رهنمود‌های مرجعیت عالی عراق؛ لزوم مقابله با آشوب‌طلبان و نفوذی‌ها

موضع اخیر مرجعیت عالی عراق در خصوص برخی اقدامات آشوب‌طلبانه در این کشور از سوی عناصر اغتشاشگر، حاکی از آن است که مرجعیت بر لزوم شناسایی عوامل نفوذی در شرایط حساس کنونی تأکید دارد.
کد خبر: ۳۸۱۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵ - 01February 2020

رهنمود‌های مرجعیت عالی عراق؛ لزوم مقابله با آشوب‌طلبان و نفوذی‌هابه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، موضع اخیر مرجعیت عالی عراق در خصوص برخی اقدامات آشوب‌طلبانه در این کشور از سوی عناصر اغتشاشگر، حاکی از آن است که مرجعیت بر لزوم شناسایی عوامل نفوذی در شرایط حساس کنونی تأکید دارد.

درست به همین دلیل است که مرجعیت عراق بار دیگر رهنمودهای راهگشایی را در خصوص آخرین تحولات این کشور ارائه کرده است؛ رهنمودهایی که طبیعتاً اگر مورد توجه و اهتمام واقع شود، بدون شک می‌تواند به عنوان نقشه راهی برای آینده عراق محسوب شود. کما اینکه در طول سال‌های گذشته نیز سلسله رهنمودهای مرجعیت عالیقدر عراق نقش مهم و بسزایی در عبور از چالش‌های مختلف ایفا کرده است.

روز گذشته بود که «شیخ عبدالمهدی الکربلائی» نماینده «آیت‌الله سیستانی» مرجعیت عالیقدر عراق، افکار عمومی را در جریان آخرین رهنمودهای وی درخصوص اوضاع جاری این کشور قرار داد. «الکربلائی» در جریان خطبه‌های نماز جمعه روز گذشته تأکید کرد که مرجعیت دینی عراق، تعدی به نیروهای امنیتی، اموال عمومی و شخصی را محکوم می‌کند.

الکربلائی تأکید کرد که باید با تسریع در تشکیل دولت جدید، مقدمات خروج از این وضعیت را فراهم کرد و دولت آینده باید، مورد اعتماد مردم باشد، بتواند وضعیت را آرام کند و اقدامات لازم را برای برگزاری انتخابات آزاد و شفاف در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهد. این درحالی است که مرجعیت عراق پیشتر نیز ضمن محکومیت شدید اقدامات خشونت‌آمیز در این کشور و سو استفاده از مطالبات مردمی، خواستار شناسایی فوری عوامل نفوذی و اغتشاشگر شده بود.

در همین ارتباط، پیشتر مرجعیت عراق اعلام کرده بود: «تظاهرات کنندگان هم نباید به خرابکاران اجازه دهند که تحت عنوان تظاهرات کننده به صفوف آنها نفوذ و اقدام به حمله به نیروهای امنیتی و تخریب اموال عمومی و خصوصی کنند و به منافع شهروندان لطمه بزنند». وی همچنین تأکید کرده بود: «حفظ مسالمت آمیز بودن تظاهرات و دور کردن آن از اقدامات خشونت آمیز و تخریب از اهمیت زیادی برخوردار است و این مسئولیتی است که برعهده همگان است که باید همه در راستای اجرای آن با همدیگر همبستگی کنند».

رهنمودهای مذکور که توسط مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق ارائه شده در واقع چراغ راهی است که توجه به آن می‌تواند ثبات را برای عراق به دنبال داشته باشد، چراکه مرجعیت صراحتاً افزایش آگاهی معترضان و شناسایی نفوذی‌ها و عوامل خرابکار را خواستار شده است.

همانطور که پیشتر گفته شد، سلسله رهنمودهای مختلف مرجعیت عالیقدر عراق در واقع به مثابه نقشه راهی برای آینده این کشور به شمار می‌رود. بنابراین، آنچه که در برهه کنونی واضح به نظر می‌رسد، لزوم مقابله با عناصر اغتشاشگر و آشوب طلب است که تلاش می‌کنند ضمن موج سواری بر مطالبات مردمی، تلاش‌ها برای اخراج نیروهای متجاوز آمریکایی از عراق را تحت الشعاع قرار دهند.

کما اینکه مرجعیت عراق در برهه کنونی بر لزوم تسریع در روند تشکیل دولت آتی و معرفی نخست وزیر تأکید دارد تا بدین ترتیب، شرایط برای برآورده ساختن مطالبات مردمی بیش از پیش فراهم شود. «شیخ عبدالمهدی الکربلائی» نماینده آیت‌الله سیستانی در جریان خطبه‌های نماز جمعه روز گذشته صراحتاً تأکید کرد که مرجعیت خواستار تسریع در روند تشکیل دولت جدید است.

علت اصلی تأکید مرجعیت بر لزوم تشکیل هرچه سریع‌تر دولت آتی، فراهم کردن شرایط برای جامه عمل پوشاندن به خواسته‌ها و مطالبات مردمی است. علت دیگر این مسأله، اجرایی ساختن هرچه سریع‌تر مصوبه پارلمان عراق مبنی بر اخراج نیروهای متجاوز آمریکایی از خاک این کشور است.

کما اینکه اقشار مختلف مردم عراق معتقدند که مأموریت اصلی و اساسی دولت آتی این کشور می‌بایست در فراهم کردن سازوکارهای عملیاتی ساختن مصوبه اخراج تروریست‌های آمریکایی از عراق، خلاصه شود. درست به همین دلیل است که مرجعیت عراق نیز تأکید ویژه‌ای روی معرفی سریع‌تر دولت آتی در این کشور دارد. در این میان، وحدت و همبستگی میان شیعیان نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

بدون شک وحدت و همبستگی میان اقشار مختلف شیعی در عراق می‌تواند سلسله توطئه‌های مختلف علیه این کشور در عرصه‌های گوناگون را خنثی سازد؛ به ویژه اینکه در شرایط کنونی نوعی وحدت و همدلی بی سابقه و بی نظیر میان اقشار مختلف عراق در برابر متجاوزان آمریکایی شکل گرفته است.

این وحدت و همبستگی موجب خواهد شد تا هم توطئه‌های خارجی از سوی ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی در عراق با شکست مواجه شود و هم برخی جریان‌های داخلی نتوانند به اهداف خود در ایجاد شکاف میان صفوف گروه‌های شیعی دست پیدا کنند؛ به ویژه اینکه در شرایط کنونی ایالات متحده آمریکا در حال تدارک توطئه تجزیه در عراق است، هرچند که همچون گذشته در عملیاتی ساختن این توطئه نیز توفیقی به دست نخواهد آورد.

در هر صورت، آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که اقشار مختلف عراق با گوش فرا دادن به رهنمودهای راهگشای مرجعیت این کشور می‌توانند زمینه مناسب برای عبور از چالش‌های کنونی را فراهم کرده و ضمن خنثی سازی توطئه‌های گوناگون، به حضور تروریست‌های آمریکایی در کشور خود نیز پایان بخشند. امروز دیگر کمتر کسی در این مسأله شک دارد که اخراج تروریست‌های آمریکایی از عراق مقدمه حل و فصل دیگر چالش‌ها در این کشور است.

تجربه ثابت کرده است که مرجعیت عراق همواره سوپاپ اطمینان اقشار مختلف این کشور بوده است و مردم عراق همواره به رهنمودهای مرجعیت به عنوان چراغ راهی برای عبور از چالش‌های مختلف نگریسته‌اند. ازهمین روی، اقشار مختلف عراق، رهنمودهای مرجعیت این کشور را برای خود لازم الاجراء می‌دانند و همواره برای تحقق آن تلاش می‌کنند؛ مسأله ای که به هیچ وجه به مذاق سردمداران تروریست آمریکایی خوش نمی‌آید.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها