حبیب‌الله صادقی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

انصراف برخی هنرمندان از جشنواره تجسمی فجر عجولانه بود/ سوژه تبلیغاتی رسانه‌های بیگانه و منافقین نشویم

بنیانگذار جشنواره هنر‌های تجسمی فجر با بیان‌اینکه امروز ملت ایران در غم شهادت سردار سلیمانی و حادثه سقوط هواپیما همه ملت ایران محزون‌اند، خطاب به هنرمندان تجسمی گفت: ضمن حفظ ساحت هنرمندان می‌گویم رفتار اخیر برخی از هنرمندان تجسمی در خصوص انصراف از جشنواره فجر عجولانه بود و نباید کاری کرد که سوژه تبلیغاتی BBC، VOA ، بن‌سلمان و دشمنان منافق شد.
کد خبر: ۳۷۹۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷ - 14January 2020

«حبیب‌الله صادقی» نقاش، استاد دانشگاه و بنیان‌گذار جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به فضاسازی‌های رسانه‌ای درخصوص انصراف برخی هنرمندان از جشنواره‌ تجسمی فجر اظهار داشت: متاسفانه همان‌طوری که اخبار عجولانه‌ای از انصراف برخی هنرمندان از جشنواره منتشر شد؛ برخی از دوستان ما نیز در بیان مطالب بدروایی کردند.

وی با تاکید بر حفظ رفتارهای محترمانه در هم‌دردی با رنج از دست دادن هموطنانمان گفت: ما باید هرکاری می‌کنیم با احترام همراه باشد. این رنج، غصه و حرمانی که در سوگ فرزندان ملت ما با شهادت دانشجویان، دانشمندانمان و فرزندان جوان براساس یک اشتباه و خطای سهوی ایجاد شد، همه را ناراحت کرد اما من به‌عنوان طراح و مبدع اولیه جشنواره هنرهای تجسمی فجر احساس می‌کنم باید مقداری با مطالعه، عنایت و احترام به شهدای این حادثه که 174 فرزند این وطن بودند برخورد کنیم.

هنرمندان عجولانه تصمیم‌گیری و عمل کردید/ من انصراف نداده‌ام

این نقاش و استاد دانشگاه افزود: من به‌عنوان یک پدر خودم را شریک غم همه خانواده‌‎های این حادثه تلخ می‌دانم؛ همانطور که فرزندان خودم را در آغوش می‌گیرم در هجران این بچه‌های دانشمند بسیار محزون هستم و خودم را داغ‌دار این ماجرا می‌دانم.

بنیان‌گذار جشنواره هنرهای تجسمی فجر طیفی از هنرمندان تجسمی فجر که به‌احترام شهدای این حادثه از حضور در جشنواره فجر انصراف داده‌اند را هنرمندان تاثیرگذار در رویدادهای فرهنگی دانست و ادامه داد: هنرمندان نیز به‌عنوان روشنفکران و گروهی که جامعه از پشت چشمان آن‌ها دنیا را می‌بینند و داوری می‌کنند باید نسبت به همه اتفاقات اجتماعی واکنش نشان دهند و من دست‌بوس همه این عزیزانی هستم که در این غم بزرگ خودشان را شریک می‌دانند اما به‌آن‌ها می‌گویم کمی عجولانه تصمیم‌گیری و عمل کردید.

صادقی تصریح کرد: من به‌عنوان عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر فعالیت دارم و امسال داوری جشنواره را نیز برعهده ندارم درحالی که بدون هماهنگی اسم من به‌عنوان شورای داوری و عضوی از انصراف داده شده‌های جشنواره اعلام شده است که چنین نیست.

ایران در غم پهلوان دلیری چون سردار سلیمانی سیاه‌پوش است

وی گفت: من در غم پهلوان دلیری همچون سردار سلیمانی و یاران او جامعه ما سیاه‌پوش است و ما نیز غصه داریم و این چند موضوع اصلا مرتبط به هم نیستند. جشنواره فجر یک جشنواره برای تبادل و رویت آخرین تجربه‌های هنری و ره‌یافت‌های نسل‌های گذشته است لذا نباید آن را به اتفاقات دیگر گره بزنیم.

این هنرمند نقاش به همراهی مردم با انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: شما در مراسم 22 بهمن سال‌جاری دوباره تجدید بیعت مردم با نظام را خواهید دید و ما نباید کاری انجام دهیم که دشمن شاد شویم و رفتار بحران‌زا داشته باشیم. با احترام به همه هنرمندان تجسمی اعلام می‌کنم بهتر بود بجای انصراف از جشنواره در جلسه‌ای تمهیدات لازم را می‌دیدند و مثلا یک‌سری کار هنری برای این شهدا خلق می‌شد تا مردم از فضا و فضیلتی که از خون شهید سلیمانی برای مردم ایجاد شد و دنیا استکبار را شوکه کرد احترام می‌گذاشتیم و هنرمندان جوان اثر ارائه می‎دادند.

سوژه تبلیغاتی بن‌سلمان و نانجیبان دشمن انقلاب نشویم

بنیان‌گذار جشنواره هنرهای تجسمی فجر تاکید کرد: یقیناً معتقدم مقداری با احترام و مهربانی به همه کسانی که به فرهنگ معاصر خدمت کرده‌اند ما مردم نیز نباید در داوری این افراد عجله داشته باشیم و آن‌ها را وارد چرخه‌ای نکنیم که دشمن شاد شویم. من به‌عنوان یک معلم، پژوهشگر، کاریکاتوریست و نقاش می‌دانم دغدغه و دل‌مشغولی‌ها و باورهای داوران جشنواره برخاسته از یک احساس انسانی است اما این حرکت مقداری عجولانه و در آبشخوری است که سوژه تبلیغاتی بن‌سلمان و نانجیبان دشمن انقلاب محسوب می‌شود.

صادقی گفت: با همه احترامی که به هنرمندان دارم از کسی که اسم بنده را به‌عنوان انصرافی از جشنواره نقل کرده است نقد دارم که آیا یک‌بار از من سوالی شده که اسم من را به‌عنوان تحریم کننده نوشته‌اید؟ این حرکت عجولانه بوده است اما اشکالی ندارد و با احترام عاشقانه به همه داوران، دبیران و اعضای شورای برگزار کننده جشنواره فجر امیدوارم کاری نکنند که دشمن شاد شویم و مجبور شویم سفیر خبیث انگلیس را در خیابان‌ها و در بین تظاهرات کنندگان ببینیم.

تحریم جشنواره فجر یک حرکت سیاسی است/ هنرمندان را سرمایه‌های ملی هنر معاصر می‌دانیم

وی این سخن محمدحسین نیرومند مبنی بر سیاسی بودن حرکت داوران جشنواره تجسمی فجر را تایید کرد و افزود: من قبول دارم انصراف از جشنواره‌های فجر در زمانی که همزمان با سوگ مردم در غم شهادت سردار سلیمانی و حادثه سقوط هواپیما رخ داده که غم بزرگی در ایران می‌باشد، یک اتفاق سیاسی است و ما تردید نداریم. کار سیاسی منظور ما همان کاری است که آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها، صهیونیست‌ها، دگراندیش‌ها و ضد انقلاب می‌کنند اما معتقدم هنرمندان را در لابه‌لای این اتفاقات و برای ابراز همدردی و تسلی خاطرشان، آن‌ها را دشمن حساب نکنیم. ما همه هنرمندانی را که در این تعزیت دلیلی را برای انصراف خود روایت کرده‌اند را سرمایه فرهنگی و ملی می‌دانیم، بنابراین همه آن‌ها فرزندان و سرمایه‌های ملی هنر معاصر هستند و ما با ادبیات و گفتمان شان نزول مناسب با آن‌ها برخورد می‌کنیم و احترام آن‌ها حفظ می‌کنیم تا آرامش صورت گیرد.

این هنرمند نقاش ادامه داد: تحریم جشنواره فجر در راستای رفتاری است که تلویزیون کثیف انگلیس با voa و پمپئو و تمام خبانث این روزها شروع کرده‌اند. این رفتار با سابقه‌ی40 ساله‌ همراه‌ای، هم‌قدمی و همگامی عاشقانه من با ارزش‌های برآمده از دوران انقلاب و احساس عاشقانه من نسبت به سرزمین‌، آیین، دین، قرآن و باورهای اجتماعی نمایش داده شده همخوانی ندارد. ما باید مراقبت کنیم دشمن شاد نشویم و به ساحت هنرمندانمان بی‌احترامی نشود چراکه همه این هنرمندان دلداده ارزش‌های ملی ما هستند و آن‌ها را از فرایند جریان سیاسی که می‌خواهد از آب گل‌آلود ماهی بگیرد جدا می‌دانیم. ماهی‌گیری یک اتفاق فردی است اما امروز دشمن می‌خواهد با نارنجک ماهی بگیرد؛ دشمن بی‌خود می‌کند چراکه مردم پای انقلاب‌اند و دل‌داده ارزش‌های سرزمینشان هستند و همه این کیان را دوست دارند.

بنیان‌گذار جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: همانطور که سردار سلیمانی بدون سپر و کلاه‌خود و زره به سینه دشمن می‌زد و وحدت ایجاد کرد ما نیز به همه هنرمندان احترام می‌کنیم و در سوگ این فرزندانمان که شهیدند تلخ کامیم ولی نباید در روایت عجله کنیم و باید خوب دشمن شناسی داشته باشیم و سوژه تبلیغاتی بی بی سی، voa و بن‌سلمان و دشمنان منافق نشویم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها