سردار عامری در مراسم رونمایی از کتاب «چلچراغ فروزان»:

ادبیات دفاع مقدس نماینده اندیشه و زبان ملت ایران است

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با بیان اینکه ادبیات دفاع مقدس نماینده اندیشه و زبان ملت ایران است، گفت: مردم کشورمان باید ارزش این ادبیات را بدانند و از آن حمایت کنند.
کد خبر: ۳۷۶۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵ - 31December 2019

ادبیات دفاع مقدس نماینده اندیشه و زبان ملت ایرانبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم رونمایی از کتاب «چلچراغ فروزان» با حضور سردار سرتیپ «داود عامری» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، «قاسم رضایی» نویسنده، «محمدرضا سنگری» نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس و جمعی از خانواده‌های شهدا در مجتمع فرهنگی شهید مصطفی خمینی دماوند برگزار شد.

سردار «داود عامری» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در این مراسم با اشاره به اهمیت ادبیات دفاع مقدس اظهار داشت: این جلسات اساساً تکریم شهیدان، رزمندگان و تکریم راه و روش آن‌هاست و باید از اینکه میزبان ما در این جلسه شهیدان هستند، افتخار کنیم.

وی به کتاب «چلچراغ فروزان» اشاره کرد و گفت: در این کتاب تلاش شده تا بخشی از سیره و روش شهیدان نگارش شود که کار بسیار ارزنده و مبارکی است که باید از نویسنده آن تشکر کنیم چراکه او دست به یک کار فرهنگی بزرگ زده است.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس افزود: با اینکه امروز کتاب در میان ملت بزرگ و فرهنگی ایران چندان آشنا نیست، اما غریب هم نیست. ارزش و بقای قلم، آن میزانی است که خداوند در قرآن به آن قسم یاد می‌کند. کتاب جایی است که ما قلم می‌زنیم تا اندیشه‌ای را به‌نگارش در آوریم.

سردار عامری به این جمله از رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرموده‌اند «هر اندیشه‌ای برای‌اینکه جاری بشود و به نسل حال و آینده منتقل شود نیازمند ادبیات است» اشاره کرد و ادامه داد: امروز ادبیات و دفاع مقدس، ادبیات با ارزش و فاخری است که تلاش می‌کند تا اندیشه مقاومت و اندیشه بزرگمردان ایران را به نسل حال و آینده منتقل کند.

وی از کسانی که در گردآوری و تدوین کتاب «چلچراغ فروزان» نقش داشتند قدردانی کرد و گفت: این کتاب تلاش می‌کند تا حرفی از شهیدان را به امروز منتقل کند لذا اگر ما به سمت زندگی و زندگینامه یا به سمت وصیت‌نامه و هرچیزی که متعلق به شهدا است، می‌رویم به دلیل جستوجوی نشانه‌هایی از شهیدان است. نشانه‌هایی از شهیدان که ما را به آن دوران وصل کند. به‌نظر می‌رسد همه این تلاش‌ها باید کمک کند تا ما صوت شهیدان را بشنویم.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند «اگر ما قادر باشیم صوت شهیدان را امروز هم در جامعه طنین‌انداز کنیم، این صوت بشارت‌دهنده یک بهجت و امید و آینده بزرگ خواهد بود»، اما ما چقدر قادریم این اتفاق را فراهم کنیم؟ امروز اگر ما می‌خواهیم از دفاع مقدس ملت بزرگ ایران صحبت کنیم، صحبت از یک دوره هشت ساله نمی‌کنیم، دفاع مقدس ملت ایران از بلندی‎های الله اکبر، فریاد‌ها و ضجه‌های سردشت، کوچه‌های خرمشهر، خاکریز‌های بلند و کوتاه کربلایی 5 تا دشت‌های بی‌سنگر عراق و تا خان‌طومان امتداد دارد.

سردار عامری تاکید کرد: مقاومت ملت بزرگ مسلمان ایران امروز تصویرساز مقاومت بزرگ امت مسلمان است. اندیشه‌ی مقاومت بزرگ فرزندان این سرزمین، اندیشه‌ی ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی و اندیشه مقابله با ظلم و اقامه عدل است. این اندیشه، ترسیم‌کننده آینده‌ای سعادت‌بخش برای انسان است. صدایی که امروز غربت الله اکبر و طنین شهیدان را از جامعه برمی‌دارد، صدایی است که می‌تواند در چکاچک قلم‌های ما باشد. توجه کنیم که بار‌ها بزرگان ما گفته‌اند کار برای شهیدان و تکریم‌آن‌ها کمتر از کارِ خودِ آن‌ها نیست. کارِ شهیدان، کاری است بزرگ که ذات ربوبی، ارزش و مقام شهادت را به عنوان مزد به آن‌ها داده است. شهدات امتداد یک حرکت نیست بلکه شهادت مزدی است که مردان خدا برای طی طریقشان گرفته‌اند. امروز یاد کردن از شهدا، در مسیر آن‌ها گام زدن و از آن‌ها سخن گفتن، کار آن‌هاست پس می‌تواند پاداش بزرگ آن‌ها را نیز درپی داشته باشد.

وی به اهمیت ادبیات دفاع مقدس و ادبیات پایداری تاکید کرد و گفت: هیچ ملتی نمی‌تواند ماندگار شود، بماند و امید به آینده داشته باشد مگر دارای فکری بزرگ و هنری برای انتقال این فکر و اندیشه بزرگ باشد. معتقدیم آن چیزی که از انقلاب بزرگ اسلامی برآمد، جمع و الگو شد و در فرهنگ دفاع مقدس تبدیل به یک عصاره نمادینی شد که امروز ما از آن فرهنگ به‌عنوان فرهنگ الگویی انقلاب اسلامی می‌توانیم یاد کنیم و این بار‌ها در سخنان و نوشته‌های علما و حکمای ما بوده است.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس ادامه داد: آن فرهنگ و اندیشه بزرگ باید حامل و ظرف بزرگی برای انتقال و ماندگاری خود داشته باشد و به‌نظر می‌رسد، ادبیات پایداری و ادبیات دفاع مقدس همان ظرف باشد که کسانی سعی کردند گوشه‌هایی از این صحنه‌های حماسه‌ساز را قلم بزنند و ترسیم کنند و برای آیندگان به‌یادگار بگذارند. از سال‌های دفاع مقدس زیاد سخن گفته‌ایم، اما هرگز آن را با هیچ برهه‌ی تاریخی مقایسه نکرده‌ایم. بزرگی دفاع مقدس ملت بزرگ ایران به‌قدری است که قابل قیاس نیست. ایرانی که امروز ما در آن زندگی می‌کنیم در تاریخ خود حوادث فراوانی را تجربه کرده است. اگر کمی به ۲۰۰ سال گذشته نگاه کنیم، حوادث بزرگی را در این کشور عزیز تجربه کرده‌ایم که از جنگ‌های اول و دوم روس و عهدنامه ترکمانچای که نمونه‌ای از تحقیر ملت بزرگ ایران است، در آن وجود دارد. جایی که ملت بزرگ ایران مجبور به تسلیم شد و بخش مهمی از خاک ایران اسلامی واگذار و خسارت‌های بزرگی بر این کشور تحمیل شد.

سردار عامری به بیماری و گرسنگی و کشته شدن میلیون‌ها نفر از مردم ایران در جریان جنگ‌های جهانی اشاره کرد و اظهار داشت: در طول هشت سال جنگ، ایران اسلامی و انقلابی به رغم همه مشکلات در مقابل جهان استکبار ایستاد و افتخاراتی را کسب کرد که به فرموده حضرت امام خامنه‌ای صد‌ها سال می‌تواند حامل امید و اساسا موجب افتخار و حرکت ملت ایران باشد.

وی ادامه داد: ما وقتی از دفاع مقدس صحبت می‌کنیم، از یک تاریخ پرافتخار صحبت می‌‎کنیم. تاریخی که اگر به‌درستی نوشته شود و به نسل امروز و آینده منتقل شود، آن‌وقت شعار «ما می‌ایستیم»، «ما می‌توانیم» و «ما پیروزیم» تحقق پیدا خواهد کرد. اگر امروز کشورمان به لحاظ دفاعی و سیاسی به سطحی از اقتدار و بازدارندگی رسیده و به لحاظ فرهنگی به قدرت و جایگاهی رسیده‌ایم و به‌رغم همه توطعه‌های ریز و درشت ملت بزرگ ایران همچنان ایستاده و به راه خود ادامه می‌دهد، نشان از یک قدرت فرهنگی و اجتماعی است. امروز ایران اسلامی در حوزه علم و فناوری در آستانه یک انقلاب و تحول بزرگ جهانی است که همه از سال‌های دفاع مقدس به‌عنوان اراده ملی کسب کرده‌ایم و امروز از آن بهره می‌بریم.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس تاکید کرد: امروز جامعه و ملت بزرگ ایران، باید ارزش و قدر ادبیات دفاع مقدس که می‌‎‌‎تواند نماینده اندیشه و زبان ملت بزرگ ایران در جهان باشد را بداند و حمایت و کمک کند تا این مسیر تا قله‌های جهانی شدن پیش برود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار