دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

عکس‌العمل نمایندگان و مسئولان نسبت به تصمیم نابخردانه‌ی AFC

تصمیم ناآگاهانه کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر اینکه تیم‌های باشگاهی ایران به‌خاطر عدم امنیت حق میزبانی در مسابقات آسیایی ندارند و به دنبال آن ادعای خبرنگاران و رسانه‌های عربستانی در خصوص گرفتن میزبانی از تیم ملی فوتبال از سوی AFC در چند روز اخیر موجی از نارضایتی و اعتراض را در جامعه ما و در بین مردم و مسئولان به دنبال داشته است.
کد خبر: ۳۸۰۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹ - 21January 2020

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا در رای ابتدایی خود چهار نماینده ایران در فصل جدید لیگ قهرمانان را از میزبانی بازی‌های خانگی محروم کرد که این تصمیم با واکنش تند باشگاه‌های ایرانی مواجه شد.

چهار نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا با صدور بیانیه ای تاکید کردند تحت هیچ عنوانی در کشوری به غیر از ایران با حریفان خود بازی نخواهند کرد و زیر بار این تصمیم غیرفوتبالی کنفدراسیون آسیا نخواهند رفت.

سایر نهادهای ورزشی و غیرورزشی کشور نیز در مواجه با این تصمیم کنفدراسیون آسیا موضع‌گیری تندی داشتند و تاکید کردند تیم‌های ایرانی تحت هیچ شرایطی این تصمیم را نمی‌پذیرند. در همین راستا نامه نگاری‌های پرتعدادی از سوی وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیون فوتبال و سایر نهادها با مراجع بین المللی ورزش صورت گرفته تا از این تصمیم جلوگیری کنند.

درحالی که هیات اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا هنوز تصمیم کمیته مسابقات را تایید نکرده است، برخی رسانه‌های عربستانی مدام در خبرهای خود تاکید دارند که کنفدراسیون آسیا فوتبال ایران را نه تنها از میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا محروم کرده است، بلکه تیم ملی فوتبال کشورمان را هم از برگزاری دیدارهای خانگی خود در مرحله مقدماتی جام جهانی محروم کرده است.

رسانه‌ها و خبرنگاران عربستانی دوشنبه هفته جاری با انتشار خبرهای پرتعداد در این مورد سعی در القا محرومیت فوتبال باشگاهی و ملی ایران داشتند که این امر با واکنش فدراسیون فوتبال مواجه شد.

لاریجانی: دشمنان از سانحه هوایی اخیر سوءاستفاده کردند 

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز ضمن محکومیت اقدامات خصمانه و ضد ایرانی سران غربی که به واسطه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، وحدت و انسجام ملت ما را هدف قرار داده‌اند در دیدار وزیر ورزش و جوانان، گفت: ایران کشوری امن و مقتدر است و نباید حقوق هواداران ورزش و فوتبال در آن نادیده گرفته شود؛ انتظار داریم رفتار مجامع بین‌المللی، جهانی و آسیایی نسبت به ورزش و فوتبال ایران بی‌طرفانه و مطابق منشورهای بین‌المللی باشد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه دشمنان به واسطه سانحه هوایی اخیر فرصت را غنیمت شمرده و با سیاه‌نمایی مسئله ضعف در امنیت کشورمان را حربه‌ای برای تحقق اهداف و آرزوهایشان کرده‌اند، گفت: تیم‌های محبوب و پر طرفدار ایرانی در آسیا و جهان مورد توجه هستند و نام ایران در هر کجا برای آن مجموعه، اعتباری بزرگ است. مواضع درست باشگاه‌ها، فدراسیون و مدیران باشگاه‌های فوتبال ایران برای حفظ حقوق ورزش، جوانان و فوتبال کشور مورد حمایت مجلس شورای اسلامی است و امیدوارم با تدابیر و اقدامات قانونی و با حفظ منافع ملی، مشکل پیش آمده به سرعت حل شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای با حمایت از اقدام چهار باشگاه ایرانی برای کنار رفتن از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، رای AFC را خلاف اساسنامه این کنفدراسیون و منشور کمیته بین‌المللی المپیک عنوان کردند و با بیان اینکه در طول چند دهه گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی عرصه رقابت‌های ورزش در رویدادهای بین‌المللی نمادی از عزت و اقتدار ایران را به منصه ظهور رسانده و میزبانی ایران در رقابت‌های مختلف هم بارها توانمندی کشورمان را به اثبات رسانده است، آنها در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی طی بیانیه‌ای آورده‌اند: اکنون در هنگامه هجمه اقتصادی استکبار جهانی در قبال ملت سرافراز ایران و در استمرار فرافکنی‌های دشمنان خارجی این بار عرصه‌ی ورزش به محل جدیدی برای تاخت و تاز آنها نسبت به نشانه گرفتن موفقیت‌های ایران تبدیل شده است تا کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان محلی برای تامین خواسته‌های سیاسی رای ناعادلانه سلب میزبانی ایران در رقابت‌های لیگ قهرمانان اسیا را صادر کرد که این رای برخلاف اساسنامه AFC و منشور کمیته بین‌المللی المپیک است.

سعیدی: تصمیم AFC خواست و تصمیم متحدان آمریکا است

محمداسماعیل سعیدی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس، در خصوص اقدام AFC مبنی بر محرومیت ایران از میزبانی خانگی در لیگ قهرمانان آسیا اظهار داشت: این نوع اقدام کاملا سیاسی که امروز به نشان دشمنی با جمهوری اسلامی ایران در زمینه ورزشی نمود پیدا کرده، در واقع خواست و تصمیم متحدان آمریکا است که با پول سران این کشور در جهت تخریب جایگاه ایران در جوامع بین‌المللی تلاش می‌کنند؛ در حقیقت دشمنان نظام و انقلاب اسلامی، نه‌تنها در زمینه سیاسی، بلکه سالیان سال است از دریچه‌های فرهنگی و اجتماعی هم به جنگ تمام عیار با ما آمده‌اند.

///

وی با بیان اینکه اقدام AFC حرکتی ناسنجیده و کاملا قدم گذاشتن در مسیر تحقق اهداف ضد ایرانی سران غربی بود، افزود: دشمنان ایران اسلامی در حالی امروز از دریچه ورزشی به منظور رو در روی هم قرار دادن طرفداران تیم‌های منتخب کشورمان با مسوولان نفوذ کرده‌اند، که مجموعه‌های ورزشی، فرهنگی و اجتماعی باید به دور از حاشیه‌ها و توطئه‌های دشمنان باشد.

ساداتی‌نژاد: به بهانه‌های واهی می‌خواهند اقتدار جمهوری اسلامی را تحت‌الشعاع قرار دهند

سیدجواد ساداتی‌نژاد نماینده مردم شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل و عضو دیگر فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در همین رابطه به دفاع‌پرس گفت: اعمال فشارهای مختلف و متعدد بر ملت ما هدف بزرگی است که غربی‌ها از بدو ظهور انقلاب اسلامی تا کنون در دستور خود قرار داده‌اند؛ یک روز در بُعد سیاسی و از طریق توافقی همچون برجام، کوشیدند تا با سیاه‌نمایی عدم حُسنِ نیت ما در این توافق را به جهان مخابره کنند و امروز هم در تلاش هستند تا در زمینه ورزشی و به بهانه‌های واهی اقتدار جمهوری اسلامی را تحت‌الشعاع قرار دهند. آنها از هر راهی که به مقابله با کشورمان به میدان بیایند، شکست خواهند خورد.

///

ساداتی‌نژاد به برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر اشاره کرد و گفت: کشورهایی مثل قطر در کنار ما میزبانی جام جهانی فوتبال را برعهده گرفته‌اند و اگر واقعا ایران برای برگزاری مسابقات ناامن باشد، پس این کشورها هم ناامن هستند. با وجود تحریم‌ها، ایران در منطقه غرب آسیا از امن‌ترین کشورهای دنیاست و تنها به خاطر یک حادثه امنیتی مثل اشتباه پدافند در سقوط یک هواپیما نباید باعث شود که تصمیم‌گیران کنفدراسیون فوتبال آسیا، یک کشور را ناامن اعلام کند.

///

جمالی: تصمیم AFC  حربه‌ای برای اعمال فشار بر ملت و به خصوص طرفداران تیم‌های محبوب کشورمان است

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز تصمیم AFC را حربه‌ای دیگر برای اعمال فشار بر ملت و به خصوص طرفداران تیم‌های محبوب و منتخب کشورمان دانست و گفت: تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر محرومیت تیم‌های فوتبال ایرانی از میزبانی در لیگ قهرمانی آسیا، اهداف پنهانی دارد که دور کردن گردشگران و سرمایه‌گذاران از ایران و ناامن جلوه دادن آن از جمله این اهداف است؛ در واقع این اقدام کنفدراسیون آسیا قطعه‌ای دیگر از پازل فشارهای متعدد غربی‌ها بر ملت ما است؛ وزارت ورزش و جوانان نباید تحت تاثیر حاشیه‌های سیاسی قرار گیرد؛ در حقیقت کاهش اختلافات فرهنگی و آشنایی ملت‌ها با یکدیگر از اهداف برگزاری ورزش‌های قهرمانی در سطح قاره‌ها و در سطح المپیک است و محروم کردن کشوری از میزبانی با اهداف سیاسی، اصلا قابل قبول نیست و ناقض قوانین بین‌المللی است.

وزیر ورزش: تصمیم AFC هیچ‌گونه بی‌انگیزگی و خللی در اراده ورزشکاران کشورمان ایجاد نمی‌کند

به گفته مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان، ورزش ایران علی‌رغم تمام تهدیدهای سیاسی رشد چشمگیر و قابل قبولی داشته که با تحقق و اجرایی شدن تصمیم FAC هیچ‌گونه بی‌انگیزگی و خللی در اراده ورزشکاران کشورمان که در زمینه‌های مختلف برای ایران اسلامی غرورآفرینی کرده‌اند، وارد نمی‌شود.

///

سلطانی‌فر خاطرنشان کرد: به اذعان مدیران IOC ورزش ایران رشد چشمگیری داشته است. اگر چه تهدیدات سیاسی هم داشته است. وزیر ورزش گفت: ناعادلانه‌ترین تحریم‌های 41 سال گذشته به کشور وارد شده است، هیچ‌گاه تا این حد تحت تحریم سیاسی و اقتصادی نبودیم. فشارهای سیاسی در آینده گسترش هم خواهد یافت.

به گزارش دفاع‌پرس، هر چند روز گذشته «داتو ویندزور جان» دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران شرایط حضور تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا را اعلام کرده و گفته است تیم‌های استقلال و شهرخودرو، پلی‌آف اول خود را در زمین بی‌طرف برگزار کنند. در گام دوم نیز تیم‌های ایرانی که در مرحله گروهی حضور دارند، در سه بازی دور رفت مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به عنوان تیم مهمان در زمین رقبای خود بازی کنند تا بر این اساس موضوع بازی در زمین ایران در این زمان نیز بنوعی حل شده باشد، اما این وعده وعیدها کمکی به افکار عمومی نمی‌کند و به نوعی مشخص است که کنفدراسیون فوتبال آسیا همچنان تحت تاثیر دلارهای نفتی سعودی است. ضمن اینکه پیگیری این موضوع مهم از طریق دستگاه دیپلماسی و کارشناسان حقوق بین‌الملل و مسئولان ورزش کشور باید به جد در دستور کار قرار گیرد، تا به انحاء مختلف AFC به خود اجازه ندهد تا اعتبار ورزش ایران و حقانیت ایرانی را در مجامع بین‌الملل زیر سوال ببرد. 

انتهای پیام/151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار