تاریخ اقتدار/ 2

مجاهدین خلق اولین مخالف جدی تشکیل سپاه پاسداران بود

بعد از تشکیل و رسمیت یافتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درحالی که مردم به‌شدت از آن استقبال کردند، اما سازمان مجاهدین خلق به دلیل متزلزل شدن پایه‌های موجودیتش به شدت با آن مخالفت کرد.
کد خبر: ۳۸۰۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۵ - 22January 2020

مجاهدین خلق اولین مخالف جدی تشکیل سپاه پاسداران بودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، شناخت نهاد مردمی و انقلابی سپاه پاسداران مثل شناخت ماهیت انقلاب اسلامی ضروری است. هجمه‌هایی که علیه این نهاد ارزشی صورت می‌گیرد، نشان از این دارد که تا چه اندازه دشمنان انقلاب از وجود آن بیزار هستند. بنابراین وظیفه همگان، دفاع همه‌جانبه از سپاه پاسداران است. این حمایت نیز بدون داشتن شناخت از این نهاد، ممکن نیست. «تاریخ شفاهی تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» که به کوشش مرکز اسناد انقلاب اسلامی تدوین شده است، می‌تواند تا اندازه‌ای به شناخت ما از سپاه کمک کند.

در ادامه بخش‌هایی از این کتاب را که به تاسیس کمیته انقلاب اسلامی پرداخته است، می‌خوانید:

تشکیل سپاه، نقطه پایان موجودیت گروهک‌ها

«در روز پنجم اردیبهشت 1358 شورای فرماندهی تازه تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اجرای اساسنامه‌ای را که در 9 ماده و 9 تبصره به کوشش عده‌ای از عناصر اصلی سپاه تهیه شده و به تصویب شورای انقلاب رسیده بود، آغاز کرد. در اساسنامه مزبور تصریح شده است که این سپاه به دستور رهبر انقلاب اسلامی تحت نظارت شورای انقلاب با توجه به نظریات و کمک دولت تشکیل گردیده است. اگر بخواهیم بگوییم که اولین اساسنامه سپاه از فکر چه کسی نشئت گرفته، باید گفت که نوشته شهید کلاهدوز است.

اعلام رسمی تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بین گروه‌ها و فعالان اجتماعی و سیاسی آن روز بازتاب متفاوتی داشت. اقشار مختلف جامعه انقلاب کرده آن روز، که بیش از هر چیز به امنیت و آرامش احتیاج داشتند، تشکیل سپاه را جهت برقراری نظم و امنیت به فال نیک گرفته و تاسیس آن را پایانی بر نزاع‌ها و درگیری‌ها و تسویه حساب‌های گروه‌ها و سازمان‌ها با انقلاب اسلامی قلمداد کردند.

تشکیل یک نیروی مسلح انقلابی هوادار نظام اما مستقل از دولت موقت، در محافل انقلابی مذهبی و در سطح وسیعی از نیروهای فعال انقلاب در سراسر کشور به‌شدت مورد توجه قرار گرفت و چشم‌انداز آینده و معادلات قدرت را کاملا به نفع نیروهای انقلابی تغییر داد.

در میان این واکنش‌ها، به نظر می‌رسد خصمانه‌ترین واکنش، مربوط به سازمان مجاهدین خلق و چریک‌هایی فدایی خلق می‌باشد، زیراگروه‌های مزبور که عناصر اصلی سپاه را می‌شناختند، امید خود را برای به دست گرفتن رهبری انقلاب متزلزل می‌دیدند؛ شدیدترین دشمنی را با سپاه پاسداران نشان دادند.

پس از تشکیل سپاه و رسمیت یافتن آن با تصویب شورای انقلاب و تایید حضرت امام و صدور احکام شورای فرماندهی سپاه، به کشمکش‌های گذشته پایان داده شد. نخستین سازماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی زیر نظر شورای انقلاب با یک شورای فرماندهی و شش واحد آموزش، اطلاعات، تبلیغات، عملیات، تدارکات و هماهنگی مناطق شکل گرفت.

از دوازدهم اردیبهشت 1358 به‌طور رسمیت شکیلات پراکنده نظامی به نام سپاه یکی شد . مهر، دفتر، آرام و سربرگ همه آنها هماهنگ شد و از روز نوزدهم اردیبهشت عضوگیری آغاز گردید. همزمان با این اقدامات واحدهای هفت‌گانه سپاه نیز پس از انتخاب متصدیان فعالیت‌های خود را آغاز کردند.

البته باید اذعان کرد انسجام و شکل‌گیری واحدهای سپاه حاصل تلاش‌ چند ساله بنیان‌گذاران آن بود و واحدهای مزبور بلافاصله پس از اعلام رسمی تاسیس یک‌شبه پدید نیامدند، بلکه مدت‌ها طول کشید تا هریک از واحدها تشکیل شده و نوع فعالیتش مشخص شود.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها