رئیس جمهور در جلسه هیات دولت:

سردار سلیمانی معنای واقعی شهامت، رشادت و شهادت بود

حجت‌الاسلام حسن روحانی با بیان اینکه جنایات آمریکایی‌ها برای تمام کشورها عیان است،‌ گفت: به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی در کشوری ثالث توسط سران آمریکایی اوج متجاوزی این کشور را نشان داد. اگرچه سردار سلیمانی معنای واقعی شهامت، رشادت و شهادت بود.
کد خبر: ۳۷۹۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶ - 15January 2020

///به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز (چهارشنبه) در جلسه هیات دولت با بیان اینکه جان هر فرد ایرانی جان تمام مسوولان است، اظهار داشت: علت اینکه این حوادث اخیر دل مردم ما را خیلی به درد آورد، این بود که این عروج‌ها بسیار مظلومانه بود؛ هم شهادت سردار سلیمانی مظلومانه بود و هم از دست رفتن جان عزیزانمان در کرمان و هم از دست رفتن جان مسافران مظلوم در پرواز اوکراین، غریبانه و مظلومانه بود. این مظلومانه بودن از دست رفتن جان این عزیزانمان مردم را داغدار کرده است.

وی با بیان اینکه جنایات آمریکایی‌ها برای تمام کشورها عیان است،‌ افزود: به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی در کشوری ثالث توسط سران آمریکایی اوج متجاوزی این کشور را نشان داد. اگر چه سردار سلیمانی معنای واقعی شهامت، رشادت و شهادت بود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اکنون شرایط ملتهبی را به واسطه شیطنت‌های دولتمردان آمریکایی سپری می‌کنیم، تصریح کرد: درست است که شرایط بسیار سخت و ناگوار است اما در شرایط سخت امکان به وجود آمدن فرصت‌های بزرگ بیشتر است و ما باید در همه این حوادث تلاش کنیم که از این غم، اندوه و مشکلاتی که با آن مواجه شده‌ایم، فرصت‌هایی را به نفع کشور و منافع ملی بیافرینیم.

رئیس قوه مجریه با اشاره به اقدام وقیحانه نظامیان تروریست آمریکایی در خصوص به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی، گفت: ما امروز بعد از سوگواری به‌حقی که برای سردار سلیمانی داشتیم، باید از این به بعد به فکر میراث ایشان باشیم.

روحانی با تاکید بر اینکه سردار سلیمانی مرزبان کشورمان بود اما هیچ وقت نمی‌خواست بین ایرانیان مرزی را به وجود بیاورد، افزود: منافع ما مشترک است و می‌دانیم در کشوری زندگی می‌کنیم که دارای سبک‌های مختلف و سلیقه‌های متعددی است. ایران دارای یک رنگ، یک نام و یک سلیقه نیست و ما باید به سلیقه‌ها، اندیشه‌ها و راه‌های مردم احترام بگذاریم؛ چراکه همه ایرانی هستند و ایران برای همه است.

وی با بیان اینکه این سرزمین به سلیقه، جناح و افکار خاصی مرتبط نیست، تصریح کرد: این سرزمین به همه ارتباط دارد و همان طور که قرآن به ما آموخته است، از دست رفتن یک فرد بی‌گناه به منزله از دست رفتن انسانیت است.

رئیس جمهور با اشاره به از دست رفتن جان جمعی از هموطنانمان در مراسم تشییع پیکر مطهر سردار سلیمانی در کرمان گفت: کسی فکر نمی‌کرد در تشییع جنازه یک یار و عزیز، عزیزانی که در غم سردار سلیمانی آمده بودند، به جای آنکه دفن او را شاهد باشند، خود او را در آسمان‌ها ببینند و زیارت کنند.

وی با اشاره به حادثه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی اظهار داشت: این حادثه هم برای ما بسیار غیرمنتظره بود و فکر نمی‌کردیم که چنین اشتباهی رخ دهد، البته کسانی که اشتباه کرده‌اند، همان کسانی هستند که همیشه برای امنیت کشور تلاش کرده‌اند و در آن لحظه هم در فضای حفظ امنیت کشور بودند و متأسفانه در این فضا این اشتباه رخ داد.

روحانی بیان کرد: متاسفانه حادثه سیل سیستان و بلوچستان هم به حوادث مذکور اضافه شده و ملت ما در برابر همه این حوادث آماده است تا با قامتی استوار بایستد و جبران کند؛ چراکه همه این حوادث جبران‌هایی دارد که باید حساب شده باشد.

روحانی با تاکید بر اینکه قدم نهایی آن است که این حادثه دیگر قابل تکرار نباشد، عنوان کرد: آنقدر باید مقررات ما بازبینی، بازنگری و نحوه چینش سامانه های پدافندی مورد بررسی قرار بگیرد که دیگر این حادثه قابل تکرار نباشد.

رئیس جمهور گفت: مردم و دنیا باید مطمئن شوند که این حادثه قابل تکرار نیست. نیروهای مسلح قدم اول را خوب برداشتند، قدم‌های بعدی را هم باید بردارند و باید منجر به نظارت و هماهنگی بیشتر شود؛ البته قدم بعدی تضعیف نیروهای مسلح نیست. خواهش می کنم جبران این حادثه این نیست که به عکس عمل کنیم و نیروهای مسلح تضعیف شوند، نیروهای مسلح را نیاز داریم و خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: این قدم جبرانی به این نیست که این نیرویی که برای امنیت کشورمان نیاز داریم، تضعیف شود. راه این است که با هماهنگی بیشتر نیروهای مسلح به گونه‌ای به مردم و جهان اطمینان دهند که این حادثه قابل تکرار نخواهد بود.

روحانی با تاکید بر اینکه در حادثه شهادت سردار سلیمانی خشم مردم در اوج بود و در سانحه هواپیما داغ و حسرت به اوج رسید، خاطرنشان کرد: در همه این حوادث آن چیزی که باید در نهایت به دست بیاید، انسجام و هماهنگی ملی است و نتیجه نهایی نباید شکاف ملی باشد.

رئیس جمهور گفت: مسائل را جناحی نکنیم، نه موضوع شهادت شهید سلیمانی و نه موضوع هواپیما به جناح خاصی ارتباطی ندارد؛ اینها داغی برای همه ملت ما بوده است و همه عزیزان و فرزندان خود را از دست داده‌ایم. مردم می‌خواهند مطمئن شوند که مسئولین با آنها با خلوص سخن می‌گویند که اگر نقصی دارد باید برطرف شود. اگر در اطلاع‌رسانی تاخیر داریم، باید جبران کنیم.

وی ادامه داد: از ستاد کل نیروهای مسلح خواهش می‌کنم که از زمان وقوع حادثه تا اعلام سانحه برای مردم بگویند که چه مواردی بررسی شده است.

روحانی با بیان اینکه تاخیر به دلیل این است که موضوع قابل باور نبود، اظهار داشت: هیچکس نمی‌توانست قبول کند که هواپیمایی از فرودگاه بین‌المللی در پایتخت برخاسته و در مسیر خود پرواز کرده، هدف قرار بگیرد. در عین حال اگر تاخیری شده باید برای تاخیر هم عذرخواهی کنند. در عذرخواهی کردن در برابر ملت مان باید صادق و شفاف باشیم چراکه آنها ولی نعمت ما هستند و ما نوکر آنها هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به بیانات و مواضع مسئولین آمریکایی در خصوص این حادثه، تاکید کرد: آمریکا که قاتل صدها بیمار در ایران است که جلوی دارو و تجهیزات پزشکی را گرفته و مسئول رنج های ملت ایران در تمام 40 سال گذشته است، مسئول خون و قاتل صدها هزار نفر از مردم ما است.

وی با بیان اینکه ناامنی منطقه به نفع هیچکس نیست و اروپا، آسیا و حتی خود آمریکا از این ناامنی آسیب خواهند دید، تصریح کرد: این ناامنی غیرقابل تحمل است و در جو این ناامنی هر حادثه ای پیش می آید. راه جبران این حوادث انسجام و ایستادگی کل ملت‌های منطقه در برابر جنایتکاران واقعی است.

روحانی با تاکید بر اینکه در برابر فشار حداکثری نیاز به انسجام،دوستی و برادری حداکثری داریم، افزود: همه آنهایی که در انتخابات نقش دارید، آنجایی که روشن است صلاحیت یک فرد رد شود، رد کنید و آنجایی که احتمالات ضعیف است مردم را ناراحت نکنید.

رئیس جمهور ادامه داد: نگوییم برای هر صندلی مجلس 17 نفر کاندید شده است، 17 کاندید از چند جناح؟ از یک جناح؟ اینکه انتخابات نمی شود! مردم تنوع می خواهند، در میدان انتخابات بگذارید همه گروه ها و جناح ها شرکت کنند. با یک جناح نمی شود کشور را اداره کرد.

وی گفت: یک نفر مخالف برای ما زیاد است؛ شما یک جناح و جمعیت بزرگ را مخالف می کنید؟ پاسداشت خون شهید سلیمانی اتحاد است، شهید سلیمانی جناحی نبود، من با او چهل سال آشنایی داشتم و کار می‌کردم، او جناحی و حزبی نبود؛ بیایید سبک و فکر سلیمانی را در مملکت اجرا کنیم و در کنار هم قرار بگیریم.

روحانی خطاب به آمریکا و اروپا با تاکید بر اینکه نباید در مشکلات منطقه بدمند، عنوان کرد: اروپا و آمریکا باید به تعهدات خود بازگردند. آنچه ما انجام دادیم، اولا قابل بازگشت است دوما هرکاری انجام می دهیم با نظارت آژانس است. کشوری هستیم که پادمان و پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند و بازرسان آژانس و دوربین های آنها در مراکز غنی سازی ماست.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر قدم اشتباهی بردارید ضرر خواهید کرد، راه درست این است که به برجام برگردید. آن نخست وزیر در لندن نمیدانم چگونه فکر می‌کند، می‌گوید برجام را بگذاریم کنار و طرح ترامپی را اجرا کنیم، ترامپ جز نقض عهد و قراردادهای بین‌المللی کاری نمیکند!

وی افزود: شما در آب و هوا، ناتو، شورای حقوق بشر و یونسکو که آمریکا خارج شد چه کاری توانستید انجام دهید؟ بگویید در یک مورد از اینها چه کاری کرده اید؟ شما در هیچ موردی نتوانستید به دلیل ضعف و ترستان در برابر آمریکا کاری انجام دهید.

روحانی با اشاره به علل حصول توافقنامه برجام، گفت: آمریکا در سال 90 و 91 فکر کرد تحریم اثر گذاشته است؛ لذا فشار را افزایش داد؛ انتخابات 92 کاری کرد امید به مردم داده شد و همه چیز عوض شد. اوباما فکر کرد و دید به عکس دارد می شود و آنها تسلیم شدند. قدرت ملت ایران و ایستادگی بود که آنها را به تسلیم وادار کرد. اما چرا خارج شدند؟ وقتی برجام اجرا شد، ایران به اوج پرواز رفت؛ دیدند ایران اوج گرفت.

رئیس جمهور با بیان اینکه بعد از برجام آمریکا در منطقه شکست خورد،‌ اظهار داشت: عربستان و اسرائیل و تندروهای آمریکا به ترامپ گفتند از برجام خارج شو تا کار نهایی را انجام دهیم و حکومت ایران را ساقط کنیم.

وی خطاب به آمریکا و اروپا گفت: امروز که همه فهمیدید در برجام اشتباه کردید، در ترور سردار سلیمانی اشتباه کردید، در منطقه اشتباه کردید، در یمن اشتباه کردید، در تحریم نفت ایران اشتباه کردید، بیایید دست از اشتباه بردارید. برگردید؛ شما اگر برگردید و راهی را انتخاب کنید که به نفع ثبات منطقه باشد ما آماده‌ایم.

روحانی با بیان اینکه امروز سرباز آمریکایی در ناامنی قرار دارد و فردا ممکن است سرباز اروپایی ناامن باشد، گفت: این امنیت را درست کنید. ما می‌خواهیم شما از منطقه بروید البته نه با جنگ، بلکه عاقلانه بروید و این به نفعتان است. راهی را طی کنید که به نفع جهان و منطقه باشد. 

رئیس جمهور خطاب به ملّت ایران گفت: این مشکلات یک هفته و ده روز اخیر و این غم بزرگ را مقدمه‌ای قرار دهیم برای یک تصمیم بزرگ. آن تصمیم بزرگ، آشتی ملّی باشد. بیایید همه با هم آشتی کنیم. کینه‌ها را از دل برداریم. روزهای آینده، قدم اوّل این آشتی باشد، 22 بهمن قدم اوّل این آشتی باشد و انتخابات، قدم اول این آشتی باشد.

وی با بیان اینکه امروز در جایگاهی در تاریخ ایستاده‌ایم که نمی‌توانیم از هم فاصله داشته باشیم،‌ تصریح کرد: ما یا متحدیم پس پیروز می‌شویم یا جدا هستیم و از هم فاصله داریم، پس  شکست می‌خوریم. این انتخاب با ماست.

روحانی در پایان گفت: ملت اگر وحدت را انتخاب کرد، در برابر آمریکا پیروز می‌شود و اگر خدای ناکرده از هم جدا باشیم شکست می‌خوریم، هم در داخل هم  منطقه و هم در صحنه جهانی. خدا توفیق تعاون و برادری و هماهنگی را به همه ما عنایت فرماید.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار