سیدافقهی در گفت‌و‌گو با دفاع‌پرس:

فرصت استثنایی بغداد برای اخراج نظامیان آمریکایی/ «حشدالشعبی» مانع بزرگ اجرای پروژه‌های آمریکا در عراق است

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه «حشدالشعبی» در کنار دیگر نیروهای نظامی و امنیتی مانعی بزرگ در مقابل اجرای طرح‌های آمریکایی‌ در عراق است، گفت: فضا مهیاست تا فراکسیون‌های حاضر در پارلمان، حضور آمریکایی‌ها در عراق را محدود یا حتی آن‌ها اخراج کنند.
کد خبر: ۳۷۶۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷ - 31December 2019

فرصت استثنایی بغداد برای اخراج نظامیان آمریکایی/ «حشدالشعبی» مانع بزرگ اجرای پروژه‌های آمریکا در عراق است«سیدهادی سیدافقهی» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار بین‌الملل دفا‌ع‌پرس درباره تجاوز نظامی آمریکا به مواضع حشدالشعبی اظهار داشت: آمریکا می‌داند اگر بخواهد طرحی را در عراق در ابعاد سیاسی، امنیتی و نظامی اجرا کند، حشدالشعبی در کنار دیگر نیروهای نظامی و امنیتی مانعی بزرگ در مقابلشان است.

وی ادامه داد:‌ آمریکایی‌ها ابتدا سعی کردند به‌صورت نرم با موج‌سواری بر تظاهرات مسالمت‌آمیز و بالا بردن درجه امنیتی تظاهرات و به‌راه انداختن درگیری‌های خونین، پای حشدالشعبی را به خیابان‌ها باز و این نیروی مردمی را مجبور به مقابله با مردم کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه پس از خروج نیروهای آمریکایی و در زمان ترامپ، آمریکا سعی کرد به بهانه‌های مختلف به عراق بازگردد، گفت: علی‌رغم تحریک‌های سفارت آمریکا علیه مقرها و دفاتر حشدالشعبی در زمان تظاهرات، بسیاری از نیروهای حشدالشعبی به شهادت رسیدند؛ اما به خیابان‌ها نیامدند، لذا آمریکایی‌ها مجبور شدند برای تضعیف حشدالشعبی، خودشان به‌صورت مستقیم به میدان بیایند و مواضع آن‌ها را بمباران کردند.

افقهی با اشاره به توافق‌نامه امنیتی بین عراق و دولت اوباما در سال 2011،‌ تصریح کرد: اکنون با این تجاوز آشکار آمریکایی‌ها به عراق، فضا مهیاست تا فراکسیون‌های حاضر در پارلمان، حضور آمریکایی‌ها در عراق را محدود یا حتی آن‌ها اخراج کنند.

وی افزود: اگر آمریکایی‌ها قبل از این تجاوز آشکار، توجیه داشتند که ما براساس یک توافق‌نامه در عراق حضور داریم؛ اکنون دیگر این دلیل مشروعیت ندارد و به‌عنوان یک اشغالگر به یک سازمان و نیروی نظامی مصوب در پارلمان عراق تجاور کرده‌اند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص پاسخ احتمالی بغداد به تجاوز آمریکایی‌ها خاطرنشان کرد: نخست باید گفت که پاسخ نظامی، حق مشروع و قانونی عراقی‌هاست؛ اما در خصوص زمان، حجم و کیفیت ضربه عراقی‌ها، باید شورای امنیت ملی عراق، فرمانده کل قوا (عادل عبدالمهدی) و فراکسیون‌های سیاسی پارلمان این تصمیم را بگیرند.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار