معاون نیروی انسانی ارتش:

باید جهانیان را به تماشای تابلوی مقاومت ملت ایران دعوت کرد / هنر فرمانده تبدیل معاند به مجاهد است

امیر سیفی گفت: هنر یک فرمانده این است که بتواند از تعداد معاندان بکاهد و به مخالف تبدیل کند، مخالف را به منتقد، منتقد را به بی تفاوت، بی تفاوت را به همراه، همراه را به همگام و همگام را به هم یار و در نهایت از یک معاند یک مجاهد بسازد.
کد خبر: ۳۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۱ - 11October 2013

باید جهانیان را به تماشای تابلوی مقاومت ملت ایران دعوت کرد /  هنر فرمانده تبدیل معاند به مجاهد است

امیر سرتیپ دوم حسن سیفی معاون نیروی انسانی ارتش و رئیس سابق بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش، در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس ضمن تبیین شرایط حاکم بر جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و جایگاه ارتش برای مقابله با زیاده خواهی صدام حسین، به معرفی برخی فعالیت های فرهنگی ارتش برای آشنایی جوانان با فرهنگ جهاد و شهادت پرداخت.

معاون نیروی انسانی ارتش گفت: جهان امروز نیاز دارد که گذشته را مرور کند، وضع فعلی را تبیین و به ترسیم آینده بپردازد. شما ببینید که استکبار از آداب و رسوم استفاده می کنند و به نام احیای فرهنگ، سنت ها و آموزه های جدیدی را به جهان ارائه می کنند که تاوان آن را خواهند داد.

وی با اشاره به نوپا بودن انقلاب و عدم ساماندهی و هماهنگی بین تشکیلات نظامی، امنیتی و اطلاعاتی در زمان حمله عراق به ایران، گفت: در آن روز باید جهان فریاد و از ایران حمایت می کرد، اما جهانیان سکوت کردند.

باید جهانیان را به تماشای تابلوی مقاومت و ایستادگی ملت ایران دعوت کرد

امیر سیفی ادامه داد: آنچه در 22 ماه اول انقلاب و جنگ صورت گرفت، تابلوی تمام عیاری است از یک عبرت تاریخی وجهانی که باید در دانشگاه ها تدریس شود. دفاع زن و مرد و سرباز و پاسدار و همهی آحاد ایرانی یک تابلو تمام عیار از ایستادن یک ملت در مقابل بیگانگان است.

معاون نیروی انسانی ارتش با بیان اینکه، متاسفانه همت مردم ایران که مصداق حفظ تمامیت ارضی کشور است، به عنوان یک الگو برای کشورهای دیگر و حتی نسل های آینده معرفی نشده است گفت: دیگر کشورها الگویی برای مبارزه ندارند. امروز وقت آن رسیده است که جهانیان را به تماشای تابلوی تمام عیار ایستادگی ایرانیان در جنگ هشت سال دفاع مقدس دعوت کنیم که چگونه با کمترین امکانات تمامیت ارضی کشور را حفظ و دشمن را از خانه بیرون کردند.

امیر سیفی با طرح این پرسش که آیا این اتحاد و خلوص و یکپارچگی و رهبری واحد بین ملت ایران در بین مردم دیگر کشورها نیز وجود دارد، ادامه داد: نه تنها دنیا در برابر تجاوز عراق به سرزمین ما سکوت کرد، بلکه 43 کشور هم در مقابل ایران به جبهه عراق پیوستند.

وی با بیان اینکه ایران در جنگ تحمیلی از 39 کشور جهان اسیر داشت، گفت: 39 کشور به ملت و مردم ما مدیون هستند و آیا فصل آن نرسیده است که از سرزمین و مردم ما عذر خواهی کنند؟ ملت ایران بزرگوار بوده و هستند و در این مورد هم نسبت به جهانیان گذشت داشته اند.

هنر فرمانده تبدیل معاند به مجاهد است

معاون نیروی انسانی ارتش با اشاره به اینکه در آموزه های قرآنی ما دو رَحم وجود دارد، ادامه داد: رحم عمومی، همان رحمانیت است و سرباز ایرانی موظف است که نسب به دیگران رحمانیت داشته باشد، حق ندارد آب را آلوده کند و از مواد شیمیایی و میکروبی استفاده کند و یا جان شیرین کسی را از او بگیرد.

امیر سیفی با اشاره به وجود معاندان در هر جامعهای، اذعان داشت: هنر یک فرمانده این است که بتواند از تعداد معاندان بکاهد و به مخالف تبدیل کند، مخالف را به منتقد، منتقد را به بی تفاوت، بی تفاوت را به همراه، همراه را به همگام و همگام را به هم یار و در نهایت از یک معاند یک مجاهد بسازد. ما با با صفات رحمانیت یاد  گرفیتیم که حذف انسانها، کار انسانی است که عقلاش را از دست داده است.

وی گفت: ما به دنبال همراه کردن همگان با خود نیستیم، بلکه تنها یک الگو هستیم که از قرآن دستور می گیریم، نیروی مسلحی که با رحمانیت رشد پیدا کرده است، تابع ولایت و امر ولی فقیه است.

جهان باید بداند که نیروی مسلح باید از رهبر و ولی فقیه پیروی کند که جامعه، عاقل، بالغ باشد که این رهبر، نائب امام زمان (عج) است و کسی که با رحمانیت کار می کند، به رحم خاص هم می رسد که تنها مخصوص برخی از افراد است.

فرهنگ سازی برای کودکان در راس فعالیت های فرهنگی ارتش قرار دارد

امیر سیفی در ادامه به حمایت از نقش و فعالیت ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی هشت ساله پرداخت و اظهار کرد: عملکرد ارتش از ابتدای تجاوز علیه ملت ایران در سطح مطلوب و عالی قرار داد البته این جمله به معنای حمایت از بنیصدر خائن نیست، بلکه حضور دوشادوش ارتش و مردم در کنار یکدیگر که البته با استفاده از آمار نیز قابل اثبات است، نکته افتخارآمیز این برهه از تاریخ ایران اسلامی است.

وی با بیان اینکه در سال 91 ، 23 جلد کتاب برای ردههای سنی بزرگسال در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس به منظور معرفی شهدا، فرماندهان شهید، مناطق عملیاتی و درسنامه روایتگری منتشر شده است، اظهار کرد: در سه دهه گذشته ما نسلهای بعد را فراموش کردیم و متوجه کودکان و اهمیت فرهنگسازی برای این قشر نبودهایم.

مسئول بنیاد حفظ آثارارتش افزود: در سالی که گذشت، فرهنگسازی برای کودکان و نوجوانان در رأس کارهای ما قرار گرفتهاند و تاکنون توانستهایم 78 جلد کتاب در رده سنی 6 ـ 12 سال و 78 جلد کتاب در رده سنی 12 ـ 18 سال منتشر و توزیع کنیم.

وی همچنین از آماده شدن 31 جلد کتاب با نام "روزشمار جنگ" و "به روایت اسناد" خبر داد و اظهار کرد: این مجموعه توسط سرتیپ دوم علاءالدین احمدی و 30 نفر از امرای ارتش تهیه شده است که پژوهشگاه دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس نیز بر آن نظارت دارد.

امیر سیفی همچنین از توزیع شش نرمافزار چندرسانهای درباره فرماندهان شهید ارتش خبر داد و گفت: این نرمافزارها درباره شهیدان صیاد شیرازی، آبشناسان، ستاری، نامجو و ... آماده و توزیع شده است.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس ارتش تصریح کرد: در کنار این مجموعه، 67 عنوان عنوان کتاب کودک و نوجوان در زمینه دفاع مقدس آماده انتشار شده است که به زودی و به ترتیب رونمایی میشود.

معاون نیروی انسانی ارتش اظهار کرد: تعداد 17 عنوان کتاب در حوزه بزرگسالان نیز با عناوین "جنگ در اسارت" نوشته سرهنگ شاداب عسگری، "پروازی دیگر" علیرضا اسفندیاری، "جدار با سرنوشت" مژگان مظفری و "پدران سرباز و پسران سرباز" نوشته علی اسفندیاری رونمایی میشود.

نباید مجاهدت عظیم بانوان در جنگ فراموش شود

امیر سیفی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش زنان در پشت جبههها، صحنه نبرد و پس از آن تا امروز اشاره کرد و گفت: سهم زنان در جنگ نباید کمرنگ جلوه داده شود. زنان این مرز و بوم طی 30 سال گذشته به اداره شهدا، جانبازان، آزادگان و فرزندان آنان پرداختهاند و امروز ما باید دقت کنیم تا مجاهدت عظیم این بانوان و نقش زینبگونهای که به دوش داشتند، فراموش نشود.

وی همچنین به کتاب «اسرای عراقی یا میهمان» اشاره کرد و گفت: آمار موجود در این کتاب اثبات میکند که تهمتی که طی سالها به جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از سپر انسانی زده میشد، ناصحیح و اشتباه است.

پانزده درصد اسرای عراقی حاضر به بازگشت نبودند

وی ادامه داد: مطالعه و بررسی خاطرات و سرگذشت به جا مانده از اسرای عراقی که حضرت امام(ره) آنان را میهمان قلمداد میکردند و اسرای ایرانی در بند رژیم عراق که مقام معظم رهبری آنان را آزادگان سرافراز نام نهادند، تفاوتها و واقعیتهای مطرح در دو حوزه فکری مسئولان جمهوری اسلامی ایران و سردمداران رژیم بعث عراق را به وضوح نشان میدهد.

امیر سیفی همچنین اظهار کرد: این مهم، یکی از نقاط قوت دولت جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس است که تاکنون اندیشمندان و صاحبنظران کمتر به مداقه درباره آن پرداخته و ابعاد تأثیرگذار را مورد مطالعه و بهرهبرداری قرار دادهاند.

جانشین ستاد راهیان نور ارتش گفت: چه تعدادی از مردم ایران و عراق و حتی سیاستمداران محلی، منطقهای و حتی بینالمللی میدانند که قبل از شروع حمله سراسری عراق به ایران، به عبارتی دقیقتر از روز سوم فروردین سال 59 تعداد سی و هفت نظامی عراقی توسط ارتش ایران و سایر قوای مسلح به اسارت گرفته شده بودند.

وی افزود: ارتش از سوم فروردین سال 59 تا پایان سال 82، طی یک دوره زمانی بیست و چهار ساله، نسبت به نگهداری اسیران یا به عبارتی، میهمانان عراقی اقدام کرده و طی این مدت با اسرای عراقی به گونهای مدارا کرده و سنگ صبور آنان شده و در حوزه رفتاری، چنان الگویی را ارائه کردهاند که حدود پانزده درصد از مجموعه اسرا، حاضر به بازگشت به کشور خود نشده و در این میان تعداد هفت هزار و 500 نفر از آنان، با آگاهی از تمام مخاطراتی که از این بابت از سوی رژیم بعث عراق متوجه خانوادهشان در عراق میشود، رسماً با صلیب سرخ جهانی مصاحبه کردند و درخواست کتبی مبنی بر عدم تمایل به بازگشت به عراق را ارائه دادهاند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار