فروغی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

بایکوت جشنواره فجر بخاطر همدردی با مردم نبود/ این یک بهره‌برداری سیاسی است

برگزیده دومین دوره جشنواره بین‌المللی کارتون و کاریکاتور «ترامپیسم» با تاکید براینکه بایکوت جشنواره فجر بخاطر همدردی با مردم نبود، گفت: بایکوت جشنواره فجر مطمئناً بیشتر از اینکه همدردی با جانباختگان حادثه سقوط هواپیما باشد یک اتفاق و بهره‌برداری سیاسی است.
کد خبر: ۳۸۰۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۵ - 19January 2020

«آرش فروغی» هنرمند کاریکاتوریست و برگزیده دومین دوره جشنواره بین‌المللی کارتون و کاریکاتور «ترامپیسم» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به انصراف تعدادی از هنرمندان از جشنواره هنرهای تجسمی فجر اظهار داشت: شخصاً من به دلایلی که بیشتر جنبه سیستماتیک دارد نسبت به جشنواره هنرهای تجسمی فجر انتقاد دارم؛ این انتقاد مربوط به فرمت جشنواره دارد و کاری به موضوعیت آن ندارد.

وی گفت: نوع فرمت جشنواره تجسمی فجر آن را از قالب یک جشنواره بومی خارج کرده است و آن را از قالب یک جشنواره بومی ایرانی خارجی کرده و آن را تبدیل به کپی یک جشنواره سطح پایین اروپایی است. من بخاطر همین قضیه چند سالی است که در جشنواره تجسمی فجر حضور پیدا نمی‌کنم.

این هنرمند کاریکاتوریست تصریح کرد: بحث بایکوت جشنواره تایید نمی‌کنم چراکه جشنواره فجر با همه ایرادات و انتقاداتی که به آن وارد است، معتبرترین و بزرگ‌ترین جشنواره است که من شخصاً توانسته‌ام سال 1390 تندیس توبای زرین آن را در بخش کاریکاتور دریافت کنم و امروز نیز خیلی ناراحتم که این اتفاق به سمت جشنواره‌های غربی گرایش پیدا کند درحالی که می‌توانست با فرمتی که داشت در سطح جهان شناخته شود و بدرخشد.

فروغی تاکید کرد: بایکوت جشنواره فجر احساسی است و به‌نظرم اصلاً حرکت جالب و منطقی نیست. سال‌های پیشین جشنواره فجر در اجرا ایراداتی داشت اما هیچ‌کدام از هنرمندانی که امروز آن را بایکوت کرده‌اند حاضر نشدند بخاطر ارتقای سطح کیفی هنر کشور بیانیه‌ای را بنویسند و نسبت به وضعیت ابراز نارضایتی کنند بلکه آن‌ها کاملاً با جشنواره همراه بودند.

وی افزود: امروز این بایکوت جشنواره را نمی‌دانیم منافع شخصی برخی از هنرمندان نام‌بگذاریم یا چیز دیگری؛ اما این نوع اعتراض را من شخصاً نمی‌پسندم چراکه با دو مقوله جداگانه روبرو هستیم. واقعاً نمی‌دانم چرا مقوله سیاست را به یک جشنواره هنری گره می‌زدنند درحالی که موضوعات جشنواره ربطی به این مسائل ندارد و به هیچ عنوان نمی‌توانیم بپذیریم جشنواره تجسمی فجر با مسائل سیاسی اشتراکاتی داشته باشد.

این هنرمند کاریکاتوریست تاکید کرد: هر کشوری از دنیا جشنواره‌هایی دارد که مهم‌ترین رویداد آن کشور محسوب می‌شود و سعی می‌‎کنند آن جشنواره‌ها را هر سال بهتر از سال‌های قبل برگزار کنند. جشنواره‌های اوسکار و ونیز نمونه‌هایی است که هرساله مسوولین سعی می‌کنند حضور و مشارکت هنرمندان را بیشتر کنند.

برگزیده دومین دوره جشنواره بین‌المللی کارتون و کاریکاتور «ترامپیسم» گفت: این نوع برخورد هنرمندان با جشنواره فجر ضربه بدی به سیستم جشنواره‌های ملی خواهد بود و در آینده این مشکلات گریبان‌گیر هنرمندان نیز خواهد شد. آن‌ها امروز یک تصمیم احساسی گرفته‌اند ولی این تنش‌ها در خارج از کشور دیده می‌شود و باعث خواهد شد جشنواره‌های خارجی اعتمادشان نسبت به هنر ایران را از دست بدهند. این مسئله نمونه‌ای از ضربه‌های چنین تصمیماتی خواهد بود که در آینده شاهد آن خواهیم بود و به‌نظرم اصلا کار درستی نیست.

فروغی بایکوت جشنواره‌های فجر را یک حرکت سیاسی دانست و افزود: بایکوت جشنواره فجر مطمئناً بیشتر از اینکه همدردی با جانباختگان حادثه سقوط هواپیما باشد یک اتفاق سیاسی است. علت عدم همراهی من با این جریان نیز دقیقاً همین بود چراکه من ذره‌‌ای بویی از اینکه حس انسان‌دوستی در این اتفاق باشد، ندیدم. اگر احساس می‌کردم این اتفاق در راستای همدردی با هموطنان جانباخته باشد و منافع آن‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد، حتماً همراهی می‌کردم.

وی اظهار داشت: متاسفانه افرادی این جهت‌گیری‌های سیاسی را در بین هنرمندان ایجاد می‌کنند که خودشان بارها تلاش کرده‌اند تا فضا را برای یک‌سری از هنرمندان کشور ببندند تا خودشان و گرایش ذهنی و سیاسی خودشان روی کار باشد و بتوانند جشنواره فجر را برای خودشان قبضه کنند و حالا نیز به موقعیتی خورده‌اند که موقعیت خودشان را درخطر دیده‌اند. آن‌ها خیلی فشار آوردند که جشنواره فجر را به سمت خودشان بکشند اما امروز که دیدند فضای جامعه به‌گونه‌ای می‌باشد که آن‌ها دوست ندارند از جشنواره انصراف دادند که اصلاً رفتار درستی نیست.

این هنرمند کاریکاتوریست ادامه داد: من به دلیل اینکه نمی‌خواهم خودم را در یک خط سیاسی قرار بدهم در چنین جریاناتی حضور ندارم و کاملاً با چنین اعتقاداتی مخالف هستم و مجدداً تاکید می‌کنم اگر یک درصد احتمال می‌دادم که انصراف از جشنواره فجر بخاطر اتفاقات اخیر و بخاطر مردم است، مطمئناً من همراه می‌شدم اما چنین نبود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار