دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

فرمانده‌ای که مورد توجه اروپایی‌ها قرار دارد

سردار «سید محمد حجازی» ازجمله فرماندهانی است که از گذشته در کانون توجهات اتحادیه اروپا قرار داشته است.
کد خبر: ۳۸۰۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۸ - 21January 2020

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سید محمد حجازی متولد ۱۳۳۵ از اصفهان است که از بدو تشکیل سپاه به عضویت این نهاد مردمی درآمده است و با شروع غائله ضدانقلاب در کردستان و آذربایجان غربی برای مقابله با آن‌ها به این مناطق می‌رود و با شروع جنگ تحمیلی به جنوب آمده و در پایگاه منتظران شهادت (گلف) اهواز مسئول اعزام نیرو به جبهه‌های جنوب می‌شود و این موضوعی است که در کتاب «کالک‌های خاکی» سردار جعفری فرمانده سابق کل سپاه هم به آن اشاره شده است؛ زیرا وی در کتاب خود عنوان می‌کند زمانی که برای اولین بار به جنوب می‌آید، برگه معرفی خود را به حجازی که مسئول اعزام نیرو به جبهه‌های جنوب بوده، می‌دهد.

البته سردار حجازی علاوه بر این مسئولیت، مدتی مسئول ستاد سپاه منطقه دوم کشوری، جانشین فرمانده سپاه منطقه چهارم کشوری، جانشین قرارگاه عملیاتی سلمان در جبهه‌های میانی و غرب، جانشین فرمانده قرارگاه قدس سپاه تا پایان دوران جنگ ایران و عراق نیز بوده است.

بعد از جنگ نیز سردار حجازی معاون نیروی انسانی و معاون هماهنگ‌کننده نیروی مقاومت بسیج بود تا اینکه در اسفندماه سال ۱۳۷۶ با حکم فرمانده معظم کل قوا به‌عنوان فرمانده نیروی مقاومت بسیج منصوب شد و به مدت ۱۰ سال فرماندهی این نیرو را بر عهده داشت.

وی در سال ۱۳۸۶ در حکمی از جانب فرمانده معظم کل قوا به سمت رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد و دو سال بعد از آن به‌عنوان جانشین فرمانده کل سپاه مشغول به کار شد و همزمان فرماندهی قرارگاه ثارالله (ع) را هم بر عهده داشت. در همین سال با انتصاب سردار «محمد رضا نقدی» به‌عنوان رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سردار حجازی به معاونت آماد و پیشتیبانی تحقیقات صنعتی ستاد کل نیرو‌های مسلح نقل مکان کرد و بدین ترتیب وی معاون ستاد کل نیرو‌های مسلح شد.

سردار حجازی تا سال ۹۳ در این مسئولیت قرار داشت تا اینکه با معارفه سردار «عبداللهی» به عنوان معاون آماد و پشتیبانی تحقیقات صنعتی ستاد کل نیرو‌های مسلح، به لبنان رفت و در آنجا مسئولیت میدانی یکی از محور‌های جبهه مقاومت را بر عهده داشت.

البته وی تحصیلات دانشگاهی خود را نیز ادامه داده است؛ به نحوی که اکنون دانش‌آموخته دوره دکترای دانشگاه عالی دفاع ملی در رشته مدیریت استراتژیک و عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین (ع) است.

سردار حجازی به‌واسطه فعالیت‌هایی که در طول این سال‌ها داشته، مورد توجه اروپایی‌ها هم قرار گرفته است؛ بدین ترتیب که اتحادیه اروپا طی تصمیمی در ۱۸ مهر ۱۳۹۰، وی را به همراه ۲۹ مقام ایرانی دیگر از ورود به کشور‌های این اتحادیه محروم و اعلام کرد که تمام دارایی‌های این مقامات نیز در اروپا توقیف خواهد شد.

سردار حجازی؛ فرمانده‌ای که مورد توجه اروپایی‌ها قرار دارد

موضع‌گیری‌ها

سردار حجازی درباره اقدامات فتنه‌گران سال ۸۸ معتقد است: اقدامات فتنه‌گران بزرگترین خدمت به استکبار جهانی بوده و خوراک تبلیغاتی برای رسانه‌های آن‌ها فراهم کرده است؛ آن‌هایی که شعار «نه غزه، نه لبنان جانم فدای ایران» سر دادند، به شعور دینی و تفکر انقلابی مردم توهین کردند و قصد نهایی‌شان جلوگیری از صدور انقلاب اسلامی به خارج از مرز‌های ایران بود.

وی همچنین با اشاره به بیداری اسلامی ملت‌های منطقه و خیزش مردمی علیه دولت‌های فاسد و دست‌نشانده غرب، ایستادگی و مقاومت مردمی در کشورهایی، چون مصر، تونس و لیبی را از برکات انقلاب اسلامی و تجربه موفق نظام سیاسی ایران دانست و اظهار داشت: استکبار جهانی در شرایطی که خاورمیانه شاهد خیزش‌های مردمی علیه حکومت‌های فاسد است، تلاش می‌کند از تحرکات جریان فتنه در راستای تضعیف انقلاب اسلامی بهره جوید. بر خلاف تحلیل‌های جهانی که قصد داشتند در حقیقتِ آرمان‌های انقلاب اسلامی تردید ایجاد کنند، حضور پرشور مردم و اعلام حمایت قاطع از ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی، دشمنان را در شوک عظیمی فرو برد.

سردار حجازی همچنین در چهارمین جشنواره علمی تحقیقاتی علوم پزشکی سپاه در جمع خبرنگاران نیز با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر نابودی کامل حیفا و تل‌آویو در صورت حماقت رژیم صهیونیستی گفت: ما همواره به‌دنبال تقویت نیرو‌های مسلح کشور در همه عرصه‌ها هستیم و این نیرو‌ها همواره آمادگی دارند تا در صورت کوچک‌ترین حماقت دشمن، فرمایشات مقام معظم رهبری را اجرایی کنند.

بنا بر این گزارش، در  آیین معارفه فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پاسداشت مجاهدت‌های سپهبد شهید حاج «قاسم سلیمانی» که روز گذشته (دوشنبه) برگزار شد، طی حکمی از سوی فرمانده کل سپاه، سردار سرتیپ پاسدار «سید محمد حجازی» به‌عنوان جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه منصوب شد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار