آیت‌الله رشاد در دیدار با خانواده شیخ زکزاکی:

نام خانواده شیخ زکزاکی جزء قهرمانان تاریخ ثبت خواهد شد

رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در دیدار با خانواده شیخ زکزاکی گفت: به حول و قوه الهی نام خانواده شیخ زکزاکی جزء قهرمانان این مقطع تاریخی ثبت خواهد شد.
کد خبر: ۳۷۶۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴ - 29December 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «آیت‌الله علی اکبر رشاد» رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در دیدار با خانواده شیخ زکزاکی با اشاره به ایستادگی قابل ستایش شیخ ابراهیم زکزاکی در مقابل ظلم و جور حکام کشورش اظهار داشت: عمل علامه زکزاکی اقدامی بسیار بزرگ و تاریخ ساز است. ما با شخصیت های بسیاری در جهان آشنا بوده و برخورد داشته ایم چه در کشورهای دیگر چه زمانی که به ایران آمده اند. مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام به سرعت در حال گسترش است و شخصیت های فراوانی از سایر مذاهب اسلامی به این مکتب روی آورده اند. بین این شخصیت ها شیخ زکزاکی یک فوق العادگی دارد و از ویژگی های شخصیتی ممتازی برخوردار است. عزمی که در این مرد هست، اراده قوی، شجاعت، درست اندیشی، سلامت فکر و استقامت در فکر، شهامتی که در وجود ایشان سراغ داریم، حقاً کم نظیر است.

وی افزود: کم نیستند فضلایی که بعد از انقلاب اسلامی به ایران آمدند و به سطحی از تحصیلات و مراتب علمی رسیدند و به اوطانشان بازگشتند و از این قِسم خدمات ارائه کردند و بسیار مورد ستم قرار گرفتند. در اندونزی جناب جلال الدین رحمه سرگذشتی شبیه به شیخ زکزاکی داشت. وی از اوان انقلاب با ترجمه آثار مرحوم شهید مطهری(ره) به تبلیغ پرداخت و بیش از ۳۰۰ جلد کتاب را به مالایی ترجمه کرد. بسیار زندان رفت و مشکلات فراوان داشت ولی به جهت فرهنگ مسالمت آمیز این منطقه و کشور اندونزی برخوردهای خشن ادامه پیدا نکرد، میدان باز شد و توفیقاتی الان حاصل شده و مساله حل شده است.

رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: علما و مسئولین اندونزی راغب هستند که فعالیت های دینی و خصوصا شیعی در آن کشور ترویج داشته باشد و راه برای جریان سلفی گری بسته شود. اما شیخ زکزاکی هم به جهت روحیات قوی و شجاعانه خودشان و از آنجا که در تقابل با یک رژیم سفاک و قدار مواجه هستند شرایط خیلی متفاوتی دارند و شاید اگر این روحیه جهادی در ایشان نبود و شجاعت فوق العاده ای که هست اخلاص و اعتماد به نفس بی نظیری که او برخوردا است تصور می کنم هر کس دیگری بود الان تسلیم شده بود شکسته بود و دست کم مماشات کرده و کوتاه می آمد اما چنین نشد.

آیت ‌الله رشاد با اشاره به خیل عظیم مشتاقان به مکتب تشیع در کشور نیجریه تصریح داشت:‌ خداوند متعال به کار شیخ زکزاکی برکت داد در کشوری که تا چهل سال قبل اندک شماری شیعه یافت نمی شد و اگر بود هم سخت و پنهانی، ولی امروز در مقایس میلیونی با جمعیت شیعیان نیجریه مواجه هستیم. شخصیت ممتاز علامه زکزاکی از او قهرمانی ساخته است که در تاریخ خواهد ماند. این مردان راهگشا هستند و ۵۰۰ سال دیگر گفته خواهد شد کسی ک بنیانگذار مکتب حقه اهل بیت در این سرزمین بود چنین خصوصیاتی داشت. من هرچه در وصف ایشان عرض کنم کم است و از وصف شخصیت واقعی ایشان معذورم.

رییس حوزه های علمیه استان تهران در بیان اوصاف و حالات علامه زکزاکی گفت: روحیات و حالات و ادبیات خاص ایشان در ذهن مردم ایران تصویر امام خمینی(ره) را تداعی می کند؛ چراکه آنچه در روحیات و حالات امام خمینی (ره) بود در ایشان هم یافت می شود. عزم و جدیت، شجاعت و نترسی، ایثارگری و فداکاری ایشان به کشورش مثال زدنی است. بسیاری تصور می کردند ممکن است ایشان در هند بماند یا به ایران بیاید اما دیدیم که وی به کشورش بازگشت و این یک تصمیم تاریخی بود و از سویی به روحیات انقلابی ایشان و از دیگر سو خبر از خرد ایشان می دهد و از وفاداری به مردم و التزام به حضور در کنار یاران و پیروانش پرده بر م یداشت. این وضعیت برای حضرت امام هم پیش آمد. امام هم نقل می کردند اگر قرار است کشته شوم چه بهتر که در میان مردم کشورم باشم. وجود ایشان قطعاً در منطقه افریقا الگو و نماد مقاومت و آگاهی و حکمت و مجاهدت و نماد مکتب اهل بیت است. تاریخ قرن ها از ایشان به این نام یاد خواهد کرد.

وی گفت: نقش همسر شیخ زکزاکی، ایثار و روحیه فداکارانه در برخورد با این حوادث نیز قابل ستایش است. ایشان زنی قهرمان است که به مانند حضرت زهرا (س)‌ در کنار امیرالمونین، خودش را سپر بلای شیخ زکزاکی می کند. شما دختران ایشان نیز خواهر شش شهید هستید مانند بانو حضرت زینب (س). کربلای نیجریه سه زینب دارد و شماها زنیب های کربلای نیجریه هستید و ما در مقابل شما سر تعظیم فرود می آوریم. خاضعانه در برابر عزم و مقاومت شما و راست قامت و استقامت شما خاضعیم و می بالیم که مکتب اهل بیت زنانی دارد که وجودشان، سکناتشان، موضع گیری شان ما را به یاد حضرت زینب (س) می داند. حضور شما و مادرتان در کنار شیخ زکزاکی گواه است و حقیقتی را روشن می کند که هنوز فاطمه زهرا(س)‌و زنیب(س) و سمیه (س) الگو هستند و همچنان زنان می توانند فاطمه وار و زینب وار باشند و وجود شما توهم غلطی که فکر می شود امروز فاطمه (س) الگو برای زنان نیست را کاملاً باطل می کند.

آیت الله رشاد از بانوان آسمانی، خدیجه، حواء، هاجر، سمیه، مریم، مادر و خواهر حضرت موسی را به عنوان دلگرمی و پشتوانه رجال الهی یاد کرده و افزود: در طول تاریخ از بدو نبوت تا همیشه در کنار رجال وحی و حضرات معصومین، پشت سر انبیاء و اولیاء همواره یک یا چند زن پشتیبان و پشتوانه بوده اند. همه آغازگران و پیشاهنگان اقدامات پیامبر اسلام(ص)‌از بانوان بودند. حضرت خدیجه (س)، ‌حضرت فاطمه (س) و … . اول حامی، اول اسلام آورنده، اول مهاجر و … همه یک زن بودند. در واقعه کربلا نیز حضور بانوانی نظیر زینب کبری (س) بسیار تعیین کننده بود. این سرگذشت همه مردان الهی در تاریخ است که حتما باید یک یا چند بانوی شایسته و صالحه و مجاهد و مقاوم ایشان را همراهی کنند.

آیت الله رشاد در پایان با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون عبور از پیچ تاریخی، خطاب به دختران شیخ زکزاکی گفت: شما بیش از ما به راهتان و مسیری که طی می کنید ایمان دارید و مصمم هستید. بدانید که تاریخ را می سازید. در راهی که هستید استوار و ثابت قدم بمانید. به حول و قوه الهی نام خانواده شیخ زکزاکی جزء قهرمانان این مقطع تاریخی ثبت خواهد شد.

یکی از دختران شیخ زکزاکی نیز در ادامه این نشست صمیمانه ضمن تجلیل از نقش ایران و جمهوری اسلامی در دفاع از انقلاب نیجریه با ارائه گزارشی از روند درمانی ایشان گفت: وضعیت پدر و مادر بسیار نابسامان است. پدر و مادرمان در خانه ای تحت محاصره نیروهای ارتش کشور نیجریه هستند. دسترسی به پزشک و حتی نیازهای اولیه زندگی برایشان وجود ندارد. نیروهای متخاصم منزل پدر را به آتش کشیده و بیش از هزاران نفر را تاکنون به خاک و خون کشیده اند. بعد از حدود چهار سال و تشکیل چندین دادگاه نمایشی با حضور ارتش و دولت و قضات نیجریه، پدر را محکوم به اقدام علیه حکومت کرده اند. بر اثر تیراندازی چشم پدر نابینا شده و حال ایشان وخیم هست. مادرم نیز چندین گلوله و ترکش در بدن دارد. اکنون در سلول انفرادی و در زندان تحت الحفظ هستند و به هیچ کس اجازه ملاقات و سرکشی نمی دهند. وضعیت ایشان اصلا قابل تصورنیست. از همه ملت ایران آرزوی دعای خیر برای ایشان داریم. شیخ زکزاکی نیاز به حمایت همه علمای اسلام دارد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار