دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

واکنش هنرمندان ایران به شهادت سپهبد سلیمانی

در پی شهادت حاج قاسم سلیمانی، سردار ملی و فرمانده نیروی قدس سپاه، اهالی فرهنگ و هنر ایران به این اتفاق واکنش نشان دادند.
کد خبر: ۳۷۷۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷ - 04January 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، در پی شهادت حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، سینماگران ایرانی به این اتفاق واکنش نشان دادند.

خون پاک «شهید سلیمانی» جان تازه‌ای به انسجام ملی و مقاومت اسلامی خواهد داد
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی نوشت: «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضیٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا

شهادت مظلومانه سردار سرافراز اسلام و سرباز ولایت و یاور امت، حاج قاسم سلیمانی موجب تاسف و حسرت عمیق شد.

حاج قاسم سلیمانی که از یادگاران دوران دفاع مقدس بود، با اخلاصی کم‌نظیر و مجاهدت شجاعانه در جبهه‌های حق علیه باطل به دفاع از کیان این سرزمین الهی و امنیت مردم ایران پرداخت و پس از سال‌ها مبارزه و حضور در خط مقدم مبارزه با داعش و تروریست‌های منطقه، در پی حمله جنایتکارانه تروریسم دولتی آمریکایی به یاران شهیدش پیوست. ذرات مطهر خون پاک او جان تازه‌ای به انسجام ملی و مقاومت اسلامی خواهد داد.

اینجانب شهادت این الگوی مجسم اخلاص، شجاعت و انسانیت را به محضر حضرت ولی عصر روحی و ارواحنا فداه، رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی)، یاران و همرزمانش در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عموم هموطنان تبریک و تسلیت می‌گویم. از خداوند متعال برای سردار محبوبمان شهید سلیمانی علو درجات و همنشینی با سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و برای خانواده معزز و بازماندگان او صبر و اجر مسالت دارم.»

پایان عمر سردار سلیمانی، جز با شهادت از شکوری خدا بعید بود

حسین انتظامی رییس‌ سازمان سینمایی در پی شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی نوشت: «با خاتمه جنگ‌تحمیلی، «در باغ شهادت» بسته شد؛ اما نه برای مجاهدان واقعی و مخلص که باید اجرشان را می‌ستاندند.»

او در این‌باره با توئیت کردن نام سردار سلیمانی، در کنار سردارانی چون شهید احمد کاظمی، شهید حسن طهرانی مقدم و شهید نورعلی شوشتری و... در توییتر نوشت: «پایان عمر سردار سلیمانی، جز با شهادت از شکوری خدا بعید بود. با خاتمه جنگ‌تحمیلی، «در باغ شهادت» بسته شد؛ اما نه برای مجاهدان واقعی و مخلص که باید اجرشان را می‌ستاندند. خدا نشان داد که برای «و منهم من ینتظر» حساب خاص دارد.»

وقت جدایی خودم را تشنه‌تر دیدم

«ابراهیم حاتمی‌کیا» در پی شهادت «سردار سلیمانی» در حساب شخصی خود نوشت:
هوالمحبوب
بارها با عطش او را در آغوش کشیدم و وقت جدایی خودم را تشنه‌تر دیدم.
راستی چه خلعتی جز شهادت برای او زیبنده بود، ولی از محضر شهدا اجازه می‌خواهم بگویم، حاج قاسم سلیمانی نامی است که هر پیشوند و پسوندی در کنار نامش اضافه جلوه می‌کند. حاج قاسم سلیمانی یعنی همه این القاب.
یادش جاودانه باد.
سرباز کوچکش ابراهیم حاتمی‌کیا.

خون مطهر ایشان پایمال نمی‌شود

«مجید مجیدی» در پی شهادت شهیدقاسم‌سلیمانی نوشت:
انا لله و انا الیه راجعون
شهادت شجاعانه سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی و رجعت روح والایشان به درگاه ابدیت را تبریک و تسلیت عرض می‌نمایم.
به‌راستی در این وانفسا زیبنده‌ترین لباسی که بر تن ایشان می‌توانست مزین شود و قامت بگیرد، لباس زیبای شهادت بود. یادش گرامی و نامش بلند باد که در سرتاسر عمر پر برکت‌شان همواره ضربان قلبش برای ایجاد امنیت در کشور پهناور ایران اسلامی تپید و مانند سربازی بی‌ادعا ذره‌ای از هدف متعالی‌اش پا پس نکشید.

بدون شک خون مطهر ایشان پایمال نمی‌شود و از برکت این عروج، فانوس پر فروغی روشن می‌شود که تاثیر چشمگیری خواهد داشت بر قدرت یافتن و شکوفایی ایران اسلامی.

خون شهید سلیمانی پایمال نخواهد شد

«مسعود ده‌نمکی» در صفحه شخصی خود نوشت: باید دید آمریکا چه چیزی را از دست داده که حاضر به انجام این ترور شده است؟ مطمئنا خون شهید سلیمانی پایمال نخواهد شد و پیش درآمد اتفاقات مهمی خواهد بود.
عاشقان را سر شوریده به پیکر عجب است. دادن سر، نه عجب. داشتن سر، عجب است.

مردان بزرگ را نمی‌توان با تمام ابعاد وجودی‌شان شناخت

«مجتبی فرآورده» تهیه‌کننده فیلم سینمایی «23 نفر» به کارگردانی مهدی جعفری که فیلمبرداری آن سال گذشته با حضور سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی کلید خورده بود، گفت: معمول این است که مردان بزرگ را نمی‌توان با تمام ابعاد وجودی‌شان شناخت. درباره سردار سلیمانی هم فکر می‌کنم هر کسی، بخش اندکی از خصوصیات این مرد بزرگ را دریافته است.

سردار سلیمانی تنها به‌عنوان یک فرمانده نظامی مطرح نبود، او یک جامعه‌شناس بود، یک مرد اهل فکر بود، مستند به تصاویری که بارها از ایشان دیدیم و یا نقل قول کسانی که ارتباط نزدیک‌تری داشتند، ایشان اهل مطالعه بود، رمان‌های روز دنیا را می‌خواند، با ادبیات روز دنیا سروکار داشت. کسی بود که جدای از اینکه از منبع غنی تفکر شیعه تغذیه می‌کرد، با دیگر افکار هم آشنایی کامل داشت.آنچه برای ما به یادگار ماند، افتخار بزرگی بود که در زمان آغاز فیلمبرداری فیلم 23 نفر نصیب‌مان شد و این فیلم با حضور ایشان کلید خورد. مناسبتش هم این بود که بچه‌هایی که قرار بود فیلم روایت سرگذشت آن‌ها باشد، در زمان جنگ فرمانده‌شان همین حاج قاسم بود و او بود که اجازه حضور این نوجوانان در میدان جنگ را نمی‌داد و هریک به لطایف‌الحیلی توانستند خود را به میدان جنگ برسانند. تهیه‌کننده فیلم سینمایی «23 نفر» افزود: حضور حاج قاسم در آغاز فیلمبرداری 23 نفر یکی از نقاط عطفی بود که نه فقط برای فیلم ما که برای کلیت سینمای ایران رقم خورد و به‌واقع گمان نمی‌کردیم با چنین فاصله اندکی و به این زودی ایشان را از دست بدهیم. آنچه به‌صورت ویژه مورد نظرشان بود، بیشتر این بود که آنچه در 8 سال دفاع مقدس به‌دست آوردیم و امروز تبدیل به گنجینه تاریخی یک ملت شده است را پاس بداریم و تا می‌توانیم در ارائه بخش‌های مهجور و مغفول مانده این دوران قدم برداریم. با ضایعه‌ای که امروز در کشور ما و فضای مقاومت در منطقه رقم خورد، باید کمی صبوری کنیم تا بتوانیم به تمامی ابعاد وجودی این مرد بزرگ اشراف پیدا کنیم.

سلام شهیدان مهدی باکری و احمد کاظمی بر تو باد

«علی ملاقلی‌پور» کارگردان سینما در صفحه شخصی خود نوشت:
بازگشت همه به سوی اوست.
سرنوشت مقلدان خمینی چیزی جز شهادت نیست.
مطمئنا شهدا زنده‌اند و نزد خداوند روزی می‌گیرند.
سلام شهیدان مهدی باکری و احمد کاظمی بر تو باد. چشمتان روشن.

رنجِ فقدانِ این مرد بزرگ آوردگاهی است که ما را با هر غیر حقی بیگانه خواهد کرد

«مریلا زارعی» بازیگر سینما نوشت: «زندگی زیباست اما شهادت از آن زیباتر است (شهید سید مرتضی آوینی) شهادت سردار رشید حاج قاسم سلیمانی مصادف با سحرگاه جمعه در ایام تولد حضرت زینب و در آستانه ایام فاطمیه بار دیگر به ما مردم روزمره نشان داد که شهادت، پاداش خداوند به او پس از یک عمر مجاهدت خستگی ناپذیر در این دنیا بود و همنشینی با برادران شهیدش و اولیا الهی در سرای باقی برای او قطعاً گواراتر. رنجِ فقدانِ این مرد بزرگ آوردگاهی است که ما را با هر غیر حقی بیگانه خواهد کرد.

به ما قول بده از بهشت هم هوای ما رو داشته باشی

«فرهاد قائمیان» در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی در یک پیام تصویری گفت:
به نام الله پاسدار خون شهدا
حاج قاسم عزیز هم پرواز کرد و به دلتنگی‌هایش با رفقای شهیدش پایان داد.
اما ما را برای همیشه دلتنگ گذاشت.
حاج قاسم عزیز به ما قول بده از بهشت هم هوای ما رو داشته باشی...
روحت شاد

آمریکایی‌ها سردار سلیمانی را قهرمانی می‌دانند

«نادر طالب‌زاده» امروز در یک گفت‌‌وگو عنوان کرد: ترامپ با شهید کردن سردار سلیمانی اشتباه فاحشی مرتکب شد که در آینده متوجه آن خواهد شد. به نظر می‌آید یا رئیس‌جمهور آمریکا متوجه خطوط قرمز نیست یا اینکه صهیونیست‌ها به اندازه‌ای به وی فشار آوردند که این اقدام را در خاک عراق انجام دهد. امروز «گوردون داف»، سرباز بازنشسته امنیتی آمریکا گفت که حاج قاسم سلیمانی تنها یک ژنرال نیست، بلکه فرمانده‌ای برای همه ماست. همه آمریکایی‌ها سردار سلیمانی را قهرمانی می‌دانند که واقعاً با داعش جنگید. ریاکاری و نفاق دولت ترامپ کاملاً مشهود است. بعد از حمله مردم معترض عراق به سفارت آمریکا در بغداد باید حمایت از مقاومت از سوی ایران بیشتر دنبال می‌شد.

اسطوره‌ای جاودان در تاریخ یک ملت

«مهدی جعفری» کارگردان فیلم «23 نفر» نوشت: فرمانده وقتی شنید که ساخت فیلم «بیست و سه نفر» به جریان افتاده است در اولین روزهای فیلمبرداری مشتاقانه به دیدار سربازان دیروزش شتافت تا پس از سال‌ها دوباره دستشان را به گرمی بفشارد و انگار به نوعی به همه ما یادآوری کند که فرصت انجام چه کار بزرگی را یافته‌ایم.
اگر این فیلم به زعم بسیاری از تماشاگرانش به دل می‌نشیند شک ندارم که در کنار استمداد ما از ارواح پاک شهدا و از خود گذشتکان در راه وطن، دعا و نفس گرم این یگانه سردار مؤمن دوران، حاج قاسم سلیمانی هم پشتیبانش بوده است.
هم‌دوران و همنفس‌شدن با بزرگانی چون ایشان سعادتی است تا بتوان درک درست‌تری از نزدیکی مقام ایمان و عمل به یکدیگر یافت.
وجود او اکنون فراتر از زنده بودنش به اسطوره‌ای جاودان در تاریخ یک ملت تبدیل شده است، اسطوره‌ای که چون یک انسان مؤمن و ساده‌زیست و چون یک قهرمان تاثیرگذار تا همیشه در ذهن یک ملت باقی خواهد ماند. امید که روح بلند او از همان مقام رفیع شهادت نیز همواره نگاهبان این دیار از اهریمنان و اشرار روزگار باشد.

تبلور غیرت شیعه بود
«حامد عنقا» نوشت: حاج قاسم سلیمانی به راستی تبلور غیرت شیعه بود و دل هر ایرانی به ایستادگی و استقامت او قرص و محکم و مغرور. هیچ پایانی بر داستان پرشکوه و پرعشق وی جز شهادت نمی‌شد تصور کرد. نامش بر بلندای افتخارات سلسله‌ی بزرگمردان و جوانمردان جهان جاودانه خواهد درخشید و محشور است با اربابش حسین بن علی. خوشا به سعادت او هزار افسوس و تسلیت به ما.

سرباز کوچکش حامد عنقا

و چه خوب فهمید مسیرش را...

«امیرعباس ربیعی» کارگردان فیلم «لباس شخصی» نوشت: «شرط شهید شدن شهید بودن است و چه خوب فهمید مسیرش را... خوب فهمید دنیا مزرعه آخرت را...و سخت‌ترین زراعت‌ها؛ مقاومت است و شهادت بالاترین سود آن...چه باک؛ وقتی خدا مشتری توست!
سر خم می سلامت شکند اگر سبویی...شهادت مبارک سردار. #انتقام سخت»

نمی‌توانم خبر شهادت او را باور کنم
«سیروس مقدم» کارگردان تلویزیون نوشت: این روزها مشغول کار برای «پایتخت 6» هستیم. نشست‌هایی برای ساخت «پایتخت 5» با سردار سلیمانی داشتیم.

واقعیت این است که ملاقاتی ترتیب داده شد تا من خدمت سردار رسیدم و در واقع از نزدیک این اتفاق خوب برایم افتاد که ایشان را زیارت کردم.

او در نهایت سادگی و عطوفت برخورد می‌کرد که با این ویژگی‌ها تاثیر زیادی روی مخاطب خود داشت. نظرات بسیار مثبت و سازنده‌ای راجع به پایتخت داشت چه در مرحله فیلمنامه و چه در مرحله‌ای که قرار بود ساخته شود. در خدمت او بودیم و جزو لحظات فراموش نشدنی زندگی‌ام بود.

شب گذشته تا دیروقت کار کرده بودیم و صبح دیروقت از خواب بیدار شدیم و اولین خبری که از تلویزیون شنیدیم این خبر تلخ بود. بسیار شوکه شدم و در سریال امام علی (ع) اگر خاطرتان باشد، جمله‌ای هست که وقتی خبر شهادت مالک را می‌آورند و می‌گوید مالک هم مرد، طرف مقابل می‌گوید با مرگ مالک تازه باورم می‌شود که مرگ هم وجود دارد. این خبر اینقدر باورنکردنی نابهنگام و متاثرکننده بود که تاثیر عجیب و غریبی گذاشته است و هنوز نمی شود این خبر را باور کرد.

مطمئن باشید این اتفاق باعث اتحاد و وحدت فکر و عمل بیشتری در بین ایرانیان خواهد شد این وحدت شکل گرفته است و بیشتر هم خواهد شد. وقتی عقل و منطق به بن بست می‌رسد، زور و ترور به وسط می‌آید. در بیانیه خانه سینما هم جمع بزرگی از اهالی سینما این اتفاق را محکوم کرده‌اند. جامعه ما، مردم و هنرمندان ما یک ستون جبران ناپذیر و محکم را از دست دادند که خیلی ضایعه اسفباری بود.

او ثابت کرد قهرمانی چیست و قهرمان کیست

«ابراهیم داروغه‌زاده» نوشت: شهادت حاج قاسم سلیمانی گرچه تلخ بود و غم‌بار، اما «امید به رویش» را در دل همه زنده کرد و آرمان‌خواهی و شهادت‌طلبی را که از فرهنگ ریشه‌دار شیعه می‌آید در دل ایرانیان بار دیگر شعله‌ور ساخت.

سردار سلیمانی، بازمانده فرهنگی بود که ریشه‌اش در نهضت خمینی کبیر (ره) بنا گذاشته شده بود. او از تبار همت‌ها و باکری‌ها و شوشتری‌ها برای روزگار ما مانده بود تا نسلی که از انقلاب و دفاع مقدس 8 ساله فقط لابه‌لای سطور کتاب‌ها و صفحات اینترنتی، چیزی خوانده بودند، به چشم ببینند ایثار و توان و از جان مایه‌گذاشتن، برای ملت جان دادن و منافع ملی و دینی را به منافع فردی ترجیح دادن، در عمل یعنی چه...

از قضا جرم مهم این سال‌های سردار بزرگ ملت و اسطوره و الگوی ظلم‌ستیزان و عدالت‌طلبان سراسر جهان، ‎مقابله با دشمن خبیثی به نام داعش بود که قرار بود اسلحه‌ی‌ پُرِ دشمن، در کنار مرزهای ایران باشد.

حالِ شهادت سردار، در سحرگاه جمعه 13 دی، حالِ همه ملت ایران و هر ایرانی آزاده در هر جای دنیا بود؛ پرکشیدن به سوی معبود و جلوه‌گر ساختن «آرمان» و فرهنگ خونخواهی اباعبدالله حسین (ع) در سرزمینی که یک بار با حسین شهید، آنگونه ناجوانمردانه رفتار کردند و تا به امروز که سرنوشتش در لحظه شهادت، همچو الگو و مقتدایش حسین (ع) شد؛ با یک پیکر قطعه قطعه شده اما با روحی بزرگ و مطهر...

در سال‌هایی که تخاصم فرهنگی، سعی دارد ایرانی را متقاعد کند که قهرمان ندارد، این ایرانی غیور و شجاع ثابت کرد که قهرمانی چیست و قهرمان کیست.

جامعه سینمایی ایران، این جمعه خونین را به یاد خواهد داشت. ما همه، به همه شهیدان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و شهدای حرم بدهکاریم. آنان که جانفشانی کردند تا امنیت ملی و عزت جهانی ایران را مقتدرانه رقم بزنند..

به همگان ثابت شد که ‎مردم ما قهرمان دارند و حالا دیگر، اگر کسی آن هزاران هزار شهید و جانباز 40 سال ایستادگی را خوب نشناخت، با نگاهی به چشمان عاشق و پیامبرگونه حاج‌قاسم، که جز صداقت و وطن‌دوستی و ولایت‌مداری چیزی نمی‌شود در آنها دید، دریافته که هم‌عصر چه اسطوره‌ شجاع و شکست‌ناپذیری بوده‌ است...

جشنواره فیلم فجر، در پاسداشت این مرد بزرگ تاریخ معاصر و در آستانه نزدیک شدن به چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ، پیشنهاد اضافه شدن یک جایزه ملی را به این رویداد مطرح کرد و با موافقت ریاست سازمان سینمایی، مقرر شد تا به منظور پاسداشت نمادین این الگوی ظلم‌ستیزی، «تندیس سردار شهید سلیمانی» در این دوره جشنواره به بهترین فیلم با مضمون جهاد و مقاومت اهدا شود.

سینمای داستانی و مستند ایران در این سا‌ل‌ها، اتفاقا گام‌های درخشانی را علیه دستگاه تبلیغاتی دروغ‌پرداز و پرجفای دشمنان هویت فرهنگی ایرانیان، برداشته است و خوشبختانه در فجر امسال، شاهد گام‌های محکم‌تری در این زمینه خواهیم بود.

حالا با نبودنت احساس فقر میکنیم

«رسول شادمانی» کارشناس رسانه نوشت: بدرود سردار؛ رفتنت شعری کودکانه را به یادم آورد ... «شبا که ما می‌خوابیم آقا پلیسه بیداره ... ما خواب خوش می‌بینیم اون دنبال شکاره ... »

سردار، ببخش خواب آلودگی مان را؛ در خواب عمیق بودیم که شد آنچه نباید می‌شد. هرچند که در بیداری‌مان هم غافل بودیم از بودنت. حالا با نبودنت احساس فقر می‌کنیم.

قهرمان سرزمین من ... پلیسه کودکی‌هایم، آرام بگیر و آسوده بخواب. بدرود فرمانده.

و گروهی دیگر از اهالی سینما

گروهی دیگر از اهالی سینما دل‌نوشته‌هایی را در صفحات خود منتشر کردند که گزیده‌ای از آنها در پی می‌آید.
علیرضا شجاع‌نوری: امروز هیچ‌کس خوشحال نیست جز خودش. پایان انتظارش.
محمدمهدی عسگرپور: بدانسته فلک را درگشایی...
محمدحسین مهدویان: در عالم رازی هست که جز با پیام خون فاش نمی‌شود...
سیدمحمود رضوی: انالله و اناالیه راجعون. شهادت هنر مردان خداست.
سیاوش حقیقی: شهادتت، گوارای وجود #انتقام_سخت
کمال تبریزی: به یاد سردار «نصر» بخوانیم
محمدحسین قاسمی: گرگ‌ها خوب بدانند در این ایل غریب، گرچه پدر نیست، تفنگ پدری هست هنوز...
منصور سهراب‌پور: شجاعت راه و سرنوشت مردان خداست. در راه عقیده رفتن مرد می‌خواهد؛ چه در خیابان چه در جبهه جنگ
رامبد جوان: شهادت سردار قاسم سلیمانی فرزند این خاک و بوم را تسلیت می‌گویم.
آزیتا موگویی: از سوی توییم و به سوی تو بازمی‌گردیم #قاسم_سلیمانی
منصور لشکری قوچانی: شهدا زنده‌اند... شهادت سردار سلیمانی برای تمام عدالت‌خواهان جهان سخت و جانکاه است
بهنوش بختیاری: شجاعت راه و سرنوشت مردان خداست در راه عقیده رفتن مرد می‌خواهد... چه در خیابان چه در جبهه جنگ. حاج‌قاسم خجسته باد این افتخار، گوارای وجودت این شهادت و شهامت.
امین زندگانی: در بهت فرو می‌رویم از حماقت این همه احمق‌های بزرگ
لیندا کیانی: مردی که جان داد تا جان مردم آرام بگیرد...

دانیال عبادی: برای ایران رفتینو .. برای ایران جنگیدینو…برای ایران شهید شدید

خسرو احمدی: اولین باری که دیدمتون از شیر مردیتون کلی لذت بردم. روحتون قرین رحمت خدا باشه. دلاوری بودی و هستی. شهادتت مبارک

محمدرضا گلزار: تسلیت به مناسبت شهادت قهرمان ملی
کامبیز دیرباز: سلام من رو به مجید سوزوکی و رفقاش برسون ژنرال.
لیلا اوتادی: مرد سیاسی محبوب دل‌ها که پشت میز نبود و به‌جای حرف در میادین جنگ عمل می‌کرد. پروازت مبارک
نیوشا ضیغمی: چقدر تنهاتر شدیم حاج قاسم. بزرگ‌مرد. شهادتت مبارک.
نفیسه روشن: شخصیت نترس ایشان را دوست داشتم. یادم نمی‌ره زمان کابوس (داعش) چشم‌ها به قدرت سردار سلیمانی بود.

حاج قاسم اقیانوسی عمیق و کتوم بود

«سید مهدی شجاعی» نویسنده مطرح کشورمان در یادداشتی به مناسبت شهادت سپهبد سلیمانی نوشت:

وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

مردی با بال‌های شهادت به ملأ اعلی عروج کرد که زمین، سنگینی قدم‌هایش را بر گرده خود می‌فهمید و آسمان به سایه‌اش بر سر او می‌بالید.

او اقیانوسی عمیق و کتوم بود که علیرغم غرائب نهفته در اعماق، بر ساحل نگاهش امواجی نرم و آرام داشت.

او کوهی استوار و شامخ‌ بود که هیچ طوفانی توان لرزاندش را نداشت.

سپهبد قاسم سلیمانی مصداق تمام و کمال مردی و مردانگی و تعیّن مجاهد فی سبیل الله در عصر ما بود.

شخصیتی منحصر به فرد که مشابه و نظیر نداشت و قرن‌ها بود که مادر گیتی کسی چون او را به بشریت اهدا نکرده بود.

وجودش چنان از عظمت خدا لبریز بود که هرچه جز او را کم و کوچک می‌دید. ترس را نمی‌شناخت و با خستگی و نومیدی بیگانه بود.

پرداختن به کارهای بزرگ، هیچ‌گاه از توجهش نسبت به امور کوچک نمی‌کاست.

او با دست‌های اعجازگرش، عقل و عشق را به هم پیوند زده بود و با نگاه آسمانی‌اش مهر و رقّت و عطوفت را با اقتدار و سلحشوری و صلابت آشتی داده بود.

عشق به حضرت محمد مصطفی و علی مرتضی و اهل بیت عصمت و طهارت، مهر و عاطفه وجودش را به همه ابنای بشر تعمیم داده بود.

سینه آسمانی او صندوقچه اسراری بود که جز خودش هیچ کس از عهده حمل آن برنمی‌آمد.

او کسی بود که در معرفت و سلوک غبطه عارفان و سالکان را برمی‌انگیخت و در هوش و کیاست و فراست، رشک برجسته‌ترین طراحان و سیاستمداران جهان و در شجاعت و رشادت، حیرت بی‌باک ترین دلیران و جنگاوران.

او مردانه می‌جنگید تا ریشه وحشت و ترور را در جهان بخشکاند و صلح و آرامش ماندگار را برای بشر به ارمغان بیاورد.

نه تنها ملت ایران که دنیای تشیع و جهان اسلام، به هر چه از امنیت و آرامش و عزت رسیده‌اند، الی الابد وامدار مجاهدت‌های بی‌بدیل اویند.

خداوند درجات عالی‌اش را متعالی گرداند و شفاعت او را در حق درماندگان و زمین‌گیرانی چون ما بپذیرد.

طوبی له و حسن مأب

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها