مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان:

بیش از ۵ میلیون سند دفاع مقدس در دست رزمندگان گیلان است

«عباس بایرامی» گفت: ۹۷ هزار رزمنده در استان گیلان داریم که بیش از ۵ میلیون سند دفاع مقدس شامل؛ عکس، نامه، دست نوشته، وصیت‌نامه، یادداشت روز و... در دست آنها است.
کد خبر: ۳۸۱۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷ - 26January 2020

همه ما در قبال حفظ و نشر اسناد دفاع مقدس مسئول هستیمبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، «عباس بایرامی» در سومین جلسه شورای مشورتی اسناد و مدارک دفاع مقدس که امروز برگزار شد با تأکید بر اینکه ما حق نداریم بگذاریم هیچ سندی از ایثار مردم کشور و استانمان از بین برود اظهار داشت: قانون به ما می گوید اگر ما به عنوان مسئول با روش های مختلف پیگیر ثبت و حفظ اسناد ایثارگری مردم نباشیم حتما مقصر هستیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان افزود: گاهی این کوتاهی‌ها به جرم هم می‌رسد چرا که وقتی ما به عنوان مسئول در جایگاهی می دانیم که سندی وجود دارد که در حال از بین رفتن است ولی دنبالش را نگرفته و پیگیری نمی کنیم یعنی جرم مرتکب شده ایم.

بایرامی با اشاره به اینکه ما شدیدا نیازمند پیگیری جدی موضوع اسناد هستیم تصریح کرد: شورای مشورتی به چند کار ویژه نیاز دارد که با هماهنگی‌های درون سازمانی می تواند انجام شود و می‌توانیم از برادرانمان در ارتش، سپاه،‌ ناجا و جهاد که منابع اصلی اعزام‌های ما بوده‌اند بهره بگیریم.

این مسئول با بیان اینکه بخش زیادی از اعزام نیروهای پشتیبانی ما از سوی جهاد بوده است اضافه کرد: گاهی تعامل درون تشکیلاتی داریم مثلا بخشی از اسناد ما مربوط به اسناد تصویری و صوتی از صدا و سیما می شود.

وی ادامه داد: یک بخش کار ما در شورای مشورتی این است که بدانیم به چه نحو می توانیم با تعامل های درون تشکیلاتی به وظایف خود در جمع آوری اسناد دست یابیم.

بایرامی با تأکید بر اینکه ما در قبال اسناد موظف هستیم گفت: حتی حفظ و نگهداری از کوله ‌پشتی، قمقمه، کلاه آهنی، لباس و... به عنوان اسنادی که ملزومات دوران دفاع مقدس بوده اند می تواند حرف های زیادی برای مخاطب داشته باشد.

این مسئول با بیان اینکه باید از کارهای نمادین جلوگیری کنیم افزود: مردم باید بتوانند از این اسناد بهره‌برداری کرده و وظیفه ما این است که بایگانی درست منطقی علمی و بروز داشته باشیم.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان یکسان سازی اسناد را از دیگر کارهای دانست که باید انجام شود و ابراز داشت: این کار نیز با تبادل اطلاعات درون سازی میسر می شود.

وی در ادامه کار برای خدا را که با اخلاص باشد دارای محبوبیت دانست و یادآور شد: سردار شهید سلیمانی برای اخلاصش بود که در بین مردم محبوبیت داشت.

بایرامی عنوان کرد: انتظار ما این است که با هدف گذاری انجام شده تا سه ماه آینده مرکز مدیریت فرهنگی موزه و اسناد و کتابخانه خود را آماده بهره برداری سازیم.

این مسئول با ابراز امیدواری از اینکه بتوانیم ساختمان مرکز اسناد را که پیش از این ۵۰۰ متر برایش در نظر گرفته بودیم به هزار متر برسانیم، گفت: ۱۶ شرکت بزرگ در مناقصه ما شرکت کرده‌‌اند که در پرونده خود کارهای بزرگ ملی را انجام داده اند.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان با اشاره به اینکه ۹۷ هزار رزمنده داریم و بیش از ۵ میلیون سند در دست همین رزمندگان است، افزود: یک قطعه عکس، یک نامه به همسر، فرزند و مادر، یک وصیت نامه، لباس و... سند دفاع مقدسی هستند.

وی متذکر شد: گمان نکنید که این اسناد با حرف ها و عکس ها کم اهمیت هستند چرا که هر کدامشان می تواند حاوی یک پیام ارزشمند باشند از این رو باید اینها را تفکیک کنیم تا تبدیل به یک محصول خوب برای استفاده از عموم مردم باشند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها