در جبهه جنوب، رسانه‌های خارجی با انعکاس این گزارش می‌کوشند خطوط دفاعی عراق را نفوذناپذیر و عملیات آتی ایران را ناموفق جلوه دهند.

رادیو بی بی سی در این باره گزارش داد که عزت ابراهیم گفته است ده‌ها هزار نفر از مردم 9 ایالت عراق در عملیات بریدن نی‌ها در باتلاق‌های نزدیک جبهه و احداث سد و خاکریز در نزدیکی مواضع نیروهای ایران شرکت کرده‌اند و طول خاکریزهای دفاعی به بیش از 400 کیلومتر رسیده است که تا بندر فاو در خلیج فارس ادامه دارد. بی بی سی افزود: گزارش‌های رسیده از بغداد و تهران حاکی از آن است که ایران نیروهای خود را در نزدیکی مرز دو کشور متمرکز ساخته است و انتظار می‌رود که دست به حمله بزنند.

خبرگزاری آلمان غربی نیز گزارش داد که عزت ابراهیم اعلام کرده است 85 هزار داوطلب عراقی دیواری به طول 500 کیلومتر برای جلوگیری از حمله ایران در هورالهویزه در جنوب عراق تشکیل داده‌اند.

روزنامه کویتی السیاسه هم نوشته است: چهار سپاه عراق در کمربند دفاعی به طول 500 کیلومتر در برابر نیم میلیون سرباز ایرانی در جبهه‌های جنگ بسیج شده‌اند.

روزنامه کویتی القبس نیز با موفق خواندن نتایج دیدار صدام از مسکو، نوشته است: مجهز ساختن عراق به سلاح‌های پیشرفته این بار ایران را مجبور می‌کند قبل از اجرای حمله بارها درمورد نتایج آن فکر کند. به نوشته القبس، ایران دیگر ناچار است تلاش‌های صلح را به زور هم که شده قبول کند.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار