وی افزود: آمادگی قابل تولید است و باید همواره حفظ و ارتقا و تداوم یابد. مثلاً در بیمارستان اهواز به دلیل قطع برق و آماده نبودن سیستم ژنراتور اضطراری چهار بیمار متصل به دستگاه فوت کردند.
سردار جلالی ادامه داد: طرح ریزی و تعیین سناریو برای حادثه، آموزش و تفهیم مفاهیم طرح، تمرین و تکرار، رزمایش و بعد از آن بازخورد، کنترل، اصلاح و آمادگی، چرخهای است که آمادگی را حفظ و ارتقا میدهد؛ لذا باید این چرخه در مدارس بازتولید، مراقبت و دنبال شود به عبارت دیگر مجموعه آمادگیها میتواند کشور، شهر، استان و حتی مدرسه را در برابر تهدید تقویت کند.
وی با اشاره به ابعاد مختلف «آمادگی»، بیان داشت: یکی از ابعاد آمادگی، آمادگی روحی است؛ مدرسه جایی است که فرزندانمان رشد و تعلیم پیدا میکنند؛ بنابراین تقویت و ایجاد آمادگی روحی بسیار اهمیت دارد.
رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه عنوان کرد: بعد دوم، آمادگی ذهنی و فکری است؛ باید در ذهنمان اتفاقات و روش مقابله با آن را دنبال کنیم.
وی آمادگی برنامهای را دیگر بُعد آمادگی برشمرد و افزود: این بعد به فرد، تجهیزات و زیر ساخت باز میگردد. یعنی مقابله با حادثه باید به صورت برنامهای و منسجم در برنامههای جاری دستگاههای اجرایی وجود داشته باشد؛ اما آمادگی جسمی در قالب تربیت و تقویت بدنی متناسب با هر حادثهای موضوع دیگری است که باید به آن توجه داشت؛ زیرا وقتی جسم آماده نباشد نمیتوان با تهدیدات و بحرانها مواجه شد.
سردار جلالی بُعد دیگر آمادگی را آمادگی زیرساختی عنوان کرد و گفت: زیر ساختها شامل دو دسته استقراری و تجهیزاتی هستند؛ بر این اساس اگر زیرساختها و ابزار آن آماده نباشد، آمادگی حاصل نمیشود.
وی با بیان اینکه در طرح مدرسه آماده با استفاده از نیروی انسانی و تجهیزات باید همه ابعاد آمادگی را دنبال کنیم، یادآور شد: مدرسه یکی از مکانهایی است که میتوان مفهوم ذهنی و فکری آمادگی را در آنجا دنبال کرد؛ چرا که در بسیاری از کشورها، سرمایه گذاریهای اساسی در حوزه آمادگی، در مدارس صورت میگیرد.
رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور در ادامه با بیان اینکه در پدافند غیر عامل تهدیدات انسان ساخت دنبال میشود، خاطرنشان کرد: ۹ جلد کتاب در این زمینه به صورت تخصصی برای پسران و دختران دانش آموز و معلمان و اولیا در نظر گرفته شده که برخی از آنها منتشر شده و چند مورد آن در حال تکمیل و تولید است.
انتهای پیام/ 231