جهان‌آرا از «دیکتاتوری شبکه‌های اجتماعی خارجی و بی‌عملی مسئولان» می‌گوید؛

نیاز به فرمانده رسانه‌ای داریم/ فضای مجازی به مثابه سلاح امنیتی عمل می‌کند

رئیس دانشگاه سوره بابیان اینکه در میز عملیات برای تصمیم‌گیری راجع به وقایع نیاز به فرمانده رسانه‌ای داریم، گفت: فضای مجازی به مثابه سلاح امنیتی عمل می‌کند و آمریکایی‌ها به فضای مجازی ما نگاه امنیتی دارند.
کد خبر: ۳۷۹۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶ - 14January 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، بخش دیگری از برنامه گفت‌وگومحور جهان‌آرا با موضوع «دیکتاتوری شبکه‌های اجتماعی خارجی و بی‌عملی مسئولان» روی آنتن شبکه افق رفت.

نبرد جمهوری اسلامی ایران با آمریکا صرفاً در عرصه نظامی نیست و نبردی همه جانبه است. اتفاقات اخیر و نقش شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها این مهم را بیش از پیش آشکار ساخت که نبرد در عرصه رسانه و جنگ نرم موضوعی کاملاً جدی است. از این‌رو عوامل جهان‌آرا بر آن شدند تا طی برنامه‌ای به دیکتاتوری شبکه‌های اجتماعی خارجی و بی‌عملی مسئولان بپردازند.

مهمانان برنامه «جواد جاویدنیا» معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور، «محمدحسین ساعی» رئیس دانشگاه سوره و «بهزاد مهرکش» کارشناس فضای مجازی بودند.

ساعی در بخشی از این گفت‌وگو اظهار کرد: در میز عملیات برای تصمیم‌گیری راجع به وقایع نیاز به فرمانده رسانه‌ای داریم.

مهرکش هم با ابراز تأسف از اینکه زیرساخت پلتفرم‌های سه شبکه اجتماعی غالب کشور تلگرام، اینستاگرام و توئیتر در اختیار جمهوری اسلامی ایران نیست، بیان کرد: پس از اعلام علت وقوع سانحه هواپیمای اوکراینی توسط اشتباه پدافند هوایی در این شبکه‌ها شاهد فضای کاملاً رادیکال با پوشش سوگواری هستیم.

وی با اشاره به فیلترینگ معکوس آن دسته از شبکه‌های اجتماعی که زیرساختشان در اختیار ما نیست، اظهار کرد: این شبکه‌ها برای تبدیل فضای رسانه‌ای به تحرکات میدانی از کاربرانشان به عنوان برده استفاده می‌کنند.

کارشناس فضای مجازی در خصوص اظهار قبلی خود به سانحه هواپیمای اوکراینی اشاره و اظهار کرد: چگونه است که پس از 72 ساعت کاربران یادشان افتاده برای شهدای این حادثه با این حجم شور، احساس و مطالبه سوگواری کنند و آن را به سمت اقدامات رادیکالی پیش ببرند.

وی گفت: کمتر از دو درصد سر کلیدواژه‌هایی که ذیل آن دعوت به آشوب، اغتشاش و فراخوان‌ها در این خصوص انجام می‌شوند از داخل کشور است.

مهرکش اضافه کرد: پشت این قضایا آتئیست‌ها، سلطنت‌طلب‌ها، جریان نفاق و مجری شبکه رسمی سازمان سیا هستند. حضور سفیر انگلیس در تجمع روبروی دانشگاه امیرکبیر حاکی از همین مسئله است.

وی با اشاره به بسته شدن ده هزار حساب کاربری توسط توئیتر بیان داشت: از این میان حداقل دو هزار حساب کاربری متعلق به کاربران مؤثر بودند.

ساعی هم عنوان کرد: مسئولی که ادعا می‌کرد مخالف فیلترینگ است در شرایط فعلی نه حرفی می‌زند و نه اقدامی می‌کند. در حالی که باید از حق حاکمیت مردم دفاع و از ارتباطات کشور حفاظت کند.

وی افزود: فضای مجازی به مثابه سلاح امنیتی عمل می‌کند و آمریکایی‌ها به فضای مجازی ما نگاه امنیتی دارند.

در ادامه مهرکش هم به این مسئله پرداخت و گفت: نه ‌تنها محدودیتی برای شبکه‌های اجتماعی خارجی ایجاد نمی‌کنیم، بلکه شبکه‌های اجتماعی بومی را هم تضعیف می‌کنیم.

وی عنوان کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی تمامی شبکه‌های اجتماعی خارجی باید با نماینده پاسخگو در کشور و (server) داخل کشور فعالیت کنند.

مهرکش تصریح کرد: در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی خارجی در ایران حکومت در حکومت تشکیل داده‌اند.

وی بیان کرد: 80 درصد انرژی بچه‌های انقلابی در کف میدان فضای مجازی صرف خنثی‌سازی می‌شود، در حالی که با بومی شدن شبکه‌های اجتماعی این انرژی صرف فعالیت‌های ایجابی، جریان‌سازی و کنش‌گری می‌شود.

کارشناس فضای مجازی با اشاره به تأخیر در اجرای دستور شورای امنیت کشور مطرح کرد: در پیک بحران حوادث آبان ماه اگر اینترنت فقط چند ساعت و در چند نقطه محدود می‌شد نیاز نبود ده روز محدودیت دسترسی به اینترنت اعمال و 20 هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از رسانه‌هایی که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند مسائل را وارد منازعات سیاسی می‌کنند مثال زد: روزنامه ایران عکس کپی از روزنامه کانادایی را با تیتر درشت نابخشودنی منتشر می‌کند.

مهرکش در ادامه گفت: در نمونه دیگر در شرایط سیل سیستان و بلوچستان که عزیزان هلال‌احمر در کنار سپاه و ارتش مشغول خدمت‌رسانی هستند، ارگان رسانه‌ای هلال احمر عکسی از تجمع غیرقانونی با تیتر محکمه افکار عمومی منتشر می‌کند و عملاً به این قضیه رسمیت می‌بخشد.

در بخشی دیگر از برنامه جهان آرا، جاویدنیا سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور حضور داشت.

او در خصوص علت اجرایی نشدن برخی قوانین فضای مجازی بیان کرد: ما شاهد مقاومت‌هایی در اجرای بعضی از قوانین از سوی وزیر ارتباطات و نهادهای دولتی هستیم.

جاویدنیا در ادامه موانع اجرایی نشدن مصوبات و قوانین فضای مجازی را هجمه به محدود ساختن آزادی‌ها و دسترسی مردم به فناوری و ترس از مقاومت‌های اجتماعی در این خصوص دانست.

معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور تأکید کرد: راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات به معنای قطعی اینترنت و قطع ارتباط با دنیا نیست.

وی تصریح کرد: طبق سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات فراهم ساختن زیرساخت شبکه ملی اطلاعات به عهده وزارت ارتباطات است که هنوز این کار را نکرده است.

جاویدنیا بیان کرد: در اجرایی کردن قوانین مردم به گروگان گرفته می‌شوند که مردم از شبکه‌های اجتماعی داخلی استقبال نمی‌کنند، در حالی که نهاد اجرایی بستر این امر را تقویت نمی‌کند تا شبکه‌های اجتماعی داخلی قادر به ارائه خدمات باشند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها