موسوی در نشست خبری:

اولویت‌های مهمتری از FATF داریم/ ظریف به سوئیس نمی‌رود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: FATF به دلیل مسائل مختلف هنوز به جمع‌بندی رسیده نشده است و کشور در حال حاضر اولویت‌های دیگری که مهمتر است، دارد.
کد خبر: ۳۸۰۳۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴ - 20January 2020

اولویت‌های مهمتری از FATF داریم/ ظریف به سوئیس نمی‌رودبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری صبح امروز (دوشنبه) خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه به تشریح رویدادهای دیپلماتیک روزهای گذشته و آینده پرداخت و اظهار داشت: یاد و خاطر تمامی سفرکردگان هواپیمای ۷۵۲ اوکراین را گرامی می‌دارم. روز گذشته روز غزه نماد مقاومت بود و باید این روز و مقاومت مردم فلسطین را گرامی بداریم. باید بگویم که مساله اصلی جهان اسلام فلسطین بوده و ایران حامی آرمان این کشور است از همین رو یاد شهید سلیمانی به عنوان شهید قدس را نیز باید گرامی داشت.

وی ادامه داد: قرار بود آقای ظریف برای نشست داووس به سوئیس برود و علی‌رغم دعوت حضوری از ایشان، برنامه توافق شده به هم زده شد و بنابراین این سفر انجام نمی‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اخیرا سفرهای خارجی زیادی مسئولان ایرانی به خارج و همچنین مقامات خارجی به ایران را شاهد بودیم که نمونه آن سفر امیر قطر به عنوان اولین سفر وی به کشورمان بعد از رسیدن به قدرت بود.

موسوی افزود: همچنین سفر عماد خمیس نخست وزیر سوریه را به ایران شاهد بودیم. هفته بعد نیز رئیس دومای روسیه به ایران می‌رود. وزیر راه نیز امروز به اوکراین رفت و پیام رئیس‌جمهور ما را به رئیس‌جمهور این کشور می‌رسانند.

وی تصریح کرد: همچنین وزیر خارجه ونزوئلا دیشب به تهران آمد و ظهر امروز با ظریف دیدار خواهد داشت. فردا هم یکی از مقامات منطقه به تهران خواهد آمد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: آقای ظریف هفته گذشته به هندوستان سفر کردند و در کنفرانس «رایسینا» سخنرانی کرد و در حاشیه با دیدارهای متعدد، دیدگاه های جمهوری اسلامی را تبیین کردند.

موسوی بیان کرد: همچنین هفته گذشته وزیر خارجه پاکستان به تهران سفر کرد و پیرامون مسائل منطقه و کاهش تنش‌ها صحبت شد. آقای ظریف نیز در این مدت حدود ۲۰ تماس تلفنی با همتایان خود از کشورهای مختلف داشت و در مورد مسایل مختلف از جمله سقوط هواپیمای اوکراینی و ترور سردار سلیمانی صحبت کرد.

وی در پاسخ به اجرای یک طرفه برجام از سوی ایران و بی‌عملی اروپا و اجرای مکانیسم ماشه از سوی آنها گفت: ما در برجام هستیم و آن را در قبال اقدامات آنها متوازن کرده‌ایم. عبارت اجرای یک طرفه برجام از سوی ما صحیح نیست. ما گفته بودیم که برای بازگرداندن توافق به حالت توازن، گام‌هایی را برخواهیم داشت که آخرین گام آن را برداشتیم. ادعای اروپایی‌ها قابل قبول نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران از ۲۱ ماه قبل مکانیسم حل اختلاف را بر اساس بند ۳۶ فعال کرد. ادعای آنها درست نیست. آنها خود مدعی فعال کردن مکانیسم ماشه هستند ولی استدلال ما این است که اقدام آنها درست نبوده و باید منتظر ماند تا در آینده چه می‌شود.

موسوی در پاسخ به سوالی در زمینه اینکه تهران گفته اگر اروپا ماده ۳۷ را پیگیری کند چه می‌شود، اظهار داشت: ایران به برجام پایبند است. ما تاکنون عملی از سوی اروپایی ها ندیدیم که تعهد آنها باشد. گام پنجم گام نهایی تعهدات ما بوده ولی اگر حرف آنها این باشد که اقداماتی انجام خواهند داد، ما گام‌های موثری را برخواهیم داشت.

وی در مورد پایان مهلت FATF گفت: وزارت خارجه در حال حاضر در این زمینه تصمیم‌گیر نیست. دستگاه دیپلماسی به عنوان دیده بان نظام، اطلاعات را منتقل کرده و جلساتی را مشترکا با نهادهای تصمیم‌گیری داشتیم و عواقب و نگرانی‌ها را اعلام کردیم. به دلیل مسائل مختلف هنوز به جمع بندی رسیده نشده است و کشور در حال حاضر اولویت های دیگری که مهمتر است دارد. ما امیدواریم مصلحت کشور را تصمیم‌گیران مورد ملاحظه قرار دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد شکایت عراق از ایران به دلیل حمله موشکی به عین‌الاسد اضافه کرد: اقدام دفاعی و پاسخ ما به آمریکا به اطلاع دولت و نیروهای مسلح عراق رسیده بود. دلیل شکایت را باید از خود مقامات عراقی پرسید. امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی عراق برای ایران مهم است و ما همواره خواهان عدم دخالت نیروهای خارجی در این کشور بوده و هستیم.

وی افزود: زمانی که ایران به دعوت دولت رسمی عراق برای مبارزه با تروریسم وارد این کشور شد، رسمی بود و خود آنها هم اذعان دارند. نقش ایران در مبارزه با تروریسم بارز است اما این نکته را ما پیشتر گفته‌ایم که از هر جایی به ایران حمله شود، آن نقطه را خواهیم زد و چون مسجل شده بود عین الاسد محل حمله به سردار سلیمانی بود، به آن نقطه حمله کردیم.

موسوی در مورد کاهش تعهدات در سطوح نظارتی برجام تاکید کرد: ما گزینه‌های متعددی داریم که اگر به جمع بندی برسیم، اعلام می‌کنیم.

وی در مورد اظهارات بوریس جانسون در مورد توافق ترامپ به جای برجام گفت: توافق با فرد معنا ندارد. ایران با اوباما توافق نکرد. ظریف با جان کری مذاکره نکرد، با نماینده دولت آمریکا مذاکره کرد. وقتی اسم فردی بر روی توافق می آید درست نیست. مبنای کار ما برجام است و این توافق درصورتی نجات پیدا می‌کند که دیگر طرف‌ها به آن بازگشته و تعهدات خود را عمل کنند. ایران آمادگی ندارد که در مورد مسایل دیگر و منویات آنها گفت‌وگو کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به بی‌عملی اروپا و ناتوانی آنها در مقابل آمریکا و راهکار خروج ایران از بن بست، افزود: در دیدار ظریف با نمایندگان کشورهای اروپایی و به خصوص «جوزف بورل» نقش اروپا را در حفظ برجام یادآوری کرد. همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند به رغم تمامی خباثت‌هایی که از اروپا دیده‌ایم، حاضریم گفت‌وگو داشته باشیم. آنها تعهدات خود را باید عمل کنند و ما ابتکارات خود را به اروپا گفته‌ایم. الان توپ در زمین اروپاست و باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند مستقل باشند یا به حرف قلدری مثل ترامپ گوش دهند.

موسوی گفت: ترامپ در چشمشان نگاه می‌کند و می‌گوید اگر «نورد استریم» را اجرا کنید، تحریم می‌شوید که این نشانه ترس اروپا و پذیرش قلدری آمریکا از سوی آنها است. ما از دل برجام راهکارهایی جلوی پای اروپا گذاشته ایم. اروپا آزادی سیاسی ندارد که ابتکارات خود را مستقل عمل کند بلکه باید با آمریکا هماهنگ کند.

وی با اشاره به کانال بشر دوستانه ایران و سوئیس اظهار داشت: کشور سوییس فارغ از تحولات اروپا و مواضع آمریکایی‌ها، با تعاملاتی که با ما دارد اعلام کرده است که تمایل راه اندازی یک کانال بشردوستانه را داشته و به خصوص در خصوص دارو خواستار همکاری و مراوده شده است. ما در دارو خودکفا هستیم ولی بخشی از داروها که تکنولوژی پیشرفته دارند.

وی درباره واکنش کشورهای عربی به تحولات منطقه و حمله موشکی به عین‌الاسد گفت: آنها واکنش علنی نداشته‌اند و به آنها ثابت شد که ایران به عنوان قدرتی بزرگ، بلد است که چگونه از خود دفاع کند و دست بسته نیست. به فرمایش رهبری این اتفاق ایام‌الله بود و تحلیلگران منطقه‌ای و بین‌المللی ابعاد این پاسخ قاطع را تبیین می‌کنند. آنها واکنش‌های غیرعلنی زیادی داشته‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تحولات یمن اضافه کرد: جنگ یمن جنگی نابرابر است که از سویی عربستان آغاز شد که از سوی دیگر این جنگ، مردم مظلوم یمن قرار دارند. در این جنگ دولت، ارتش و انصار الله مجبور به دفاع از خود هستند. این موضوع که انگشت اتهام را به سوی ما نشان دهند، تازگی ندارد. اتهامات وارده را ما رد می کنیم و از دفاع مشروع یمنی ها نیز دفاع می کنیم.

موسوی در مورد احتمال ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت از سوی اروپا بیان کرد: ما چشم اندازی از این کار نمی‌بینیم. دست آنها خالی است و احتمال موفقیت اروپا در این کار پایین است و با توجه به بالا بودن ریسک بعید است این اتفاق رخ دهد. اگر رخ دهد، ما بلدیم که چگونه جواب دهیم.

وی در مورد کمیته بررسی سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: اینکه از سوی ایران اعلام شد این حادثه بر اثر خطای انسانی صورت گرفته، مهم بود و ما در حال پیگیری هستیم. اقدامات انسانی به سرعت انجام شد و همکاری های لازم را انجام دادیم و برای کارشناسان روادید صادر کردیم. یادمان نرود اکثریت جانباختگان ایرانی بودند و ما پیگیر این موضوع هستیم. چند کشوری که اتباعشان در این سانحه فوت کردند نیز ما خدمات کنسولی ارایه می‌دهیم. ما با اوکراین به دلیل مالکیت این هواپیما در حال همکاری حدی هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در دیدار با وزیر خارجه کانادا هم تاکید شد که ایران تابعیت دوگانه را نمی پذیرد و از این رو جمهوری اسلامی داغدار اصلی فوت هموطنان خود است. مدتی زمان نیاز است تا ابعاد فنی و حقوقی این حادثه مشخص شود و ما در این زمینه همکاری های لازم را کرده ایم. سفر روز جاری وزیر راه به اوکراین هم در همین راستا است و توصیه می کنیم هیچ کشوری این پرونده را سیاسی نکند.

موسوی در مورد خروج سفیر انگلیس از ایران و تقاضای برخی برای کاهش سطح روابط اظهار داشت: اقدام سفیر انگلیس نامتعارف و خلاف شئون دیپلماتیک بود. از سوی وزارت خارجه به او اخطار و تذکر جدی داده شد.‌ بیانیه رسمی نیز داده شد و مسایل اعلام شد. این کار خلاف مقررات بین‌المللی بود و به‌نظر تعمدی و مشکوک بود. مردم ما با توجه به سوابقی که از این رژیم دارند، مطالبات جدی دارند. مسائل دیپلماتیک آداب خود را دارد که در حال انجام است. ایشان ترجیح داده که ایران را ترک کند که به ما اعلام شده است، این خروج موقف است. در صورت تکرار این حوادث، برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

وی افزود: تمامی دیپلمات‌هایی که در کشور ما هستند، تا جایی که قوانین و مقررات را اجرا کنند، مهمان ما هستند و نباید خلاف ماموریت و شئون دیپلماتیک عمل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اخراج دو دیپلمات ایرانی از آلبانی گفت: ما احساس می‌کنیم دولت آلبانی پی در پی دچار خطا می‌شود. برخی اتفاقات برای آنها سوءتفاهم ایجاد کرده و اقدام اخیرشان که بدون ارائه مدرک انجام گرفته، غلط بوده است. ما به آنها توصیه کرده‌ایم که نباید روابط خود با ما را به طرف ثالثی گره بزنند. ما اقداماتی را در حال بررسی و به زودی اجرا می‌کنیم.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها