هفدهمین نشست پارلمان لبنان برای تعیین رئیس جمهور برگزار می‌شود

هفدهمین نشست پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور امروز در حالی برگزار می‌شود که با وجود آغاز گفتگوهای داخلی بین حزب الله و المستقبل امیدی به نتیجه بخشی آن وجود ندارد.
کد خبر: ۳۷۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۵ - 07January 2015

هفدهمین نشست پارلمان لبنان برای تعیین رئیس جمهور برگزار می‌شود

به گزارش دفاع پرس، 228 روز از خلأ ریاست جمهوری در لبنان میگذرد،  امروز قرار است هفدهمین نشست پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور این کشور برگزار شود، با وجود اینکه این اولین نشست از آغاز گفتگوها بین جریان المستقبل و حزبالله لبنان و کاهش التهاب در عرصه داخلی لبنان به شمار میرود، ادامه اختلافات گروههای سیاسی در تعیین رئیس جمهور این نشست را نیز به سرنوشت نشستهای قبلی دچار می کند.

این جلسه در حالی برگزار میشود که دومین نشست گفتگوهای حزبالله و جریان المستقبل دوشنبه گذشته با محوریت کاهش شدت التهابات مذهبی برگزار شد که پیشرفت جدی در این زمینه حاصل شد. در این دور از گفتوگوها طرفین بر حمایت از تکمیل اجرای طرح امنیتی در تمام مناطق لبنان توافق صورت کردند، اما هنوز موضوعات مهم در زمینه انتخاب رئیس جمهور مورد بررسی قرار نگرفته است.

آمریکا: رئیس جمهور لبنان احتمالا تا مارس تعیین می شود


روزنامه «الریاض» عربستان در شماره امروز خود به نقل از یک منبع دیپلماتیک برجسته آمریکایی نوشت که اگر لبنانیها در طول این ماه با هم دیدار و مذاکره و گفتگو داشته باشند، بعید نیست که انتخاب رئیس جمهور قبل از مارس آینده محقق شود. عربستان و آمریکا نفوذ زیادی در جریان غربگرای 14 مارس دارند و استقبال آنها از گشایش سیاسی در فضای لبنان به تعیین رئیس جمهور در این کشور منجر خواهد شد.

پارلمان لبنان پیش از این 16 بار در انتخاب رئیس جمهوری ناکام مانده و بیشتر این زمانها با به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان حاضر در پارلمان مواجه شده است.


«میشل عون» و«سمیر جعجع» دو نامزد مهم ریاست جمهوری هستند که تاکنون پارلمان به اکثریت مطلق برای تعیین یکی از این دو نامزد نرسیده است. البته اسامی دیگری نظیر «جان قهوه چی» فرمانده ارتش نیز از محافل سیاسی لبنان به گوش می رسد.

میشل عون رئیس فراکسیون «تغییر و اصلاح» در پارلمان لبنان اخیرا طی سخنانی درباره دلایل تعویق نشست های پارلمان برای انتخاب ریاست جمهوری این کشور گفت: «سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان سعودی انتخابات ریاست جمهوری لبنان را متوقف کرده، به دلیل اینکه با نامزدی من برای انتخابات ریاست جمهوری موافق نیست.

کشور لبنان از ماه می گذشته که ریاست جمهوری «میشل سلیمان» به پایان رسیده، بدون رئیس جمهور است و گروههای سیاسی برای انتخاب رئیس جمهوری توافقی به تفاهم نرسیدهاند.

جلسات مجلس لبنان برای انتخاب ریییس جمهوری با حضور دو سوم نمایندگان (86  نماینده) به حد نصاب می رسد و رسمیت می یابد، اما بر خلاف جلسه اول که برای انتخاب رییس جمهوری به همین تعداد رای نیاز است، در جلسات دوم و دوم به بعد باید دو سوم نمایندگان حضور یابند اما هر نامزدی که بتواند اکثریت نصف بعلاوه یک یعنی 65 رای را کسب کند، می تواند به کاخ ریاست جمهوری (بعبدا) برود.

تنها جلسه اول پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهور جدید با اکثریت قاطع و بی سابقه تشکیل شد و در این جلسه «سمیر جعجع» نامزد گروه 14 مارس شکست سختی را از « برگههای سفید» متحمل و پرونده ترورهای او در لبنان بار دیگر گشوده شد.

این نخستین بار نیست که کرسی ریاست جمهوری این کشور خالی می ماند. در سال 1988هنگامی که دوره ریاست جمهوری «امین الجمیل » به پایان رسید، تا پس از توافق طائف که به جنگ داخلی 15 ساله لبنان پایان دهد و به انتخاب «رینیه معوض» به عنوان به رییس جمهوری جدید منجر شد، کرسی بعبدا خالی ماند.

در سال 2007 میلادی نیز تا زمان انتخاب میشل سلیمان به عنوان جایگزین امیل لحود، خلأ رئیس جمهوری لبنان هشت ماه به طول انجامید.


انتهای پیام/ک.ف

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار