نذر فرهنگی گامی در جهت توسعه فرهنگ کتابخوانی است

هیئت‌های مذهبی یکی از نهاد‌های کاملا مردمی است که سال‌ها محملی برای مشارکت اجتماعی آحاد مردم بوده‌اند به همین دلیل می‌توانند مبدا و منبع تحقق نذر فرهنگی باشند.
کد خبر: ۳۸۰۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۵ - 21January 2020

نذر فرهنگی گامی در جهت توسعه فرهنگ کتابخوانی استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس - رسول حسنی؛ سال‌های زیادی است که صاحب‌نظران و فعالان فرهنگی مدام بر پایین بودن سرانه مطالعه تاکید می‌کنند و برنامه‌هایی برای ارتقای آمار مطالعه تدوین و اجرا کرده‌اند. اما تاکنون نتیجه مثبتی در برنداشته است. از طرفی فرصتی در کشور ما به نام فرهنگ نذر وجود دارد که ریشه‌ای چندصد ساله دارد.

در ایام سوگواری اهل بیت (ع) و ماه‌هایی چون رمضان، بسیاری از مردم اقدام به تهیه و توزیع نذری به امید استجابت دعا و رفع حاجات خود می‌کنند. این اقدام حسنه ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد، مشارکت اجتماعی گروه‌های مختلف بدون در نظر گرفتن سطح زندگی اشخاص و تحصیلات‌شان مهم‌ترین نتیجه آن است. در میان انواع نذر‌هایی که بسیار متنوع هستند، جای نذر فرهنگی به شدت خالی احساس می‌شود.

اقدام مبارکی که می‌تواند به یک سنت و باقیاتُ الصالحات بدل شود. در کنار عده‌ای که به طبخ غذا مشغول هستند، عده‌ای نیز می‌توانند با توجه به نیاز جامعه اقدام به انتشار کتاب کنند. با توجه به هجمه وسیع دشمنان و معاندان علیه تشیع و فرهنگ شیعی که از طریق رسانه‌های مختلف صورت می‌گیرد در آن اقدام به تحریف و شبهه‌افکنی می‌کنند، انتشار آثاری که پاسخ گوی این القائات باشد کاملا ضروری است.

حضور مردم در مجالس سوگواری اهل بیت (ع) که متاسفانه در برخی مواقع شکل عادت به خود گرفته باید جهت‌دار باشد و به قولی اگر عزاداران برای سالار شهیدان اشک می‌ریزند اگر یزید زمانه خود را نشناسند، نمی‌توانند چنان که انتظار می‌رود به رسالت شیعه بودن خود عمل کنند. نویسندگان متعهد، اندیشمندان و صاحب‌نظران و افراد صاحب ذوق و قریحه با مشارکت یکدیگر می‌توانند خلا نبود کتاب‌های موثق در حوزه عاشورا و موارد مشابه را پر کنند.

این امر نیازمند برنامه‌ریزی‌های طولانی مدت ندارد و در هر هیئت و حسینیه می‌توان چنین حر‌کت‌های ثمر بخشی را سامان دهی کرد. این نذر فرهنگی یکی از مصادیق آتش به اختیار بودن است که رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را عنوان فرموده‌اند. همچنین طرح نذر فرهنگی نیز از ابتکارات و تدبیر‌های ستودنی رهبر فرزانه‌ای است که اگر پیش از این عملیاتی می‌شد شاهد بروز و ظهور نویسندگان مطرح و انتشار صد‌ها عنوان کتاب در حوزه ارزش‌های انقلاب اسلامی بودیم.

اجرایی شدن نذر فرهنگی و انتشار کتاب از این جهت که مردم خود را در تولید آن دخیل می‌دانند، می‌تواند به رشد فرهنگ کتابخوانی کمک شایانی کند. این حرکت فرهنگی به این دلیل که وابسته به مراکز و نهاد‌های فرهنگی نیست، بسیار زودتر از حد تصور به نتیجه مطلوب خواهد رسید. به شرط آنکه هیئت‌های مذهبی این امر مقدس را کاری حاشیه‌ای و تشریفاتی نبینند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار