یادداشت/ میثم بشیرنژاد

تشییع باشکوهی که معادلات دشمن را برهم زد

بدون تردید نمی‌توان از مراسم باشکوه تشییع سردار شهید سلیمانی به راحتی گذشت و باز هم نمی‌شود تنها به آرشیو آن در تاریخ اکتفا کرد. این اتفاق بزرگ پرونده‌ای همیشه مفتوح است که باید مداوم بازخوانی شود، مخصوصا درسی که شهادت این سردار بزرگ و بی‌ادعا برای جامعه و نسل‌های آینده به یادگار گذاشت.
کد خبر: ۳۷۹۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۵ - 15January 2020

تشییع باشکوهی که معادلات دشمن را برهم زدگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- میثم بشیرنژاد؛ حضور باشکوه و چندین میلیونی ملت ایران در مراسم تشییع پیکر پاک سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بار دیگر اتحاد، پیوند و علاقه قلبی مردم با آرمان‌های انقلاب و رهبری را نشان داد. مردم ایران از پیر جوان، زن و مرد و از هر قشر و طیفی به احترام مردی که سال‌ها زندگی‌اش را برای آرامش و امنیت آن‌ها گذاشت به پا خاستند. آری باورِ رفتن سردار سلیمانی برای ملت ایران سخت بود و همچنان هم باور داشتنِ این اتفاق سخت و جانکاه است. 

استقبال بی‌نظیر از پیکر پاک شهید سلیمانی و همرزمانش در عراق و ایران و مراسم های مختلف به این مناسبت در جای جای جهان،  دنیا را در حیرت عجیبی فرو بُرد، در جایی که دوربین‌های تلویزیون از ثبت و ضبط این رخداد عظیم عاجز مانده بودند، دشمن و در راس آنها رئیس جمهور گستاخ آمریکا هم مبهوت «قیام سلیمانی» از سوی ملت ایران شد و تازه فهمید که چه خطای استراتژیک بزرگی در منطقه و خاورمیانه مرتکب شده است.

باید اقرار کرد که از سیل حضور مردم ایران در یک مراسم تشییع باشکوه نمی‌توان به راحتی گذشت و آن را هم نمی‌توان به راحتی در تاریخ آرشیو کرد. این اتفاق بزرگ پرونده‌ای همیشه مفتوح است که باید مداوم بازخوانی شود. تشییع باور نکردنی و کم نظیر در  کربلا، نجف و کاظمین  و متعاقب آن در استان‌های خوزستان، مشهد، تهران، قم و کرمان این سوال را درذهن ایجاد می‌کرد که این مرد که بود که این چنین محبوب و سردار دل‌ها شد. کسی که مردم کمتر در قاب دوربین دیده بودند و بیشتر از تصویرش نامش را شنیده بودند. 

عزت را خدا می‌دهد و بنده شایسته خدا مثل سردار سلیمانی، زندگی عزتمندانه خود را با شهادتش تکمیل کرد. مردی شجاع و بی پروا و خداترس که جز راه حق و حقیقت ، ولایت فقیه و آرمان‌های ارزشمند مسیر دیگری را انتخاب نکرد.

هفته پیش ایران فرزندی پاک و سرداری دلیری را به خاک سپرد که به صفحات ماندگار تاریخ ایران و حتی جهان پیوست، سردار  رشیدی که مالک اشتر زمانه نام گرفت، او که آرامش و آسایش برای ملتش و مردم مسلمان منطقه به تمام معنا؛ دغدغه بود و در این راه هم ایستاده دعوت حضرت دوست را لبیک گفت و شهد شهادت را نوشید.

مردم ما نشان دادند که قدردان هستند و هرچند فرصتی نشد که در زمان حیات سردار به پاس زحماتش، نکوداشت و پاسداشتی در شان و منزلت این فرمانده دلاور برگزار کنند. اما پس از شهادت ایشان این خون به جوش آمد و با نیت انتقام از خون عزیزشان خیابان‌های شهر‌های مختلف را با حضور حماسی و میلیونی به تسخیر درآوردند که روح سردارشان شاهد و ناظر باشد که فرهنگ سلیمانی در گفتمان مقاومت این ملت همچنان جاری و ساری است.

مردم فهیم ایران اسلامی نشان دادند که تحریم‌ها و شرایط سخت خللی در اراده و عزم آن‌ها در مقابله با استکبار جهانی و در راس آن‌ها آمریکا ایجاد نخواهد کرد. حاج قاسم و یاران شهیدش با شهادتشان نیروی تازه‌ای به جبهه مقاومت تزریق کردند. کسانی که روزگاری نه چندان دور تیشه بر ریشه «داعش» زدند و خیال منطقه و جهان را از جانیان بالفطره راحت کردند، وداع تاریخی کمترین کاری بود که ملت قدردان ایران و عراق برای آن‌ها انجام دادند.

حاج قاسم به عنوان یادگار ارزشمند دوران پرافتخار دفاع مقدس که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی شهید زنده بود، ماموریت و رسالت عظیمی داشت که بخش مهمی از آن امنیت منطقه از عراق تا شامات بود که به نحو مطلوب انجام داد و امروز پرچم حاج قاسم باید توسط جوانان پرشور به دست آیندگان سپرده شود تا فرهنگ جهاد و مقاومت مسیر صحیح خود را همچنان ادامه دهد.

متاسفانه اتفاقات ناگواری کشور در نیمه دیماه از سر گذراند از شهادت سردار سلیمانی تا اتفاق جان باختن تعدادی از هموطنان حاضر در مراسم تشییع شهید سپهبد سلیمانی و به دنبال آن واقعه تلخ و ناگوار سقوط هواپیما که منجر به شهادت جمع زیادی از هموطنان از جمله نخبگان و دانشگاهیان بود که کشور را داغدار کرد.  هرچند مسولان عالیرتبه سپاه با عذرخواهی از ملت، صداقت خودشان را نشان دادند، اما در هفته‌ای که گذشت رسانه‌های مختلف در دنیا با توجه به سیاستگذاری‌ها تعریف شده خودشان، تحلیل‌ها و اظهار نظر‌هایی داشتند که قاطبه آن‌ها از اساس کذب بود.

دشمن تاب وحدت ملی که نشات گرفته از خون پاک سردار سلیمانی فرمانده بی بدلیل جبهه مقاومت و سرباز دلیر وطن بود را نداشتند، بدون تردید حضور میلیون‌ها انسان آزاده که به رسم وفاداری و قدرشناسی پیکر فرزندشان را تا خانه ابدی بدرقه کردند، دشمن را غافلگیر کرد و تردید آن‌ها بیشتر شد و معادلاتی که بر روی آن‌ها سرمایه گذاری کرده بودند را برهم زد.

شاید افکار عمومی جهان پس از حمله موفقیت آمیز موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه نظامی امریکایی در عراق، منتظر عکس العمل سریع دونالد ترامپ بودند، اما رئیس جمهور امریکا پس از چند ساعت جلسه فشرده با مشاوران و فرماندهان نظامی خود با دستپاچگی در مقابل دوربین های تلویزیون حاضر شد که به اذعان کارشناسان، زبان بدن ترامپ حکایت از شکست و عقب‌نشینی او در ماجرای حمله موشکی ایران داشت. 

بدون تردید شهادت سردار حاج قاسم آن دُر نایابی که ملت ایران تقدیم امنیت و اقتدار نظام و امت اسلامی کرد در هیاهو‌های گاه و بیگاه رسانه‌ای فراموش نخواهد شد، خون پاکی که حتما دامن آمریکا، رژیم صهیونیستی و غلامان حلقه به گوش‌شان مخصوصا برخی کشورهای عربی و آل سعود را خواهد گرفت. مراسم تشییع فوق‌العاده‌ عجیب سردار سلیمانی درسهای زیادی به دنبال داشت، هم برای مردم و هم مسئولان از یکطرف و لزوم توجه به وحدت و همدلی که بیش از پیش بدان نیازمندیم و از سوی دیگر برای کسانی که چشم طمع به این آب و خاک دارند، زهر چشمی بود که بدانند که با رفتن یک فرمانده بزرگ، پرچم نهضت مقاومت و جهاد، هرگز بر زمین گذاشته نخواهد شد. یاد همه‌ی سربازان پرافتخار وطن گرامی و راهشان پر رهرو باد. 

انتهای پیام/ 102

نظر شما
پربیننده ها