به بهانۀ اقامه نماز جمعه به امامت امام خامنه‌ای؛

خطبه‌هایی ماندگار در تاریخ/ روشنگری رهبری در بزنگاه‌های مهم انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی ایران بخصوص بعد از رحلت حضرت امام (ره) آزمون‌های سختی را از سر گذرانده است که در همه این مراحل روشنگری امام خامنه‌ای راه‌گشا بوده و کشتی انقلاب را به ساحل سلامت رسانده است.
کد خبر: ۳۷۹۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۱ - 15January 2020

روشنگری رهبری در مواقع سخت انقلاب اسلامیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، به‌عنوان رهبری حکیم و فرزانه که نه‌تنها در ایران و منطقه غرب آسیا که در دنیای اسلام و حتی در گستره جهان تأثیرگذار و جریان‌ساز است. ایشان در موارد حساس و بحرانی که دل‌های بسیاری نگران وضع موجود هستند، با استفاده از تریبون نماز جمعه که مهم‌ترین پایگاه جهان اسلام است، به میدان آمده و با بیانات مدبرانه و حکیمانه خود، آرامش را به جامعه برگرداند. نمونه بارز آن را طی 10 سال اخیر در جریان فتنه سال 1388 و بیداری اسلامی در سال 1390 شاهد بودیم که سخنرانی معظم‌له تا چه میزان در هر دو مقطع اثرگذار بود.

از فتنه 88 تا اقتدار 98

اکنون بعد از هشت سال و با توجه به حوادث مهمی که در روزهای از سر گذراندیم از سوی ستاد نماز جمعه تهران اعلام شد، نماز جمعه این هفته (27 دی) به امامت امام خامنه‌ای اقامه خواهد شد. این اتفاق از چند جهت قابل بررسی است. 

اولاً؛ شهادت حاج قاسمی سلیمانی به‌عنوان بازوی مهم جبهه مقاومت موجی عظیم در جهان به‌وجود آورد که برای دو جبهه غرب و اسلام اهمیت زیادی داشت و دارد. شهادت این سردار بزرگ جریان مقاومت را وارد مرحله‌ای تازه‌ای کرد که باید تحلیل و تفسیر آن را از زبان رهبر معظم انقلاب شنید. در آن صورت بهتر می‌توان تشخیص داد که راهبرد ایشان در این مرحله حساس چیست. هرچند که در پیام مقتدرانه و حکیمانه رهبر انقلاب اسلامی، صراحتاً بر ادامه پیمودن راه مقاومت تأکید شده و تأکید بر انتقام سخت و بدون ملاحظه اولین راهبرد مجاهدانه رهبری در این مسیر است.

ثانیاً؛ حضور میلیونی مردم خوزستان، مشهد، تهران، قم و کرمان تشییع شهدای مقاومت علاوه بر یک همه‌پرسی عظیم برای مقبولیت و مشروعیت انقلاب اسلامی بود، آشکارا لبیک به‌فرمان انتقام سخت از سوی ولی امر مسلمین جهان نیز بود.

ثالثاً؛ تحقق انتقام سخت در همان ساعت تدفین پیکر حاج قاسم سلیمانی نشان از اقتدار نظام اسلامی ایران و رهبری بدون خطای امام خامنه‌ای دارد که در طول تاریخ نمی‌توان مشابه آن را دید.

رابعاً؛ سقوط هواپیمای اوکراینی و در پی آن، پذیرفتن خطای انسانی در این حادثه تلخ از سوی ستاد کل نیروی مسلح، فرصتی را برای موج‎سواران و معاندان نظام اسلامی ایجاد کرد تا با آشوب در خیابان‌ها، عظم ملی و اتحاد بی‌بدیل ملت که در مراسم تشییع پیکر پاک سردار سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» با ایجاد رستاخیزی انسانی، جهانیان را متحیر کرد به حاشیه بکشانند.

ایراد خطبه‌های نماز جمعه در این شرایط حساس توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌تواند مانند یک دهه پیش و در خرداد 1388 آرامشی در کشور و منطقه ایجاد کند.

مرور خطبه‌های امام خامنه‌ای در سال 1388 یادآور این نکته است که خلق حماسه 9 دی مرهون روشنگری معظم‌له بود که قطعاً این حادثه عظیم و غرورآفرین تکرار خواهد شد.

بصیرت و حضور رمز ماندگاری انقلاب

امام خامنه‌ای در 29 خرداد 1388 در خطبه اول‌شان با یادآوری واقعه صلح حدیبیه این نکته را متذکر شدند که صلح حدیبیه مهم‌ترین ضربه را به پیکره کفار مکه فرود آورد هر چند بسیاری از مسلمانان آن را ناخوش می‌پنداشتند، این اقدام دشمن‌شکن پیامبر (ص) از سیاست‌های عظیم مکتوم الهی بود که بعدها آشکار شد. منافقانی که بعدها در مقابل ولایت امام علی (ع) واکنش نشان دادند، همان‌هایی بودند که در مقابل قرارداد صلح پیامبر (ص) معترض شدند.

ایشان اشاره کردند که همیشه دشمنان اسلام خواسته‌اند به هر طریقی دل مسلمانان را مضطرب کنند و حرکت‌های عظیمی نظیر فتح مکه را غیرممکن جلوه دهند؛ اما اقدام جهادی پیامبر (ص) و مؤمنین ثابت‌قدم آرامش روحی را به جامعه برگرداند و باعث شد راه را گم نکنند.  چنان‌که دیدیم اطمینان به رهبری امام خامنه‌ای و تبعیت محض از ایشان تا چه میزان توانست انقلاب سبز معاندان نظام را متوقف و از بین ببرند.

امام خامنه‌ای آرامش قلبی که از داشتن ایمان سرچشمه می‌گیرد را رمز ثبات قدم می‌دانند، این همان چیزی است که در شرایط امروز نیاز داریم.

ایشان در فراز دیگری از بیانات‌شان می‌فرمایند، حوادثی در طول انقلاب پیش آمد که بعضی از آنها می‌توانست یک نظام را متزلزل کند، اما در ایران اسلامی چنین اتفاقی نیفتاد و این مرهون همان ایمان قلبی مردم و رهبری حکیمانه امام خامنه‌ای است که مانند دو بازوی قدرتمند کشور را از آسیب‌ها مصون نگه‌داشته است. رهبر معظم انقلاب این اتفاق را نشانه‌ی رحمت الهی می‌دانند که باید شاکر آن بود. غرور و اطمینان بیش‌ازحد به خود یکی از خطراتی است که انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند؛ که سبب غفلت از وظیفه می‌شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین خطبه از اهداف بلندی می‌گویند که ملت ما به آن رسیده است که حذف حکومت داعش و منکوب کردن آن در کنار اقتدار نظامی ایران اسلامی از آن جمله است. ایشان در این خطبه هیجان‌های سیاسی را آفتی می‌داند که به دین و انقلاب آسیب وارد خواهد کرد. جدل‌های حزبی که امری طبیعی است نباید سبب غفلت شود و راه را از بی‌راه تشخیص ندهیم.

آزمون سخت

امام خامنه‌ای جنگ هشت‌ساله‌ تحمیلی را آزمونی سخت برای ملت ایران می‌دانند که مردم با بهره‌مندی از آموزه‌های اسلام و معنویت و ایمان آن را پیروزمندانه پشت سر گذاشتند و همین نکته آینده انقلاب اسلامی را تضمین کرد. اما چیزی که این تضمین را تهدید می‌کند سو‌ءاستفاده از اختلاف سلیقه است که فی‌نفسه بد نیست؛ اما تعهد جمعی نسبت به انقلاب باید در بین همه‌ی آحاد جامعه وجود داشته باشد که برای حفظ آن‌همه ما مسئول هستیم.

رهبر انقلاب انتخابات 85 درصدی 1388 را یک زلزله‌ی سیاسی قلمداد کردند که نمونه باشکوه‌تر آن را در تشییع سردار سلیمانی دیدیم. اگر حضور حداکثری مردم در انتخابات 88 یک‌نفس تازه برای ایران اسلامی بود، حضور مردم در تشییع شهدای مقاومت نفسی تازه برای جهان اسلام بخصوص جبهه مقاومت بود.

اگر مردم به‌نظام اسلامی و جبهه مقاومت اعتماد نداشته باشند، این حماسه بزرگ پدید نمی‌آمد. دشمنان داخلی و خارجی نیز اعتماد مردم را هدف گرفته‌اند؛ و با ایجاد شبهه و افترا به در جریان مقاومت سعی دارند آن را بی‌اهمیت جلوه دهند. رهبر انقلاب این اعتماد را بزرگ‌ترین سرمایه نظام اسلامی ایران می‌دانند که دشمن قصد تاراج آن را دارد. رهبر معظم انقلاب نیز با همه وجود در حال صیانت از این سرمایه عظیم است.

مقام معظم رهبری نه‌‎تنها در ایام فتنه 88 توانست باصلابتی بی‌مثال کشتی انقلاب را از طوفان آشوب به ساحل سلامت برساند که در ایام بیداری اسلامی در سطح وسیع‌تر توانستند اثرگذار باشند. ایشان در 14 بهمن 1390 خطاب به جوانان مصر، تونس، لیبی، بحرین، یمن و... از روی کار آمدن جریان‎های اسلام‌گرا که ماهیتی ضد صهیونیستی داشتند، گفتند که اتفاقی قابل تأمل است که ثمره آن استقلال‌طلبی، آزادیخواهی و پیشرفت‌طلبی در سایه‌ی قرآن است.

امام خامنه‌ای موج بیداری اسلامی را همسان با شکل‌گیری نهضت امام خمینی دانستند، مسیری محتوم که اراده‌ی مسلمان جهان است. انقلابی اسلامی ایران در سال 1357 توانست ضربه سختی بر پیکره آمریکا، صهیونیزم فرود آورد و دست‌نشانده‌ آن‌ها در منطقه را از قدرت به زیر آورد.

رهبر معظم انقلاب «نهضت بازگشت» را خواست مردم کشورهای اسلامی می‌دانند که منجر به اعاده عزت و هویت و رهایی خواهد شد. ملت‌های عرب که سکولاریسم را در سایه‌ی سوسیالیسم و لیبرالیسم و ناسیونالیسم قومی تجربه کردند به بن‌بست رسیدند و دریافتند که باید وضعیت موجود را تغییر بدهند؛ که این تغییر با افراطی‌گری، خشونت مذهبی، بازگشت به عقب، تعصبات فرقه‌ای و قشری گری با برچسب اسلام‌گرا بی متفاوت است.

همین آزادی‌خواهی کشورهای مسلمان بود عربی بود که سبب شکل‌گیری جنگ‌های طاقت‌فرسا در منطقه شده است. حمایت از داعش و کمک به رشد آن نیز در تقابل با ایجاد بیداری اسلامی بود و اگر نبود اقدامات جبران‌ناپذیر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، اکنون حاکمیت این گروهک تروریستی در بخش وسیعی از منطقه غرب آسیا حتمی بود.

مسلمان معاصر

«مسلمان معاصر» کلیدواژه‌ای قابل‌بحث در این فراز از خطبه رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان مسلمان منطقه بود که مطالبه امروز کشورهای اسلامی است. دین‌ستیزی، سرسپردگی و دست‌نشاندگی غرب، همکاری با صهیونیست‌ها، عقب‌ماندگی کشور، تبعیض  و بی‌عدالتی و فقدان آزادی قانونی و پاسخگویی قانونی ازنظر رهبر معظم انقلاب خصوصیات مشترک حاکمان عربی بر کشورهای اسلامی بود.

غرب وقتی دید نمی‌تواند در مقابل حرکت خودجوش و مردمی مسلمانان بایستد دست به حربه‌ای دیگر زد که به تعبیر رهبر معظم انقلاب تاکتیک اسلام‌ستیزی و خشونت علنی است. ایشان در فرازی از این خطبه اشاره کردند که دولت‌های غربی سعی در تغییر مفاهیم و ارزش‌های اسلامی داشتند. آنها تروریسم را به‌جای «شهادت‌طلبی»، «تعصب و تحجر و خشونت» را به‌جای «اسلام‌گرایی و جهاد»، «قومیت‌گرایی و قبیله بازی» را به‌جای «اسلام‌خواهی و امت‌گرایی»، «غرب‌زدگی و وابستگی اقتصادی و فرهنگی» و... نشاندند.

امروز هم می‌بینیم که با ایجاد جبهه مقاومت و حضور قدرت‌مندانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی چه موجی علیه این شهید عزیز ایجاد شد. در این موقعیت حساس و در شرایطی که ایران در اوج قدرت منطقه‌ای خود قرار دارد و در حال رشد به‌سوی قدرتی جهانی است که این جهانی‌شدن برخلاف قدرت‌های غربی نه‌تنها تهدیدی علیه جهان نیست که کمکی بزرگ به ایجاد و تثبیت به صلح جهانی است.

تصمیم رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ایراد خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران تا حد زیادی می‌تواند مسائل بسیاری را روشن کند و به مردم مسلمان جهان برای ادامه مسیر در جبهه مقاومت آگاهی دهد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار