کدخدایی در نشست خبری:

جمهوری اسلامی ماحصل مجاهدت‌های مردم است

سخنگوی شورای نگهبان با گرامیداشت رشادت‌های دلاورمردانی که به اذن حضرت امام (ره) برای پیروزی انقلاب اسلامی از هیچ تلاشی دریغ نکردند، گفت: جمهوری اسلامی ماحصل مجاهدت‌های مردم در پی اقدام برای براندازی حکومت طاغوت بود.
کد خبر: ۳۸۱۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰ - 01February 2020

///به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (شنبه) در نشست خبری ضمن گرامی‌داشت ایام‌الله فجر و بزرگداشت شهدای انقلاب اسلامی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ماحصل مجاهدت‌های مردم در پی اقدام برای براندازی حکومت طاغوت بود؛ لذا گرامی می‌داریم رشادت‌های دلاورمردانی که به اذن حضرت امام برای پیروزی انقلاب اسلامی از هیچ تلاشی دریغ نکردند.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه آمریکا تا محقق نشدن سیاست‌هایی که علیه انقلاب اسلامی ما در دستور کار دارد، از پای نخواهد نشست، گفت: یکی از اقداماتی که می‌تواند مسیر نفوذ دشمنان و غلبه آن‌ها بر انقلاب اسلامی و دستاورد‌های عظیم آن را مسدود کند، حضور پرشور و گسترده پای صندوق‌های رای است.

کدخدایی با اشاره به اینکه دشمنان داخلی و خارجی برای ممانعت از حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی کرده‌اند، گفت: مردم سرمایه‌های عظیم اجتماعی کشور هستند و رای ملت بزرگترین امانتی است که نزد شورای نگهبان و دستگاه‌های مربوطه است، لذا شورای نگهبان برای اینکه انتخابات مقتدرانه و هوشمندانه برگزار شود در رد و یا تایید نامزد‌های انتخاباتی با هیچ شخص یا نهادی رودربایستی و تعارف ندارد.

وی با تاکید بر اینکه دلایل رد و یا تایید صلاحیت نامزد‌های انتخاباتی مجلس یازدهم شورای اسلامی مستند و نزد شورای نگهبان محفوظ است، افزود: شورای نگهبان همواره در انجام وظایف محوله به مُرّ قانون عمل کرده و در این برهه از زمان که تحقیق و تفحص از نامزد‌های انتخاباتی مجلس مهمترین و بزرگترین وظیفه این شوراست، به هیچ عنوان بر حسب سلایق سیاسی و جانبداری از طیف‌های خاص سیاسی انجام وظیفه نمی‌کند.

کدخدایی ضمن تشریح روند اقدامات شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ نامزد‌های انتخاباتی مجلس یازدهم شورای اسلامی گفت: پس از ثبت‌نام کاندیدا‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی، بررسی صلاحیت‌ این افراد توسط هیات‌های اجرایی و سپس هیات مرکزی و هیات نظارت استانی انجام شد که در این زمینه هم به حد کافی اطلاع‌رسانی کردیم.

این مقام مسوول ادامه داد: مرحله بعد که اصطلاحا به آن مرحله «شورای نگهبان اول» می‌گویند تا روز گذشته ادامه داشت و از امروز وارد مرحله «شورای نگهبان دوم» شده‌ایم و کسانی که در مرحله قبل صلاحیتشان تائید نشده است، می‌توانند شکایت خود را ظرف سه روز اعلام کنند و ما در یک بازه زمانی ۱۰ روزه شکایت آنان را بررسی کرده و اعلام نظر می‌کنیم.

وی بیان کرد: در ابتدا حدود ۱۶ هزار و ۳۳ نفر در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند که تعدادی از آنان انصراف داده و برخی از آنان در هیات‌های اجرایی رد صلاحیت شدند و در نهایت ما صلاحیت حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر را بررسی کردیم و خوشبختانه مجموع افرادی که مورد تائید قرار گرفتند، بیش از ۵۰ درصد است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: از مرحله قبل که مرحله «بررسی صلاحیت کاندیدا‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیات مرکزی» بود تا مرحله «شورای نگهبان اول»، حدود دو هزار نفر به تائید صلاحیت‌شده‌ها اضافه شدند و خواهش بنده این است که دوستان و صاحبنظران سیاسی منتظر بمانند و در اظهارنظر‌های خود خیلی عجله نکنند.

کدخدایی در ادامه پیرامون مصوبات اخیر مجلس شورای اسلامی که مورد تحقیق و تفحص فقهای شورای نگهبان قرار گرفته است، گفت: طرح سه فوریتی اقدام متقابل ایران علیه آمریکا که از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود، اقدامی شایسته و به‌جا بود که مورد تائید اعضای شورای نگهبان قرار گرفت و مغایرتی با شرع مقدس نیز نداشت.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه طرح دو فوریتی شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی هم مورد بحث و بررسی در شورای نگهبان قرار گرفت، تصریح کرد: لازم به ذکر است که تبصره دو ماده چهار مصوبه، با استظهار به اینکه منظور از مشخص نبودن پرداخت کننده کمک، این است که فرد مذکور به هیچ عنوان قابل تشخیص نباشد و همچنین منظور از اشتباه این است که اشتباه سهوی نباشد، بنابراین مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

کدخدایی گفت: مصوبه مجلس درباره طرح ساماندهی صنعت خودرو نیز در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اما در ماده چهار با توجه به اصرار مجلس شورای اسلامی بر مصوبه خود، ایراد سابق این شورا کماکان به قوت خود باقی است.

وی با اشاره به ایرادات شورای نگهبان به لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی گفت: اجازه به دولت برای ایجاد مناطق ویژه اقتصادی جدید مذکور در بند سه ماده واحده، از جهت عدم تعیین محدوده آن مناطق توسط مجلس شورای اسلامی، مغایر با اصل ۸۵ قانون اساسی شناخته شد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ایرادات شورای نگهبان به طرح ایجاد مناطق ویژه اقتصادی تصریح کرد: ایجاد مناطق ویژه اقتصادی بدون تعیین محدوده جغرافیایی آن مناطق توسط مجلس شورای اسلامی، مغایر اصل ۸۵ قانون اساسی شناخته شد.

کدخدایی افزود: همچنین با توجه به کاهش درآمد‌های عمومی به دلیل برقراری معافیت‌های مالیاتی و گمرکی در مناطق ویژه اقتصادی و از سوی دیگر افزایش هزینه‌های عمومی به دلیل تکلیف دستگاه‌های دولتی به تامین خدمات عمومی این مناطق و عدم پیش‌بینی طریق جبران آن مصوبه مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی شناخته شد.

وی با اشاره به ایراد شورای نگهبان به طرح تنظیم برخی مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: برخی از ایرادات شورای نگهبان به این مصوبه همچنان به وقت خود باقی است و مجلس باید این موارد را اصلاح کند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ایراد شورای نگهبان به لایحه کمک به ساماندهی پسماند‌های عادی با مشارکت بخش غیردولتی گفت: برخی از بخش‌های این مصوبه نیز ابهام دارد و باید اصلاح شود.

کدخدایی بیان کرد: همچنین ایرادات شورای نگهبان به لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان و لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا کماکان به وقت خود باقی است.

این مقام مسوول در پایان ضمن تقدیر از ملت ولایتمدار کشورمان در جهت صیانت از آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل بر ضرورت حضور گسترده مردم در راهپیمایی ایام‌الله فجر و برگزاری انتخاباتی پرشور تاکید کرد و گفت: استکبار جهانی به زودی سیلی محکمتری از ملت انقلابی و ولایتمدار کشورمان خواهد خورد.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار