امیر سیاری اعلام کرد؛

انهدام هرگونه شناور و هواگرد بیگانه در محل رزمایش

معاون هماهنگ‌کننده ارتش گفت: هر شناور و هواگردی را که بخواهد وارد منطقه رزمایش‌های ما شود، مورد اصابت قرار می‌دهیم.
کد خبر: ۳۷۶۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷ - 28December 2019

سیاریبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به منظور تشریح اهداف رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین برگزار شد، با اشاره به منطقه برگزاری این رزمایش اظهار داشت: شمال اقیانوس هند، یکی از مراکز استراتژیک جهان است؛ چراکه تنگه‌های راهبردی «مالاکا»، «هرمز» و «باب‌المندب» در آن واقع شده‌اند و وجود «کانال سوئز» نیز بر اهمیت این «مثلث طلایی» افزوده است.

وی با بیان اینکه بالای ۹۰ درصد واردات و صادرات کشور‌هایی که با دریا ارتباط دارند، از طریق دریایی صورت می‌گیرد، افزود: منطقه خلیج فارس در موضوع انتقال انرژی، به‌عنوان «انبار انرژی جهان» شناخته می‌شود؛ بنابراین امنیت این منطقه، برای بسیاری از کشور‌ها حائز اهمیت است و این امنیت برای جمهوری اسلامی ایران هم بسیار مهم است؛ چراکه ما در این منطقه، هزار کیلومتر مرز دریایی داریم.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اعزام ناوگروه‌های ارتش به شمال اقیانوس هند گفت: برای تأمین امنیت این منطقه، اقدامات زیادی انجام داده‌ایم.

امیر سیاری بیان کرد: امروز میزبان دو کشور قدرتمند از لحاظ نظامی خصوصاً نیروی دریایی هستیم که تحت کنترل نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، این رزمایش مرکب را انجام می‌دهند.

وی با بیان این‌که در ۴۰ سال عمر پربرکت انقلاب اسلامی ایران، در موضوع نیروی دریایی رشد عظیمی داشته‌ایم، افزود: از سال ۸۸ به بعد، وقتی فرمانده معظم کل قوا دستور دادند که نیروی دریایی ارتش باید به یک نیروی راهبردی تبدیل شود و در آب‌های آزاد حضور یابد، یک جهش در نیروی دریایی ارتش ایجاد شد و با به وجود آمدن ناامنی‌ها در خلیج عدن، نیروی دریایی ارتش نه‌تنها برای کشورمان بلکه برای همه کشور‌ها امنیت را برقرار کرد. این نیرو تا امروز پنج هزار کشتی را اسکورت کرده و ۳۰ فروند کشتی دیگر کشور‌ها را از دست دزدان دریایی نجات داده است.

فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش ادامه داد: در موضوع دیپلماسی دریایی و نیز تاکتیک‌ها و تکنیک‌های مبارزه با دزدان دریایی، نیروی دریایی ارتش به‌عنوان الگویی برای کشور‌های دیگر است و ما حتی کشتی‌هایی را که دزدان دریایی آن‌ها را دزدیده بودند، متوقف کرده و سرنشینان آن‌ها را نجات داده‌ایم.

دریادار سیاری با تأکید بر این‌که کشور‌های قدرتمند به توانمندی و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در عرصه دریایی پی برده‌اند، گفت: آن‌ها روی ما حساب باز کرده و با ما وارد رزمایش مرکب دریایی شده‌اند؛ ما نیز توانسته‌ایم خودمان را نشان دهیم که روسیه و چین ما را به عنوان یک قدرت دریایی بشناسند و با ما رزمایش مرکب انجام دهند.

وی با اشاره به اهداف برگزاری رزمایش مرکب ایران، چین و روسیه، تصریح کرد: نشان دادن اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران در شمال اقیانوس هند، برقراری امنیت در این منطقه، نجات کشتی‌های آسیب‌دیده و امدادرسانی به آن‌ها، نزدیک شدن تاکتیک‌ها و تجربه‌های کشور‌های شرکت‌کننده در رزمایش، تقویت مناسبات بین‌المللی، دستیابی به یک روش مورد پذیرش برای رزمایش‌های آینده که به صورت مشترک و به صورت بزرگ‌تر و قدرتمند برگزار می‌شود، هم‌افزایی با کشور‌هایی که در حال انجام رزمایش مرکب با آن‌ها هستیم و نیز افزایش عزم و اراده برای تقویت امنیت شمال اقیانوس هند، از اهداف برگزاری رزمایش مرکب ایران، چین و روسیه است و همکاری‌های همه‌جانبه در زمینه‌های دفاعی، امنیتی و آموزشی در مقابله با تهدیدات را در دستور کار داریم.

رئیس ستاد ارتش با تأکید بر اینکه برخی کشور‌ها در تلاشند که در منطقه ناامنی ایجاد کنند و به همین بهانه وارد منطقه شوند، گفت: اما ما اعلام می‌کنیم که امنیت منطقه به دست جمهوری اسلامی ایران تأمین می‌شود و نیازی به حضور این کشور‌ها نیست.

امیر سیاری بیان کرد: امروز از نیروی انسانی مؤمن، متخصص و با مهارت بسیار بالایی برخوردار هستیم، توانایی حضور در آب‌های آزاد را نشان داده‌ایم، تجهیزات خود را نیز به‌دست توانمند جوانان و متخصصان خود تولید کردیم و تاکتیک‌های‌مان نیز ساخته و پرداخته ذهن خودمان است.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: در سال‌های ابتداییِ حضورمان در آب‌های آزاد منطقه، برخی این موضوع را باور نمی‌کردند و فکر می‌کردند که ما فقط شعار می‌دهیم، اما در عمل توانمندی ما را دیدند.

وی با هشدار به کشور‌هایی که قصد جاسوسی و دخالت در رزمایش‌ها را دارند، گفت: قطعاً در رزمایش‌ها، برخی کشور‌ها به دنبال این هستند که بدانند موضوع چیست و با راه‌های مختلفی در رزمایش‌های گذشته، به‌دنبال این موضوع بودند؛ اما ما با اقتدار با آن‌ها برخورد کردیم و با کسی شوخی نداریم؛ هر شناور و هواگردی را که بخواهد وارد منطقه رزمایش‌های ما شود، مورد اصابت قرار می‌دهیم.

دریادار سیاری با بیان اینکه رزمایش مرکب ایران، چین و روسیه ائتلاف نیست، بلکه یک اقدام مشترک است، افزود: برخی می‌خواهند با ایجاد ناامنی به این بهانه در منطقه حضور پیدا کنند؛ اما ما اعلام کردیم که نیازی به حضور آن‌ها نیست و امنیت تنگه هرمز به برکت حضور جمهوری اسلامی ایران همیشه برقرار بوده و خواهد بود؛ این در حالی است که هر جا که آمریکا حضور داشته، ناامنی ایجاد شده است.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها